În România,
rolul monitorizării presei şi semnalării unor greşeli de informare a opiniei
publice în ceea ce priveşte sănătatea le revine Ministerului Sănătăţii şi Colegiului
Medicilor din România. Ministerul Sănătăţii reacţionează, prin comunicate
de presă, la materialele de TV sau de presă scrisă care dezinformează. Un
exemplu recent: „Constatăm cu regret că, deşi v-au fost oferite numeroase
explicaţii privind modul în care se vor acorda consultaţiile la medicul de
familie, postul de televiziune… continuă să confunde, în mod intenţionat sau
nu, consultaţiile preventive la medicul de familie cu cele curative şi să
transmită informaţii eronate, de natură să alarmeze nejustificat opinia publică.
Pentru o corectă informare a publicului şi pentru că MS consideră, în
continuare, că rolul mass-media este acela de a informa corect şi obiectiv
publicul, vă precizăm încă o dată faptul că…“
Preşedintele
Colegiului Medicilor, profesorul Vasile Astărăstoae, ne-a spus că CMR a putut să
reacţioneze doar faţă de televiziuni: „Am primit sesizări din partea medicilor,
pe care le-am transmis mai departe către CNA, iar ei au reacţionat foarte
prompt. Colaborăm cu ei foarte bine. O singură sesizare a venit direct din
partea noastră – la reclama la vaccinul HPV, din care se înţelegea că este un
vaccin care vindecă, de fapt, cancerul“.
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA)
monitorizează, aşa cum îi spune şi numele, doar partea de audiovizual şi reacţionează
în urma sesizărilor primite din partea persoanelor fizice sau juridice.
Potrivit secţiunii „Decizii de sancţionare“ de pe site-ul cna.ro, majoritatea
sesizărilor în domeniul sănătăţii primite în 2013 care au fost urmate de sancţiuni
au făcut referire la promovarea mai mult sau mai puţin mascată a unor
suplimente nutritive în cadrul emisiunilor de teleshopping ori a celor de tip
talk-show. Argumentarea uneia dintre decizii: „Potrivit dispoziţiilor din Codul
audiovizualului, este interzisă menţionarea în publicitate sau în teleshopping
a unor indicaţii terapeutice referitoare la boli precum: d) cancer şi alte boli
tumorale; f) diabet şi alte boli metabolice. Este interzisă difuzarea de
publicitate şi teleshopping la produse şi tratamente naturiste care, după caz,
nu sunt însoţite de avertizarea, sonoră şi scrisă: a) «Produs neatestat
medical»; b) «Metodă neatestată medical»“.
Revenind la medici, prof. dr. Ioan Lascăr, preşedintele
Colegiului Medicilor Bucureşti, ne-a informat că biroul de presă al CMB
monitorizează zilnic inclusiv presa scrisă. Tot profesorul Lascăr ne-a anunţat
că la sfârşitul toamnei trecute, CMB a deschis subiectul creării unei interfeţe
între medici şi mass-media, „utilizând un serviciu specializat, cu competenţă în
domeniul comunicării şi cel mediatic, pentru că noi, ca medici, nu avem capacităţi
de comunicare deosebite“. „L-am contactat pe dr. Val Vâlcu şi intenţionăm să
transformăm această conexiune într-un contract. Aceasta interfaţă ar face ca
informaţiile despre medici, inclusiv cele bune, care sunt mult mai numeroase,
dar nu sunt deloc vizibile, să poată ajunge într-o formă profesională la
dispoziţia presei şi a publicului, iar comunicarea noastră să fie cea competentă“,
a explicat preşedintele CMB.