Newsflash
Dosar

Deturnarea

de Dr. Martin S. MARTIN - feb. 7 2014
Deturnarea
   În zilele noastre, când spui tabloid, înţelegi că este vorba de un ziar cu multe fotografii, cu titluri şocante, cu articole despre subiecte foarte populare, scrise într-un stil dorit să aţâţe curiozitatea marelui public şi într-o manieră care nu este strâns legată de respectarea adevărului. Aceste publicaţii sunt încadrate în presa numită altădată de scandal şi stilul jurnalismului în cauză este calificat de jurnalism tabloid. Şi televiziunea de acelaşi fel a fost numită tabloidă, iar procesul în sine, acel proces care schimbă înfăţişarea şi valoarea unei părţi semnificative a mediei contemporane, se numeşte tabloidizare.
   Puţini ştiu însă că adjectivul are o origine medicală şi că are drept părinte pe americanul Henry Solomon Wellcome (1853–1936), născut în Minnesota, devenit farmacist şi negustor de medicamente în prima parte a carierei sale, petrecută în Statele Unite. Împreună cu un student în medicină, Silas Mainville Burroughs, el a înfiinţat o companie care a produs mai multe feluri de articole, între care şi medicamente. La jumătatea secolului XIX, medicamentele se administrau prin poţiuni, alifii şi o formă primitivă de tablete, greu de înghiţit şi cu un conţinut de substanţă activă nestandardizat. Îmbunătăţind compoziţia tabletelor şi procesul de comprimare, compania Burroughs Wellcome & Co a realizat tablete mai mici, rezistente la degradare şi cu un conţinut bine măsurat. Ca să sugereze dimensiunile lor reduse, Wellcome a ales termenul de tabloid, care însemna mai mic decât ceva de acelaşi fel. El a obţinut drepturi de autor pentru acest termen în 1884. Wellcome a folosit acest adjectiv la tabletele inventate de el, dar şi la alte produse, cum au fost bandajele, materialele fotografice, pachetele de ceai şi trusele de medicamente pentru exploratori care mergeau în regiuni exotice şi periculoase. La sfârşitul secolului, ziarele tipărite pe jumătate de pagină, mai uşor de citit în tren şi autobuz, au primit acelaşi epitet. Ulterior, termenul a rămas valabil numai pentru conţinutul şi stilul ziarului, nu şi pentru dimensiunea lui. Burroughs a murit tânăr, în timp ce Wellcome a avut o viaţă lungă şi succesul lui a fost constant. El s-a mutat în Anglia, unde a fondat mai multe institute de cercetare şi societăţi de binefacere, a extins producţia de seruri şi vaccinuri, a pus bazele fabricilor de medicamente asociate cu propriile laboratoare de cercetare, a dezvoltat şi dat în producţie multe medicamente eficiente şi a deschis un vast muzeu al istoriei medicinii, a doua pasiune a vieţii lui. Compania iniţială s-a asociat cu noi companii sau a creat subsidiare, iar după ultima asociere, cu un fost producător de lapte praf (Glaxo), a ajuns un complex farmaceutic de mare întindere, activ şi în zilele noastre – GlaxoSmithKline plc (GSK). În fine, în epoca noastră, un medicament citostatic, descoperit în laboratoarele Wellcome Research şi folosit în tratamentul leucemiilor (thioguanina), poartă numele comercial Tabloid®.
   Termenului de tabloid i-a fost dat să se adreseze încă unui domeniu. Iată-ne în secolul XXI, cu o medicină activă şi eficientă, a cărei practică este bazată – în cea mai mare parte – pe cercetări aprofundate şi de încredere, pe ghidurile dezvoltate de fiecare specialitate şi actualizate la câţiva ani, pe un proces de învăţământ medical uniform şi pe sistemul de educaţie medicală continuă. Profesioniştii medicali sunt cei care nu numai că îşi tratează pacienţii cu dorinţa de a fi în permanent acord cu medicina bazată pe dovezi confirmate statistic, dar şi fac tot ce pot să îşi ţină bolnavii informaţi cu detaliile bolii, planul de tratament, strategiile şi procedeele alese, rezultatele anticipate ale terapiei şi posibilitatea unor complicaţii naturale sau iatrogene, ca şi posibilele efecte nedorite ale intervenţiilor şi ale agenţilor terapeutici.
   Numai că bolnavii mai au şi alte canale de informare în afara comunicării cu medicii implicaţi în îngrijirea lor. Ei ajung la unele surse de informare prin propria iniţiativă, citind materialele documentare şi căutând pe internet orice detaliu pot afla. Nimic condamnabil, ba chiar un lucru de dorit: cu cât bolnavul este mai informat, cu atât comunicarea cu el este mai uşoară şi acordul mai de succes. Dar se mai adaugă acele canale de informare necăutate, care asaltează pacienţii, nu toate bine intenţionate şi nu toate vehiculatoare de informaţie corectă. Exagerările, dezinformarea, intimidarea, alegerea informaţiilor de la surse dubioase, asocierile forţate între fenomene biologice spontane şi etichetarea lor ca fiind efectele anumitor medicamente şi altele sunt mijloacele pe care le folosesc cei care vor să schimbe cursul unor modalităţi terapeutice, pentru interese legate de propria lor agendă. Ajunse la bolnavi prin intermediul tuturor mediilor, dar mai ales prin comunicarea pe internet, aceste acţiuni alcătuiesc tabloidizarea medicinii contemporane, nu prin restrângerea unor dimensiuni, ci prin asocierea cu mijloacele caracteristice presei dubioase, subiective, indiferentă la şi departe de etică şi de responsabilităţi. Termenul a fost creat de Robert Goldberg, care a publicat în anul 2010 volumul Tabloid Medicine: How the Internet is being used to hijack medical sciences for fear and profit (Kaplan Publishing). El descrie un fenomen rezultat din combinaţia dintre jurnalismul tabloid şi informaţia medicală importantă, prezentată denaturat. Goldberg este îngrijorat de faptul că mulţi bolnavi se lasă convinşi de pseudo-adevăruri şi rapoarte scandaloase, ajungând să refuze terapia corectă şi expunându-se la riscuri. El dă exemplele părinţilor care refuză vaccinarea copiilor, îngroziţi de spectrul autismului, care a fost incorect corelat cu terapia imunizantă. Bolnavii devin vulnerabili fiindcă sunt dirijaţi spre o decizie incorectă, după ce s-a speculat emoţia produsă prin exagerarea unor posibile, dar deloc frecvente, complicaţii, fără a se pune în balanţa corectă avantajele tratamentului de aplicat.
   O parte din campaniile care descurajează alegerea tratamentului derivă din ideologia celor care sunt promotorii lor. Ca o componentă de bază, aceşti indivizi sunt convinşi că orice corporaţie este nocivă şi că are intenţii rele, pe lângă faptul că ar fi motivată numai de profit. Unii din anticorporatişti au ajuns în funcţii guvernamentale şi sunt implicaţi în decizii care pot influenţa direct binele şi sănătatea oamenilor. Astfel, Agenţia Americană pentru Protecţia Mediului, un organism guvernamental, a fost cu greu oprită să pună în aplicare planul de interzicere a inhalatoarelor antiastmatice la copii, pe motivul că ele contribuie la încălzirea globală.
   Nu numai activismul ideologic este implicat, dar încă şi mai des dorinţa de profit care apare în spatele pseudomedicinii vehiculate prin toate mediile. Cele mai neaşteptate virtuţi ale unor produse sunt repetate la nesfârşit de falşi specialişti, care promit, de exemplu, că, folosind metoda recomandată de ei, se va obţine garantat creşterea rapidă a unui anumit segment corporal, despre care numai faptul de a vorbi în public era considerat, până nu demult, o insultă a celei mai elementare decenţe. Să nu mai menţionăm şi eforturile gigante pe care le fac grupuri de avocaţi pentru recrutarea celor pe care-i vor înscrişi în acţiunile legale de masă (class actions), destinate să smulgă sume uriaşe de la companiile farmaceutice când un produs al acestora s-a asociat cu efecte secundare: 50% din daunele obţinute, unele de nivel astronomic, ajung în buzunarele avocaţilor. În timp ce unele din aceste acţiuni legale se bazează pe realitatea unor complicaţii invalidante ale tratamentelor, altele sunt procese frivole, cu documentare dubioasă, nu arareori furnizată de specialişti medicali corupţi.
   Cu cele două componente ale ei, promovarea frauduloasă a unor produse inutile şi inhibarea pacienţilor de a se trata, pseudomedicina, cu răspândire rapidă în zilele noastre, apare ca un pericol real, faţă de care lumea medicală corectă trebuie să se mobilizeze şi să instituie măsurile de combatere a unui potenţial flagel al neştiinţei şi necinstei.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe