Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  Internaționale

VIPIT. Ce este sindromul trombocitopeniei imunitare induse de vaccin

Viața Medicală
L. Budin luni, 5 aprilie 2021, ora 16:25

Rarele complicații date de vaccinul AstraZeneca ar putea constitui un sindrom care poate fi tratat, susține o echipă de cercetare germană.

O mulţime de ţări europene au suspendat folosirea vaccinului AstraZeneca, de teama unor posibile - şi nedorite - complicaţii. O echipă germană de cercetare susţine că efectele secundare rare, dar grave, pot fi diagnosticate şi tratate.

Un grup de cercetători, condus de specialistul german Andreas Greinacher de la Universitatea din Greifswald, susţine că extrem de neobişnuita combinaţie de simptome apărute în urma vaccinării cu AstraZeneca - cheaguri de sânge pe zone extinse şi număr scăzut de trombocite (trombocitopenie) - seamănă cu un alt efect secundar rar. Acesta apare în urma tratamentului cu anticolagulantul heparină și se numeşte trombocitopenie indusă de heparină (TIH) - arată publicaţia sciencemag.org.

vaccin-vm

Misteriosul sindrom

Echipa lui Greinacher, care a anunţat descoperirea într-o conferinţă de presă la jumătatea lunii martie, a recomandat o modalitate de a diagnostica şi de a trata afecţiunea, pentru ca îngrijorările legate de vaccin să se risipească. Specialistul german a dat un nume trombozei cu trombocitopenie, indusă de vaccin: i-a spus sindromul VIPIT (syndrome Vaccine-Induced Prothrombotic Immune Thrombocytopenia). Rezultatul cercetărilor este disponibil pe platforma de preprint-uri (lucrări ştiinţifice care nu au fost încă publicate într-un jurnal ştiinţific) Research Square.

Primul caz VIPIT

Trebuie reamintit că primul caz cu VIPIT s-a înregistrat pe 27 februarie a.c., când un hematolog austriac s-a confruntat cu o situaţie neobişnuită: o infirmieră de 49 de ani, cu nivel scăzut de trombocite şi cu cheaguri de sânge în vene, în abdomen şi mai apoi în artere. Simptomele i-au dat de gândit specialistului, fiindcă numărul mic de plachete ar fi trebuit să ducă la sângerare, nu la formarea de cheaguri. Combinaţia tromboză cu trombocitopenie mai apare în cazul coagulării intravasculare diseminate şi e cauzată de infecţii severe sau de cancer - dar infirmiera nu avea niciuna din aceste probleme. Hematologul austriac a mai bănuit o reacţie autoimună la vaccinul care îi fusese administrat infirmierei cu cinci zile înainte.

Un mecanism neclar

Cazul a ajuns în atenţia cercetătorului german Andreas Greinacher - cel care a găsit ulterior similarităţile dintre trombocitopenia indusă de heparină TIH şi VIPIT.

Greinacher consideră că e nevoie de mai multe studii pe această temă. În acelaşi timp, susţine că e crucial ca medicii să ştie cât mai multe despre posibilele complicaţii.

Când e detectată la timp, trombocitopenia indusă de heparină TIH poate fi tratată cu imunoglobuline - anticorpi nespecifici de la donatori de sânge - , iar sindromul VIPIT ar putea fi tratat într-un mod similar, susține cercetătorul.

Încă nu este foarte clar cum ar putea vaccinul declanşa VIPIT şi sunt hematologi care nu sunt convinşi de relaţia directă dintre ser şi sindrom. 

Îngrijorări în lume

Îndoielile privind efectele secundare induse de vaccin continuă să îngrijoreze lumea medicală. Mai ales că Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi-a exprimat speranţa că serul va contribui în mod hotărâtor la imunizarea cetăţenilor lumii. AstraZeneca colaborează cu parteneri de pe tot mapamondul pentru a produce şi a distrbui miliarde de doze în ţări cu venituri mici şi medii.

Şi Europa se bazează pe acest vaccin: UE a cumpărat 400 de milioane de doze. La ora actuală, pentru a minimiza riscul apariţiei efectelor nedorite, serul se administrează cu precădere persoanelor în vârstă, care riscă cel mai mult să-şi piardă viaţa din cauza COVID-19.

Set de recomandări

Majoritatea specialiştilor din lumea medicală continuă să argumenteze că beneficiile vaccinului cântăresc mai mult decât riscurile. Iar cercetătorii își împărtăşesc descoperirile privind efectele nedorite, încercând să nu semene panică.

Sunt țări în care ipoteza specialistului german Andreas Greinacher e luată în serios. În Olanda, Societatea olandeză de medicină internă i-a îndemnat pe internişti să fie conştienţi de simptome şi a recomandat un plan de acţiune. În Marea Britanie, Societatea britanică de hematologie şi-a impulsionat şi ea membrii să raporteze posibilele cazuri, iar autoritatea australiană care se ocupă de imunizare a spus să nu fie vaccinate anti-COVID persoanele care au înregistrat complicaţii TIH, în urma tratamentului cu heparină.

Şi Societatea Germană pentru cercetarea trombozei şi hemostazei, al cărei membru este Greinacher, a publicat un set de recomandări pentru diagnosticul şi tratamentul VIPIT. Greinacher susţine că păstrează permanent legătura cu reprezentanţii AstraZeneca.

 

Etichete: vaccin anticovid astrazeneca efecte secundare diagnostic si tratament trombocitopenie indusa de heparina vipit

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 160 de lei
  • Digital – 103 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.