Centrul European de Prevenire și Control al Bolilor a publicat la începutul lunii august un amplu raport, pe tema COVID-19 la copii și rolul pe care îl au unitățile școlare în transmiterea acestei boli.
Câteva aspecte importante pe care le prezintă reprezentanții Centrului European de Prevenire și Control al Bolilor (ECDC) în acest document de 31 de pagini:
În document, la capitolul dedicat efectelor pe care le are deschiderea școlilor („What is the effect of school openings on transmission to the community/household?”), ECDC subliniază că există foarte puține studii care au evaluat impactul închiderii sau deschiderii școlilor asupra transmiterii COVID-19 în afara unităților școlare. ECDC citează, totuși, câteva studii publicate, care au analizat impactul pe care închiderea sau deschiderea școlilor îl poate avea asupra comunității.
În Israel, se arată în raport, prima epidemie importantă în școală a avut loc la zece zile după redeschiderea tuturor școlilor, sub recomandarea anumitor măsuri de igienă. Autorii au raportat că 87 de cazuri adiționale confirmate de COVID-19 au avut loc în rândul contacților copiilor din primele clase care au mers la școală. Printre aceștia erau frați/surori care învățau la alte școli, prieteni, participanți la activități sportive etc. Totodată, autorii au notat că distanțarea în cazul elevilor și între elevi și profesori în interiorul școlii nu a fost posibilă.
„Mare parte din dovezile care există (sau lipsa dovezilor) în privința impactului pe care deschiderea sau închiderea școlilor îl are asupra transmiterii comunitare derivă din studii observaționale și dintr-un sondaj realizat de ECDC în anumite cazuri, în institutele naționale de sănătate publică din țările membre ale UE”, se arată în documentul citat.
Un alt exemplu dat de ECDC este Danemarca, țară care a redeschis anumite unități școlare în 15 aprilie. Această țară nu a detectat epidemii importante în școli. Însă Danemarca a recomandat împărțirea elevilor din clase în grupuri mai mici, menținerea unei distanțe de doi metri între copii, igiena mâinilor și predarea mai multor ore în exterior. Danemarca nu a raportat o creștere în ceea ce privește numărului de reproducere a virusului.
Nici Olanda nu a observat o creștere subită a numărului de cazuri / ratei de reproducere a virusului și nici nu a detectat vreun focar semnificativ atunci când școlile primare și alte unități s-au deschis la 11 mai. Copiii de până la 12 ani, inclusiv cei care au împlinit 12 ani nu erau nevoiți să mențină o distanță de 1,5 metri între ei sau aceeași distanță față de adulți.
În concluzie, ECDC atrage atenția că există dovezi limitate cum că școlile sunt cele care determină transmiterea COVID-19 în comunitate, însă cu toate acestea, există factori ce indică faptul că transmiterea comunitară este importată în sau reflectată în mediul școlar.
„Este dificil de evaluat adevăratul impact al închiderii/deschiderii școlilor asupra transmiterii SARS-CoV-2 în interiorul comunității, de la școala în sine. Raportul din Israel subliniază importanța implementării riguroase a distanțării fizice pentru a reduce expunerea în școli, acolo unde COVID-19 circulă în comunitate”, se arată la pagina 13 a documentului ECDC.
Sursa foto: pixabay.com
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.
Da, sunt de acord Aflați mai multe