Newsflash

Dr. Google: prieten sau dușman?

Dr. Google: prieten sau dușman?

Apa, vântul și gura lumii nu le poți opri. (Proverb)

 

     Probabil că a luat ceva timp până când oamenii au înțeles și acceptat cu înțelepciune această realitate. Posibil câteva milenii după apariția graiului articulat. Mda, se pare că există ceva dificultăți în a interzice sau reglementa bârfa. Tot ce poți spera e să o faci să lucreze în favoarea ta.
     De mai puțin de douăzeci de ani, informația medicală a început să fie disponibilă publicului larg la un nivel fără precedent. În mod similar, de neoprit și greu de reglementat. Care este impactul? Studii mai recente sau mai vechi, din diferite colțuri ale lumii, merg către următoarele statistici: 80% din cei cu acces la internet au căutat informații medicale pentru ei sau apropiați; 30% din cei care se duc la medic se informează mai întâi pe Google despre problemele medicale pe care le întâmpină. Pe 46% din persoanele care au răspuns la un sondaj de opinie, în SUA, căutările pe internet le-au convins că au nevoie să consulte un medic. Apoi, 41% din cei care caută pe internet își găsesc suspiciunile confirmate de medic. Nu avem o statistică despre proporția diagnosticelor puse de medic într-o primă fază și apoi confirmate, dar sunt convins că și aici sunt erori. Iată deci că fenomenul ia amploare și, indiferent că ne place sau nu, nu prea mai sunt multe de făcut în vederea limitării sau reglementării acestuia.
     Cât de rău este din perspectiva medicului? Mulți medici se adaptează cu greu noilor realități. Vor avea mai mult de explicat pacientului care începe să înțeleagă și el unele lucruri și să întrebe mai mult, vor depune un efort suplimentar în a demonta un raționament sau o prejudecată a pacientului apărută anterior prezentării la medic și mai au de luptat și cu propria percepție de neîncredere din partea pacientului. Aceste aspecte nu erau pe agenda lor cu zece-douăzeci de ani în urmă.
     Este totul chiar atât de sumbru? Și dacă medicul și-ar schimba perspectiva? Dacă ar înțelege că pacientul vine la el tocmai ca urmare a faptului că nu și-a găsit încă toate răspunsurile online? Dacă ar accepta faptul că un pacient mai informat poate fi transformat într-un partener mai potrivit pentru o decizie terapeutică mai bună și unul mai serios în a-și urma planul de tratament? Dacă ar înțelege că un astfel de pacient, odată lămurit, ar avea o și mai mare încredere în el ca profesionist? Dacă ar înțelege că sunt mulți pacienți care își acceptă suferințele minore și neamenințătoare de viață cu ajutorul internetului și eliberează astfel sistemul de consultații care nu ar fi tocmai necesare (cum ar fi în cazul unui banal guturai, de exemplu). Poate că din perspectiva aceasta nu mai pare totul pictat în negru.
     Căutarea pe internet este consecința a două circumstanțe: îngrijorarea legitimă a pacientului și accesibilitatea. Faptul că pacientul caută înseamnă că este îngrijorat de ceva. A depune eforturi în a afla aspectele care îl îngrijorează pe pacient îl pune pe medic într-o poziție unică față de Dr. Google, care nu este programat să pună astfel de întrebări și nici să asculte sau să răspundă cu empatie. Este foarte ușor să câștigi avantaj în fața Dr. Google. În al doilea rând, da, este mult mai accesibil. La orice oră din zi și din noapte, în orice zi a săptămânii, fără programare, chiar în locul unde se află pacientul pătruns de îngrijorare. Este un avantaj competitiv greu de replicat de orice sistem de sănătate și de orice medic. Este perfect? Nu, dar este acolo. Să nu uitam că nici medicii nu sunt perfecți.
     De cealaltă parte, a desconsidera efortul pacientului de a se informa și a înțelege ce se întâmplă cu el, cu mijloacele și capacitatea lui intelectuală, este un afront care pune sub semnul întrebării sau chiar periclitează cea mai bună intenție terapeutică. În acel moment, degeaba ești doctor bun, degeaba te-ai pregătit.
     Ce ar fi de făcut? Autosugestionarea medicului cum că:
     1. Un pacient informat poate fi unul mai bun (pentru el însuși, dar și pentru colaborarea cu terapeutul) decât unul neinformat;
     2. Un pacient care vine la medic sau care caută pe internet este îngrijorat de ceva; cunoașterea naturii acelor griji poate fi mai importantă chiar decât emiterea unor soluții ignorându-le;
     3. Este improbabil ca un pacient să accepte o informație nouă care se află în conflict cu ceea ce crede el în lipsa unei discuții lămuritoare referitoare la prejudecățile existente;
     4. A căuta activ prejudecățile pacienților cu privire la sănătatea lor și la opțiunile de tratament poate deveni o îndatorire a exercitării profesiei de medic;
     5. A fi deschis față de căutările pacienților pe Google (nu neapărat a aproba sau confirma) sau în altă parte este un punct tare al medicului și nu o slăbiciune sau o pierdere de timp – este o dovadă de caracter, compasiune și profesionalism.
     Greu? Posibil. Merită? Din plin. Succes!

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe