Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  PROIECTE  »  Dosar

Telverde 0800 800 358

Viața Medicală
Dr. Alexandru Cucu vineri, 3 aprilie 2020

Linia Telverde funcţionează în regim de 24 de ore, cu activitate organizată pe ture, în principiu de câte cinci ore. Ea a evoluat de la cinci posturi pe tură la 60 de linii în prezent (n.n. - răspunsurile sunt din data de 23 martie), care funcţionează non-stop 24/7, adică și sâmbătă, și duminică, zi și noapte.

Articol apărut în seria „Mărturii din prima linie

Parcă niciodată, în ultimele decenii, breasla medicală nu a fost atât de mult în atenţia publică. Triajul și ancheta epidemiologică sunt noţiuni la ordinea zilei, la fel și clase întregi de medicamente, protocoale și cazuistică diversă, care sunt analizate de specialiști ori de amatori, de la caz la caz, în grupuri de Facebook și WhatsApp, în rapoarte de gardă, ședinţe ale comitetelor de criză, chiar și în discuţii de familie.

Noul coronavirus scoate la iveală eroi, dar și lași, oameni organizaţi și informaţi, dar și (prea) mulţi incompetenţi, persoane cu iniţiativă și viziune, precum și speculanţi ai momentului. Viaţa Medicală a ales să vă prezinte, în acest prim material special dedicat celor care luptă cu perfida boală COVID-19, activitatea câtorva dintre miile de eroi obișnuiţi în halat alb: de la medicii care întâmpină la graniţă conaţionalii noștri care revin în ţară în aceste zile, la cei care oferă telefonic informaţii corecte. De la medici care au trecut prin autoizolare, la cei care dorm în pavilioane de spital, ca să poată îngriji cât mai bine cazurile de COVID-19.

Îi aplaudăm pe toţi și le trimitem un gând bun și recunoștinţa noastră, a tuturor!

poza telverde

Cei care răspund la Telverde au pregătire medicală, în special medici de sănătate publică și igienă, epidemiologie, dar echipele au fost completate și cu alte specialităţi, inclusiv medici rezidenţi, personal din MApN, din cauza numărului mare necesar de personal, de peste 100 de medici/zi. Personalul care este implicat a fost instruit iniţial cu cele mai importante aspecte privind simptomatologia, definiţia de caz, măsurile recomandate de prevenţie, sursele esenţiale de actualizare a informaţiilor și recomandări generale de comunicare telefonică. Instruirea iniţială este completată și actualizată în fiecare zi cu noutăţile care apar atât în lista zonelor cu transmitere comunitară extinsă, cât și în privinţa recomandărilor specifice și a situaţiilor nou reglementate.

E nevoie nu doar de informare, ci și de empatie

A fost creat un grup de suport care funcţionează electronic, astfel încât răspunsurile dificile, interpretabile sau foarte specifice să poată fi formulate în colaborare cu specialiștii epidemiologi, juriști, dar și cu cei din grupul de suport știinţific. Răspunsul la telefon este un lucru care necesită nu numai abilităţi de comunicare și empatie, ci și capacitatea de asimilare și utilizare rapidă a informaţiilor. Este un exerciţiu de autoinformare pe care cei ce răspund la telefon îl fac zilnic, încât să poată asimila și opera cu noutăţile care le sunt aduse la cunoștinţă de către coordonatorul de tură, la începerea fiecărei ture. Activitatea este solicitantă, în condiţiile în care numărul mediu a variat între 40 și 120 de apeluri pe post telefonic.

Fiecare operator de la call-center completează o fișă cu cele mai importante probleme ridicate, precum și ţările din care provin cei care sună, iar acestea sunt centralizate imediat după ieșirea lor din tură. Dacă unele probleme sunt punctuale, se ia legătura cu Direcţia de Sănătate Publică, pentru a fi raportate și rezolvate la nivel teritorial.

Oamenii vor să știe în ce condiţii se pot testa

Informaţia care apare ca fiind cel mai des solicitată este modalitatea și locul în care pot fi făcute testele și ce fac cei care se întorc dintr-o zonă roșie sau galbenă. Dar gama de informaţii cerută de persoanele care sună este foarte diversă: modalitatea de transport în care o persoană venită dintr-o zonă galbenă sau roșie poate ajunge în izolare, cum se pot repatria persoane din alte ţări, în special din Italia, unde se poate asigura autoizolarea, dacă nu vor să meargă acasă la familie, unde se pot face teste, de ce nu sunt testate persoanele asimptomatice, unde se pot elibera adeverinţe medicale pentru concediu, cât timp poate fi purtată aceeași mască, ce face o persoană aflată în izolare dacă este pacient cronic și are nevoie de tratament, ce protocol există în cazul pacienţilor oncologici, cum te protejezi de coronavirus dacă ești cardiac. Unii doresc să întrebe dacă într-un anumit zbor au existat persoane infectate, iar unii cetăţeni își reclamă vecinii, că au ieșit din casă și nu au respectat izolarea.

Ziua de lucru la INSP în perioada pandemiei

În prezent, fiecare zi de lucru începe cu o scurtă ședinţă operativă la care participă colegii din alte centre și conducerea, pentru a vedea noile date apărute sau existenţa unor noi reglementări de la nivelul Ministerului Sănătăţii ori din partea altor structuri. Pregătim materialele pentru mapele de la call-center și le ducem în sediul de la Arena Naţională. Apoi reactualizăm informaţiile pe care coordonatorii de tură trebuie să le transmită și preluăm fișele de raportare, dar și cele mai frecvente întrebări și propunerile din ziua anterioară.

Uneori este nevoie de o nouă instruire și de reactualizarea informaţiilor chiar în timpul zilei. Am stabilit un circuit, iar informaţia ajunge la coordonatorul de centru imediat ce a fost actualizată. Acesta o transmite coordonatorului de tură și se asigură că este corect înţeleasă. Apoi se anunţă în sală și se asistă răspunsurile. Nicio zi nu seamănă cu alta. Totul se întâmplă în mod dinamic.

La închiderea ediţiei

Conștienţi că în spaţiul public au apărut opinii care ridică semne de întrebare asupra organizării serviciului Telverde într-un singur loc și a posibilului risc de contaminare între cei 60 de medici dintr-o tură, dr. Alexandra Cucu face următoarele precizări:

„Nu se poate organiza acest call-center cu operatori la domiciliu, deoarece în fiecare zi apar modificări de legislaţie, iar medicii trebuie instruiţi zilnic sau chiar de două ori pe zi. În plus, se face un autotriaj, iar medicii care au probleme de sănătate sunt îndemnaţi să nu vină la lucru, să se adreseze medicilor de familie și să își ia concediu medical. Spaţiul în care lucrează cei 60 de operatori Telverde este compus din trei săli, cu suprafeţe de 170, 200 și 400 mp, deci permite suficientă distanţare pentru a nu risca niciun fel de contaminare întâmplătoare de la o persoană la alta.”

Etichete: TelVerde TelVerde - 0800.800.358 prima linie marturii din prima linie coronavirus covid-19 #dinrecunostinta

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.