Internaționale

Cercetătorii încearcă să descopere punctele slabe ale COVID-19

de Florentina Ionescu - mar. 1 2021
Cercetătorii încearcă să descopere punctele slabe ale COVID-19

Unele persoane sunt neobișnuit de rezistente în fața infecției cu coronavirusul SARS-CoV-2, așa că oamenii de știință caută acum în genele și în sângele lor indicii care i-ar putea ajuta să găsească punctele slabe ale pandemiei.

Studierea persoanelor care prezintă niveluri neobișnuite de rezistență sau de susceptibilitate față de COVID-19 poate duce la dezvoltarea de noi tratamente, cred oamenii de știință.

rezistenta la covid-19 cercetari studii

Printre ei se află și Jason Bobe, genetician la Facultatea de Medicină Icahn din New York, care a studiat în ultimul deceniu persoanele cu trăsături neobișnuite de rezistență la boală. Așa că odată cu apariția primului val de COVID-19, Jason Bobe a vrut să afle dacă existau persoane pe care virusul SARS-CoV-2 era incapabil să le infecteze, scrie www.bbc.com.

Ideea geneticianului Jason Bobe a fost să încerce și să găsească familii întregi în care multiple generații au suferit de forme severe de COVID-19, dar în care un singur individ a fost asimptomatic.

„Având întreaga familie laolaltă ne ușurează munca, ne ajută să înțelegem mai ușor factorii genetici care sunt implicați, și să identificăm factorii genetici care stau la baza rezistenței”, a declarat Jason Bobe.

Platformă online care ajută la adunarea informațiilor

Lumea modernă, bogată în instrumente digitale, oferă modalități mult mai bune de a contacta persoanele de care au nevoie oamenii de știință. De exemplu, din iunie 2020, Jason Bobe a lucrat cot la cot cu coordonatorii unor grupuri de Facebook pentru a identifica pacienții cu COVID-19 și rudele acestora, cum ar fi Survivor Corps, pentru a încerca și a identifica acele familii candidate.

Totodată, el a creat o platformă online, în care orice persoană care a avut o formă asimptomatică de COVID-19 să poată completa un chestionar și să își evalueze susceptibilitatea de a fi inclusă într-un studiu despre rezistența la COVID-19.

În următoarele luni, geneticianul Jason Bobe speră să secvențieze genomurile persoanelor care prezintă semne de rezistență la COVID-19, pentru a vedea dacă există mutații comune care par să ajute aceste persoane să ocolească infecția cu SARS-CoV-2.

Dacă se va dovedi că au în comun mutații, aceste informații ar putea oferi o sursă de inspirație pentru antivirale care să poată proteja atât împotriva COVID-19, cât și împotriva viitoarelor epidemii de coronavirus.

Ce indicii au până acum cercetătorii

Potrivit presei străine, există deja unele indicii cum că anumite persoane au o rezistență solidă la COVID-19. Cercetătorii, scrie BBC, au identificat o asociere între persoanele cu grupa sanguină O cu rh negativ și un risc mai scăzut de formă severă de COVID-19. Chiar dacă oamenii de știință au emis ipoteza că persoanele cu anumite grupe sanguine ar putea avea în mod natural anticorpi capabili să recunoască anumite aspecte ale virusului, natura precisă a acestei corelații rămâne neclară.

Însă geneticianul Jason Bobe nu este singurul om de știință care încearcă să descopere ce anume face ca cei rezistenți la COVID-19 să fie indivizi unici. Mayana Zatz, director al Centrului de Cercetare pentru Genomul Uman, de la Universitatea din São Paulo, a identificat 100 de cupluri, din care doar o persoană a făcut COVID-19, deși partenerul a rămas neinfectat. Echipa ei studiază în prezent aceste cupluri în speranța că va identifica markerii genetici ai rezistenței la boală.

„Ideea este de a încerca să aflăm de ce unele persoane care sunt expuse la mari cantități de virus nu dezvoltă COVID-19 și rămân negative la testele serice și fără anticorpi. Noi am aflat că acest lucru pare să fie relativ comun. Am primit aproape 1.000 de e-mailuri de la persoane care ne-au spus că se află în această situație”, a declarat Mayana Zatz, director la Human Genome Research Centre.

Totodată, Mayana Zatz analizează genomurile a 12 persoane care au depășit vârsta de 100 de ani, care au fost doar ușor afectați de infecția cu coronavirus, printre care se află și o femeie de 114 ani despre care

Mayana Zatz crede că ar fi cea mai în vârstă persoană din lume care s-a recuperat de pe urma COVID-19. Chiar dacă boala COVID-19 s-a dovedit a fi extrem de mortală pentru grupurile de persoane cu vârste înaintate, vârstnicii care sunt deosebit de rezistenți ar putea oferi noi indicii pentru noile modalități de a ajuta persoanele vulnerabile să supraviețuiască.

Notă autor:

Sursa foto: www.rawpixel.com