Newsflash
Dosar

O moarte ca toate celelalte – legislaţia din Israel

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - nov. 14 2014
O moarte ca toate celelalte – legislaţia din Israel
   Moartea clinică este o entitate clinică de o importanţă excepţională, nu numai pentru pacientul în cauză, ci şi pentru familia sa, societatea în care trăieşte şi pentru ţara al cărei cetăţean este, şi pune o serie de probleme speciale, a căror rezolvare presupune crearea unei legislaţii suficient de exacte pentru a împiedica abuzuri sau greşeli profesionale. De aceea, morţii cerebrale i se acordă, în mai toate ţările lumii, un loc considerabil nu numai în patologia stărilor acute, dar şi în dezbaterile publice la toate nivelurile.
   Locul special pe care îl ocupă moartea cerebrală în opinia publică are două explicaţii. În primul rând, e vorba de un diagnostic pe cât de acut, pe atât de ireversibil. Un pacient astfel diagnosticat este considerat decedat. Moartea cerebrală este definită ca o pierdere ireversibilă a stării de conştienţă, combinată cu întreruperea definitivă a funcţiilor trunchiului cerebral, inclusiv capacitatea acestui sector al sistemului nervos central de a menţine organismul în viaţă. Dar această definiţie nu exclude persistenţa, timp de ore sau chiar zile, a unei funcţii cardiace minime, cu păstrarea activităţii electrice a miocardului şi chiar cu o presiune arterială minimă. Revoluţia medicală, filozofică şi etică în acest domeniu constă în acceptarea faptului că, în pofida existenţei unei funcţii cardiace minime, organismul e mort, adică se află într-o situaţie dincolo de viaţă. Al doilea aspect care complică lucrurile este legat de implicaţiile acestui diagnostic în donarea de organe în vederea transplantării. În toată lumea este evidentă discrepanţa dintre numărul crescând de candidaţi pentru transplant de organ vital şi oferta – în cel mai bun caz constantă – de organe ce pot fi prelevate după diagnosticul de moarte cerebrală.
   Să nu uităm că, în ultimele decenii, a intervenit o clară îmbunătăţire a tratamentului de urgenţă pentru situaţii acute precum stopul cardiac produs de infarctul miocardic, hemoragia cerebrală sau şocul hemoragic cu implicaţii metabolice grave, ceea ce creşte rata de supravieţuire a acestor pacienţi, dar şi numărul de cazuri care rămân în stare vegetativă persistentă (şi deci nu ajung în stadiul de moarte cerebrală). Iată de ce penuria de organe prelevate şi transplantate obligă administraţia medicală şi politică din fiecare ţară să găsească drumul spre rezolvarea problemei morţii cerebrale, în sensul unei legislaţii care să respecte autonomia şi dreptul fiecărui pacient la un tratament corect şi în acelaşi timp să prevină (pe cât se poate) pierderea inutilă de organe ce pot salva vieţi omeneşti.

 

O situaţie particulară

 

   Implicaţiile diagnosticului de moarte cerebrală în Israel depăşesc limitele obişnuite ale polemicii publice din alte ţări. Motivul e reprezentat de poziţia ambelor religii predominante, cea iudaică şi cea musulmană, privitor la momentul morţii. În acest subiect, opiniile reprezentanţilor celor două religii sunt practic identice.
   Până la introducerea ventilaţiei mecanice în arsenalul medical uzual, momentul decesului era simplu de înţeles şi de precizat: încetarea respiraţiei spontane pentru o perioadă de timp semnificativă era echivalentă cu moartea individului. Ventilaţia mecanică are rolul de a menţine organismul în limitele homeostaziei şi astfel pacientul poate supravieţui chiar în condiţiile prăbuşirii unei alte funcţii vitale. În plus, înregistrarea şi expunerea ritmului cardiac pe ecranul de deasupra fiecărui pat al unui pacient în stare gravă oferă impresia (greşită în cazul morţii cerebrale) că organismul îşi păstrează funcţiile vitale.
   În această situaţie complicată administraţia oficială religioasă din Israel a adoptat o atitudine de nerecunoaştere a morţii cerebrale ca reprezentând momentul decesului pacientului. Timp de zeci de ani, populaţia religioasă (care reprezintă o proporţie importantă în Israel) a refuzat să participe la efortul naţional de stabilire a criteriilor de diagnostic al morţii cerebrale, iar în acest mod a împiedicat familiile multor pacienţi decedaţi să accepte donarea de organe în vederea transplantării. Ca urmare, procentul acceptării de donare de organe de la pacientul decedat prin moarte cerebrală a rămas, în Israel, până în prezent, în jur de 50%, iar numărul pacienţilor în aşteptarea unui organ care le-ar putea prelungi viaţa a crescut de la un an la altul.
   Elementele ultrareligioase au impus timp de decenii o atitudine de refuz total de a recunoaşte moartea cerebrală ca entitate clinică şi, implicit, au împiedicat donarea de organe. Soluţia impusă de această realitate a fost clară. Administraţia medicală, politicienii şi conducerea religioasă „moderată“ au cooperat în vederea întocmirii unui document dezbătut de Knesset (Parlamentul israelian), care să ofere un răspuns scepticismului şi bănuielilor de tot felul legate de procesul de diagnostic al morţii cerebrale. Aşa a apărut legea diagnosticului morţii cerebrale, din 2009.

 

Legea diagnosticului de moarte cerebrală

 

   Legea existentă azi permite doar medicului care a trecut un instructaj detaliat să pună diagnosticul de moarte cerebrală. Medicii care posedă acest drept sunt numiţi de directorul spitalului, după ce absolvă un curs urmat de examen. Specialităţile care îşi pot trimite reprezentanţii la acest curs sunt: anestezia, terapia intensivă (în Israel, cele două specialităţi sunt separate), neurologia, neurochirurgia, medicina de urgenţă, pediatria, medicina internă şi cardiologia. Cuprinsul cursului e stabilit de o comisie superioară, numită de ministerul israelian al sănătăţii în colaborare cu Asociaţia medicilor din Israel; aceasta cuprinde, pe lângă medici şi personalităţi religioase, experţi în etica medicală, filosofie şi drept.
   Procesul de diagnosticare cuprinde câteva etape obligatorii. Prima etapă aparţine medicului curant al pacientului internat în spital. În momentul în care acesta ajunge la concluzia că e vorba de procesul ireversibil provocat de moartea cerebrală, datoria sa e de a anunţa familia pacientului şi a cere informaţii despre eventualele dorinţe ale acestuia (exprimate în timpul vieţii), legat de atitudinea faţă de donarea de organe. Imediat după discuţia cu familia pacientului (pentru a cărei depistare şi aducere la spital se fac toate demersurile necesare), medicul curant informează direcţia spitalului despre situaţia pacientului. Direcţia spitalului numeşte o comisie, formată din medici care nu aparţin direct secţiei în care e tratat pacientul, iar aceasta e obligată să examineze pacientul cât mai repede posibil şi nu mai târziu de 24 de ore de la apariţia suspiciunii de moarte cerebrală. În cazul unui copil cu vârsta sub 13 ani, examinarea se va efectua doar după primele 24 de ore de la apariţia suspiciunii de moarte cerebrală.
   Primul pas pe care îl face comisia este stabilirea diagnosticului iniţial, adică etiologia morţii cerebrale. Apoi, membrii comisiei vor stabili situaţia în care se află organismul: temperatura corpului peste 34°C; presiunea arterială peste 90 mm Hg (la copii, peste 60–70 mm Hg); absenţa tulburărilor metabolice care pot explica starea de comă; un nivel sanguin al drogurilor sedative eventual administrate anterior pacientului sub cel care poate provoca starea de comă.
   Examenul clinic va fi efectuat concomitent de toţi membrii comisiei numite de directorul spitalului şi va cuprinde: stabilirea punctajului scalei Glasgow (GCS), care trebuie să fie 3; absenţa reflexelor pupilar, cornean, oculomotor, oculovestibular şi a reflexului de vomă şi tuse (aşa-numitul gag reflex); testul apneei, care va fi efectuat cu minuţiozitate, oprind temporar ventilaţia mecanică, administrarea de oxigen 100% pe sonda traheală, menţinând saturaţia sângelui cu oxigen (SpO2) peste 90% şi măsurarea nivelului sanguin al CO2, care trebuie să ajungă la peste 60 mm Hg sau 20 mm Hg peste nivelul obişnuit al pacientului în cauză (ca în cazul insuficienţei respiratorii obstructive cronice).
   Diagnosticul clinic de moarte cerebrală va fi stabilit şi acceptat în unanimitate de membrii comisiei, după care ei vor indica testul suplimentar necesar pentru a valida diagnosticul clinic. Comisia poate alege unul din următoarele teste (în funcţie de dotarea cu echipament al spitalului în cauză): angio-CT; angio-IRM; Doppler transcranian; potenţiale evocate senzoriale. Diagnosticul final de moarte cerebrală este stabilit numai după ce diagnosticul clinic este confirmat de absenţa totală a circulaţiei sanguine cerebrale, examinată prin unul din testele de mai sus.
   Diagnosticul de moarte cerebrală este adus la cunoştinţa direcţiei spitalului şi a familiei pacientului decedat. Momentul stabilirii diagnosticului e considerat momentul decesului pacientului şi este consemnat în actul de deces al acestuia.
   În acel moment, orice tratament suportiv (cum ar fi ventilaţia mecanică sau administrarea de vasopresoare) poate fi oprit, cu excepţia cazurilor în care e vorba de posibilitatea prelevării de organe în vederea transplantării sau în cazul în care familia decedatului se opune deciziei de retragere a oricărei măsuri terapeutice.
   Toate documentele relevante cazului respectiv sunt trimise ulterior comisiei superioare numite de Ministerul Sănătăţii şi Asociaţia medicilor din Israel. Comisia, formată din zece membri, controlează procesul de stabilire a diagnosticului de moarte cerebrală în fiecare caz, verifică modul în care a procedat comisia de medici locală şi stabileşte măsuri suplimentare pentru respectarea şi aplicarea corectă a legii.

 

Concluzii

 

   Problemele medicale, etice, religioase şi filosofice ridicate de moartea cerebrală nu pot fi rezolvate numai prin legislaţie, oricât de completă ar fi aceasta şi oricât de precise ar fi instrucţiunile incluse în litera legii.
   Legea israeliană suferă de pe urma faptului că, de fapt, cea care are ultimul cuvânt în privinţa acestui diagnostic este familia pacientului decedat. Conform legii, familia posedă anumite drepturi care o transformă într-o instanţă suverană. Ea are dreptul de a primi toate documentele medicale privitoare la diagnostic şi se poate consulta cu orice instanţă medicală, etică sau religioasă înainte de a-şi forma şi exprima opinia despre subiectul în discuţie. Ea poate hotărî continuarea folosirii unor metode terapeutice inutile, chiar după ce diagnosticul de moarte cerebrală a fost precizat şi validat. În sfârşit, ea se poate opune prelevării de organe în vederea transplantării.
   De aceea, legea are doar rolul de a unifica şi oficializa procesul de stabilire a diagnosticului de moarte cerebrală, dar nicidecum nu rezolvă problema donării şi prelevării de organe de la pacientul decedat prin moarte cerebrală.
   Este deci nevoie de un lung şi costisitor proces de educaţie a populaţiei, în care trebuie angrenate toate acele pârghii ale societăţii în mâinile cărora se află decizia de donare: administraţia medicală (care trebuie să se conformeze strict prevederilor legii), conducerea religioasă (care trebuie să accepte faptele ştiinţifice de necontestat), organizaţiile etice şi bioetice (care trebuie să aducă la cunoştinţa publicului acele laturi ale problemei care afectează conştiinţa fiecăruia) şi toate instituţiile educative, începând cu şcoala primară şi terminând cu universităţile şi armata, cu scopul de a face cunoscute aspectele pur ştiinţifice ale problemei, dar şi impactul pe care îl poate avea moartea cerebrală asupra vieţii altora.
   Principalul argument în favoarea acceptării diagnosticului de moarte cerebrală e faptul că niciun pacient diagnosticat după toate preceptele ştiinţifice amintite mai sus nu a rămas „în viaţă“ (cu semne vitale pe suport ventilator) mai mult de câteva ore sau zile. Moartea cerebrală e o moarte ca toate celelalte şi doar aşa trebuie privită şi interpretată.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe