Newsflash
Interviuri

„25 de ani, Institutul Cantacuzino a fost condus de medici sau cercetători. Poate chiar asta este cauza situației de astăzi“

de Vlad MIXICH - sept. 3 2015
„25 de ani, Institutul Cantacuzino a fost condus de medici sau cercetători. Poate chiar asta este cauza situației de astăzi“

Noul director al Institutului Cantacuzino este Adrian Ionel, deținătorul unui masterat în managementul informațiilor de securitate națională la Academia Națională de Informații din cadrul SRI și al unei licențe în drept de la Universitatea „Spiru Haret“ din București. Ionel are experiență pe piața farma unde a condus timp de aproape trei ani Unifarm, distribuitorul de medicamente al statului, și a mai lucrat pentru Relad Pharma sau Sanador. Funcția de director științific al Institutului va fi preluată de Adrian Onu.

 

 

 

 

 

     – Ați spus că i-ați găsit pe angajații Institutului Cantacuzino „foarte speriați și resemnați“. Speriați de cine și de ce?
     – Speriați de posibilitatea unui eventual sfârșit al acestui Institut, al posturilor lor și implicit al salariilor pe care le duc acasă. Oamenii erau resemnați pentru că au încercat orice să resusciteze acest Institut. Resemnați și pentru că oricine ar veni nu mai face nimic pentru ei. Atât de tare li s-a întipărit această idee, că nu au rezultate, încât sunt negativiști din prima și reticenți la orice tip de schimbare.

 

25 de ani de investiții în cercetare și niciun produs nou

 

     – Ați venit la Institutul Cantacuzino cu un plan de management?
     – Nu se vine cu un plan fără să vezi întâi ce găsești la fața locului. Noi suntem în etapa în care vedem exact ce am găsit acolo: ce funcționează, ce nu; ce trebuie păstrat, ce trebuie îndepărtat; ce oameni avem acolo, pe cine ne putem baza; ce trebuie să mai aducem dacă este nevoie. Planul de management va cuprinde mai multe laturi: una comercială, una strategică privind evoluția lui ca investiții și una de resurse umane. În cadrul acesteia din urmă vom avea și o latură de psihologie aplicată cu salariații, pentru că oamenii ăștia sunt foarte resemnați și trebuie să-i determinăm să muncească din nou cu rezultate optime. Să creadă în ceea ce fac.

 

     – Adică veți face psihoterapie cu ei?
     – Știu la ce vă referiți. Masteratul în psihologie [mă] poate ajuta și este absolut necesar în relaționarea cu orice om și este un atu.

 

     – Veți încerca să întăriți partea de producție a vaccinurilor?
     – Voi încerca să aduc în prim-plan absolut tot ce a fost de succes la Cantacuzino. Vorbim și de vaccinuri, și de polidin, și de cantastim. Dar nu doar producția. Este foarte importantă cercetarea. Este uimitor pentru mine că timp de 25 de ani cercetarea nu a produs absolut nimic. S-au investit zeci de milioane de euro acolo în cercetare și n-am văzut un produs nou. În 25 de ani și zeci de milioane de euro: n-am văzut un produs nou.

 

     – Mai exact pe ce vaccinuri anume vă gândiți să insistați?
     – Cele care sunt de interes strategic național, din categoria BCG-ului, diftero-tetanicul, dar și cele care țin de sănătatea uzuală a populației, cum este vaccinul antigripal.

 

     – Mai știe Institutul Cantacuzino să producă DTP?
     – În mod clar da, trebuie să vedem dacă specialiștii mai pot întruni condițiile de GMP care conține și o latură a profesioniștilor. Ce fel de calificări trebuie să aibă, câți trebuie să fie, de unde să-i luăm.

 

     – Dar pentru acest vaccin trebuie să porniți de la zero.
     – Pe linia de DTP trebuie în mod cert luat totul de la zero.

 

     – Și de ce investiție apreciați că este nevoie?
     – Între 10 și 20 milioane de euro.

 

Prea puține studii superioare la Cantacuzino

 

     – Prin trecerea Institutului Cantacuzino în subordinea Ministerului Educației se întărește valența de cercetare a Institutului, dar mai puțin de un sfert dintre angajații de la Cantacuzino au studii superioare. E asta normal în perspectiva dumneavoastră?
     – Este prima întrebare pe care am pus-o acolo. În mod evident sunt prea puțini oameni cu studii superioare. M-am gândit la un program comun cu Facultatea de Medicină în care studenții din ultimii ani să facă stagii de cercetare la noi, să fie într-un fel bursieri și, pe cei care sunt foarte pasionați, să-i reținem la noi. Banii obținuți din liniile de fabricație vor atrage și specialiști.

 

     – Pentru a avea linii de fabricație care să satisfacă criteriile EMA aveți nevoie mai întâi de specialiști.
     – O să încercăm să fac startul cu ceea ce am și să îmbunătățesc echipa pe parcurs.

 

     – Aveți de gând să reluați și producția cantastimului?
     – Da.

 

     – Cu ce bani?
     – Cu banii care vor rezulta. Va fi o producție etapizată. Vom încerca ca profitul să fie întotdeauna strict reinvestit în Institutul Cantacuzino. Orice profit să fie reinvestit într-o nouă linie, un nou produs.

 

     – Cele 10 milioane de euro anunțate anul acesta de guvernul Ponta sunt evident insuficiente. Ce mijloace suplimentare de finanțare ați identificat până ce Institutul va reîncepe să producă?
     – În primul rând trebuie să nu mai iasă bani din Institut. Ce produce Institutul să rămână strict 100% în cadrul Institutului.

 

     – Dar unde ieșeau bani din Institut?
     – Fiind o anchetă penală în curs și cu niște rezultate care încă nu s-au pronunțat, veți avea de acolo răspunsul. Cert e că s-au scurs niște bani pe anumite direcții în care nu trebuiau să se scurgă. Apoi vreau din tot sufletul meu ca oamenii aceștia să fie creativi. Să lucreze, să aplice pentru proiecte europene. Toată „floarea“ cercetării private din România, cât este ea, aplică pentru programe europene, obțin finanțări, obțin retehnologizări, salarii mai mari pentru cei care participă în cadrul proiectelor. Și un Institut de mare prestigiu în România nu poate? E un pic ciudat. Le voi cere să creeze și să aplice pentru programe europene.

 

     – Dar până atunci aveți promisiuni că Guvernul va da bani, de pildă, cei 20 de milioane de euro pentru o linie de DTP?
     – Nu. Nu am nicio promisiune în acest sens. Am o promisiune că voi fi susținut în demersurile pe care le fac pentru repunerea pe linia de plutire a Institutului.

 

Nu concesionărilor, da închirierilor

 

     – Dar chiar dacă le-ar produce, până în 2017 Institutul Cantacuzino nici nu mai poate vinde vaccinuri. Cum rezistați până atunci?
     – Este vorba despre o susținere de care avem nevoie atât din partea politicului, cât și a economicului, Ministerul de Finanțe. Avem nevoie de o susținere multianuală. În fiecare an acest Institut trebuie susținut până ce va începe să producă și să se autofinanțeze. Cu un control foarte strict, cu un control foarte transparent al tuturor cheltuielilor pe care le face, a tuturor investițiilor pe care le face.

 

     – Dar aveți un astfel de plan multianual?
     – Planul meu este în curs de creionare pentru că planul se adaptează la ce vom găsi acolo. Am scris o parte din acest plan, îl voi supune la rândul meu atenției superiorilor mei. Dacă nu ni-l asumăm împreună, eu nu voi continua: am nevoie de sprijinul politic și economic pentru această societate.

 

     – Concret care sunt condițiile care dacă nu vor fi îndeplinite vă vor determina să plecați?
     – În ultimii ani, singurii trași la răspundere pentru nereușitele Institutului Cantacuzino sunt managerii acestuia. Politicul trebuie să ne susțină în ceea ce facem.

 

     – Ce înseamnă asta concret?
     – …să nu ne schimbe forma de organizare, să susțină măsurile planului de management, să… Cam asta ar fi. Să aloce fondurile necesare cercetării, să aloce fondurile necesare producției.

 

     – O soluție de finanțare suplimentară ar fi închirierea de bunuri de către Institutul Cantacuzino cu aprobarea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică și Inovare. Luați în calcul așa ceva?
     – Iau în calcul orice soluție care poate aduce bani acestui Institut fără a înstrăina pe termen lung proprietatea lui.

 

     – Închiriere înseamnă înstrăinare?
     – Nu. E vorba de anumite cereri de concesionare. S-a dorit de-a lungul timpului să fie concesionate diverse terenuri sau clădiri din cadrul Institutului Cantacuzino. Nu voi concesiona terenuri și clădiri, voi închiria strict în condițiile legii pentru a face rost de resurse financiare pentru Institut. Eu nu fac afaceri imobiliare cu această instituție, ci vreau să produc vaccinuri. Dacă pot să fac resurse financiare care să ducă la producerea de vaccin atunci ok. Dacă nu, nu.

 

     – Nu aveți pregătire medicală, dar sunteți jurist. Poate ne lămuriți prin ce diferă concret statutul Institutului Cantacuzino astăzi, când este de „interes strategic“ față de acum câteva luni când legea nu prevedea aceasta formulă?
     – Până astăzi noi trebuia să achiziționăm vaccinurile din afara țării. Să luăm un exemplu: Franța. Dacă noi achiziționam de la Sanofi până în acest moment, dacă s-ar întâmpla să avem un conflict cu Franța, o situație total ipotetică desigur, atunci Franța nu ar mai livra României acest vaccin. Noi aveam nevoie de acest vaccin pentru toată populația care astfel ar intra într-un risc endemic destul de mare. Atunci caracterul strategic al acestui lucru este dat de faptul că trebuie pus pe linia de plutire pentru a fi ferit tocmai din punct de vedere strategic, al securității sanitare, de aceste probleme.

 

     – Totuși ce înseamnă concret asta pentru Institutul Cantacuzino: mai mulți bani de la buget, mai greu de încheiat parteneriate public–privat?
     – Nu văd de ce ar trebui să fie mai greu un parteneriat publicprivat într-un regim foarte strict și foarte transparent. Văd un interes național mai mare către acest institut, o alocare de resurse mai consecventă și pertinentă și un sprijin mai mare decât cel avut până acum.

 

Spionaj economic pe piața farma?

 

     – Sunteți primul director din istoria Institutului Cantacuzino care are studii în managementul informațiilor de securitate națională la Academia Națională de Informații a SRI. Vă sunt de ajutor aceste studii ca manager al Institutului Cantacuzino?
     – Tot ce ține de sănătatea publică, din punctul meu de vedere, este legat de siguranța națională. Un institut de cercetare are clar informații clasificate cu care se lucrează. Un institut de cercetare trebuie să păstreze un anumit secret al documentației și operațiunilor pe care le face până la un moment dat pentru a nu fi expus celor din exterior. Există fără doar și poate un spionaj economic la nivelul pieței farma, există informații care sunt folosite de instituțiile mari farma și asta o știu din partea cealaltă, de unde vin.

 

     – A fost Institutul Cantacuzino ținta unor acțiuni de spionaj economic?
     – Nu vreau să mă pronunț pentru că în acest moment nu dețin asemenea informații. Și mai vreau să vă spun ceva. S-a reiterat ideea că 25 de ani conducerea acestui Institut a fost ținută de către medici, biologi sau cercetători. Poate chiar asta este cauza pentru care acest Institut a ajuns în felul în care este azi. Poate că era nevoie de un manager care să fie numit aici pe baza unor rezultate economice obținute anterior. Este singurul criteriu în baza căruia am fost numit aici. Unifarmul a ajuns în doi ani și jumătate de la 59.000 de lei la 10 milioane de euro și acesta a fost singurul criteriu. Nu sunt afiliat politic niciunui partid, nu sunt membru în niciun partid și nu mă interesează niciun partid. Mă interesează ca toate partidele să sprijine atât Unifarmul, cât și Institutul.

 

     – Care e, concret, obiectivul pe care, dacă-l veți atinge, veți considera că ați fost un manager de succes al Institutului Cantacuzino?
     – Repunerea pe poziție în doi ani a acestui Institut.

 

     – Concret, ce înseamnă asta?
     – Fabricarea primului vaccin de succes cap-coadă.

 

     – Vă referiți la cel gripal sau la…
     – Unul dintre ele.

 

     – De ce în noua lege a Institutului Cantacuzino este menționat expres doar vaccinul gripal, deși el nu are nimic de-a face cu securitatea sănătății publice. De ce e menționat doar acest vaccin?
     – A fost exemplificat. De ce? Pentru că în ultimii doi ani cu el au fost niște probleme de aprovizionare. A fost exemplul cel mai bun de dat la momentul respectiv. Da, clar nu este de interes strategic național vaccinul antigripal.

 

     – Totuși, legile sunt făcute să legifereze, nu să dea exemple.
     – Concret da, dar probabil a fost pentru un mai bun nivel al impactului explicațiilor la nivelul înțelegerii medii a populației.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe