Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  Interviuri

„Așa da” versus „Așa nu” în social media – recomandări pentru medici

Viața Medicală
Florentina Ionescu vineri, 27 mai 2022, ora 13:29

Am discutat recent cu Ioana Cristea, formator acreditat în comunicare și management de proiecte, despre câteva reguli simple de care ar fi bine să țină cont medicii atunci când își construiesc o imagine în social media.

Din experiența sa, Ioana Cristea (foto) ne-a detaliat ce fel de greșeli a văzut că fac unii medici în ceea ce privește comunicarea în mediul online. Ea ne-a oferit și câteva exemple, pe modelul „Așa da” și „Așa nu”. 

Citiți și: Brandul personal, o nouă etapă în viaţa medicilor 

ioana cristea digital marketing WhatsApp Image 2022-04-18 at 11.59.57 (2)

Aș spune «Așa nu» comunicării foarte specializate, limbajului foarte specializat; «așa nu» la lipsa de interacțiune – nu suntem într-un monolog; chiar dacă noi [medicii] suntem specialiștii, întotdeauna trebuie să le dăm celor cu care vorbim posibilitatea să își spună părerea, să le cerem periodic opinii, să le cerem să pună întrebări.”, a explicat Ioana Cristea pentru Viața Medicală.

De exemplu, spune ea, un tip foarte de succes de interacțiune, mai ales pe zona medicală, este tipul de interacțiuni întrebare-răspuns.

„Fie anunți că la data de... «voi avea un live pe Facebook și adun până la data respectivă întrebări la care să răspund», fie medicul adună întrebări pe perioada unei luni și la final de lună, de exemplu, sau la final de săptămână creeză un material video în care răspunde celor mai relevante întrebări. Oricare dintre variante este OK. Este OK și varianta în care medicul primește întrebări în scris și le răspunde pacienților.”

Totodată, „Aș spune «Așa nu» monologului – e important să fim în dialog cu pacientul, astfel încât și el să se simtă important și pus în valoare, pentru că, până la urmă, este vorba de sănătatea, de viața și de banii lui.” 

medic comunicare online

Medicii nu trebuie să evite răspunsurile

Aș mai spune «Așa nu» evitării răspunsurilor, acolo unde acel răspuns poate să fie foarte neplăcut, fie [medicul] nu are documentația necesară. Oamenii au sau cumva simt nevoia și de [a întâlni] medici ce arată umanitate. Așa că este OK, în momentul în care medicul primește o întrebare inconfortabilă sau o întrebare pentru care nu este pregătit să spună cât știe să promită că se va documenta și va reveni [cu răspunsul].”

Ioana Cristea a completat că a auzit destul de des cazuri în care oamenii, respectiv pacienții spun „Dar nu mi-a răspuns la întrebare!” sau „Oare nu a înțeles întrebarea mea?” sau „De ce a evitat întrebarea respectivă?”.

Acum, explică specialistul în marketing digital, este posibil ca motivația medicului să fie diferită. Fie motivația este că este vorba despre o întrebare a pacientului pe care medicul o consideră prea complexă, fie că este vorba despre o întrebare la care medicul, pe moment, nu are un răspuns:

Nu lăsați întrebările pacienților [așa], indiferent că e vorba de online. În cabinet e mai dificil să nu-i răspundeți, că omul este în fața voastră și așteaptă un răspuns. În online poate fi mai ușor să treceți peste ele.”

Încercați să fiți consecvent

Nu în ultimul rând, Ioana Cristea spune „Așa nu” lipsei de consecvență:

„Odată ce eu, ca medic, mi-am asumat să fiu în mediul online, trebuie să-mi iau angajamentul față de cei care mă urmăresc să public periodic conținut, să am o părere despre teme care sunt de actualitate și care vizează domeniul meu. Desigur, nu spune nimeni să intru în polemici despre vaccinurile anti COVID-19 sau despre vaccinarea la copii, dacă eu, ca medic, nu am nicio pregătire în zona asta”.

medic comunicare online2

Totuși, dacă medicul vrea să mă angajeze într-o conversație în online, „este OK să facă asta, dar trebuie să se angajeze în ea documentat, asumat și consecvent. Nu să pună acolo informație și să uite o lună, că are treabă. Deci «Așa nu» lipsei de consecvență. Odată ce și-a asumat că vrea să fie public, trebuie să fie consecvent și să fie acolo pentru oamenii care îl urmăresc. De-altfel, nici nu va crește în vizibilitate [în mediul online], decât dacă este consecvent [cu postările].”

Comunicarea în online făcută în mod corect

Revenind la cealaltă „tabără”, dacă vorbim despre „așa da”, Ioana Cristea explică:

Aș spune «Așa da» conversațiilor video, fie că este vorba de faptul că medicul este invitat într-un webinar sau într-un workshop sau într-o conferință online, fie că este vorba despre faptul că el înregistrează periodic, săptămânal, câte o mică pastilă de informație pe care o transmite publicului.”

De ce recomandă ea medicilor conversația video? „Pentru că este un trend accelerat și pentru că oamenii urmăresc din ce în ce mai mult conținutul video. Dar atenție! Dacă medicul nu este genul de persoană care să se simtă bine în fața camerei de filmat, nu trebuie să se chinuie pentru a obține asta. Este OK și să comunice în scris și important este să comunice.” 

Citiți și: Avantajele unui specialist în social media, pentru medicii la început de drum 

Un alt lucru care se poate face în cazul medicilor care își construiesc o imagine în mediul online este ca aceștia să lucreze cu specialiști care pot transforma aproape pe oricine pe lumea aceasta într-un speaker care să vorbească fluent în fața camerei:

„Există multiple tehnici, există promptere, există întrebări și răspunsuri pre-gândite, care îi ajută [pe medici] să fie coerenți, și mai există și varianta de format vizual în care medicul poate să-și folosească doar vocea și să folosească un video care să exemplifice sau cu care poate să creeze animații și texte, care sunt mesaje menite să-i ajute pe oameni cu informații – dacă chiar nu își dorește ca imaginea sa să apară public.”

Un alt lucru asupra căruia atrage atenția Ioana Cristea, care are 17 ani de experiență în marketing și comunicare integrată, este faptul că „Imaginea ta [ca medic] contează.” 

medic comunicare online3

„Eu, pacientul, nu vreau să vorbesc cu un medic care are o cagulă neagră pe cap, că asta nu îmi dă încredere și am nevoie de o interacțiune. Aș aprecia dacă m-aș duce la roboți să mă trateze, dar avem nevoie de omul din fața noastră care să ne dea încredere, care să ne privească în ochi și să ne demonstreze că știe despre ce vorbește când vine vorba de sănătatea noastră. E important ca medicul să fie vizibil cu poza sa, cu imaginea sa, să investești în zona asta.”

PR-ul în medicină, un atu

Interlocutoarea mea a vorbit despre un alt instrument care se poate dovedi a fi extrem de util medicilor.

Aș spune «Așa da» PR-ului pentru medicină. Zona de PR medical este zona în care un medic se poate exprima cât mai bine, pentru că îi oferă și confortul să poată gândi răspunsurile, să poată să dezvolte răspunsurile mai mult decât în social media, unde uneori viteza informației și dorința de simplificare ne forțează să fim foarte conciși. În al doilea rând, tipul de comunicare – zona de articole din presă, zona de advertoriale – este o zonă mai amplă, care îi permite să explice teme complexe.”, afirmă Ioana Cristea.

Ea a dat un exemplu în acest sens: este foarte greu să explici, ca medic, în 30 de cuvinte, cum se manifestă o boală reumatologică. Ea nu se referă la partea de documentare: „Dar ai nevoie, tu, medic, de un spațiu în care să le explici oamenilor, să-i asiguri că există soluții, să le prezinți prin ce etape vor trece.”

Comunități online

Aș mai spune «Așa da» colaborărilor și comunităților. Este mai ușor să fii vizibil în mediul online când nu ești singur; e mai ușor să fii vizibil online când ești alături de alți zece colegi care se aliază și creează împreună o comunitate sau se asociază cu un ONG, ca parte din echipa care comunică în numele unei clinici sau unei instituții despre o anumită temă de sănătate.”, a declarat Ioana Cristea.

Ea a subliniat că pentru medic este mai ușor să intre într-o comunitate, într-un grup, de exemplu, de Facebook și să fie unul dintre cei care comunică sau unul dintre cei care oferă răspunsuri la întrebările pacienților.

„Este mai ușor să fii unul dintre speakerii de la un eveniment online, în care vorbești cu pacienții, pentru că presiunea scade. Știi că mai sunt și alții care fac același lucru ca tine, sunt alți oameni alături de tine și lucrurile devin mai ușoare. Mai ales [pentru medicii aflați] la început de drum, aș spune «Da» comunicării și «Da» colaborării.”

Studiile de caz

Nu în ultimul rând, expertul în marketing digital spune „Așa da” informațiilor simplificate și studiilor de caz.

„Orice medic se va uita, de exemplu, pe comentariile de la pagini care sunt foarte active în zona de sănătate, va vedea că, de cele mai multe ori, oamenii formulează cererile de recomandare, de tratament, sau întrebările în forma asta: «Sunt cutare, am vârsta asta. Am de atâta timp asta. Am tratamentul ăsta. Nu a funcționat. Ce să mă fac?». Pacienții dau niște exemple foarte specifice din viața lor.”

Din acest motiv, răspunsurile oferite de medici în online ar trebui să fie de același tip, ar trebui să fie simple, ar trebui să fie specifice, și, în general, studiile de caz și exemplele concrete din experiența medicilor le dau oamenilor încredere că nu sunt singuri, afirmă Ioana Cristea, că există și alte persoane care trec prin boala respectivă, că există și alți oameni care se confruntă cu aceleași probleme.

Unul dintre avantajele cele mai mari, de exemplu, al construirii unei pagini de brand – o pagină de Facebook sau de Instagram sau un grup de Facebook – este că, pe măsură ce pagina crește, medicul va constata cu uimire că oamenii se unesc în comunitate și se susțin unii pe ceilalți și își oferă sfaturi și impresii despre tratament și despre ce a încercat fiecare și ce a mers sau nu a mers.”

Medicul, afirmă specialistul, poate să aibă niște surprize foarte plăcute în momentul în care este parte dintr-o comunitate și poate să constate apoi cât de puternică este dorința oamenilor de a vorbi pe teme de sănătate:

„Sigur, uneori ajung să se și certe, uneori ajung să transmită informații eronate. Tocmai de aceea e important ca medicii care sunt pregătiți și care au backgroundul medical și profesional [ca] să vorbească despre acele teme și să dea informații corecte să fie prezenți în aceste comunități. Pentru că, altfel, rămânem cu niște site-uri și cu niște grupuri din social media și cu niște platforme unde oameni care sunt neavizați își dau cu părerea între ei, fără ca cineva din zona medicală să intre pe acele platforme și să le dea răspunsuri cu adevărat. Devine o conversație care nu are finalitate sau care nu are cu adevărat valoare pentru calitatea sănătății.” 

Carte de vizită 

Ioana Cristea: 

• Este Managing Partner al agenției de digital marketing KITE, www.kite-agency.com
• Este Formator acreditat în comunicare și management de proiecte;
• Are 17 ani de experiență în marketing și comunicare integrată;
• A avut peste 50 de clienți pentru care a dezvoltat campanii și strategii de comunicare, din sectoarele FMCG (fast moving consumer goods), medical & pharma, events & entertainment, servicii B2B și B2C, NGOs.
• Are certificare de Digital Marketing Professional de la Digital Marketing Institute & American Marketing Association.

Etichete: social media digital media marketing digital construirea imaginii in online platfome online construirea brandului medical branding medici ioana cristea

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.