Sub sloganul „Ex-fumătorii sunt de neoprit“,
Comisia Europeană a lansat, la 16 iunie 2011, la Bruxelles, o campanie paneuropeană,
în încercarea de a controla tabagismul. Plecând de la certitudini dureroase
legate de tabagism, cu estimări care lovesc sistemele sanitare europene prin
date importante legate de consecinţele consumului de tutun la nivelul Uniunii
Europene (unde din această cauză aproximativ 700.000 de persoane mor anual şi
una din trei persoane continuă să fumeze), campania vizează în special fumătorii
cu vârste între 25 şi 34 de ani şi a fost concepută să dureze trei ani, fiind
centrată pe efectele pozitive şi pe beneficiile abandonării fumatului.
Campania „Ex-fumătorii sunt de neoprit“
utilizează o combinaţie coordonată de publicitate, medii de socializare în masă,
evenimente şi instrumente practice pentru a face cunoscute aceste efecte fumătorilor
şi a-i ajuta să abandoneze fumatul. De asemenea, campania îşi propune să ofere
fumătorilor şi un ajutor practic în efortul lor de a abandona fumatul, prin
intermediul platformei inovatoare iCoach
– o platformă digitală de instruire în privinţa unor probleme de sănătate, cu
acces gratuit, disponibilă în toate limbile oficiale ale UE (www.stopsmokingcoach.eu). Spre
deosebire de alte instrumente digitale dedicate problemelor de sănătate, iCoach vizează şi persoanele care nu
doresc să abandoneze fumatul, precum şi pe cele care au un risc mare de reluare
a obiceiului de a fuma, oferind sfaturi şi recomandări practice pentru renunţarea
la fumat. Până în prezent, peste 220.000 de persoane din UE s-au înscris pe iCoach, ceea ce înseamnă că unul din 500
de fumători europeni încearcă să renunţe la fumat cu ajutorul acestei
platforme.
Primul an al campaniei a vizat dezvoltarea şi
însuşirea conceptului. Potrivit lui John Dalli, comisarul european pentru sănătate,
în luna septembrie 2011, peste 500.000 de cetăţeni europeni îşi manifestaseră
deja sprijinul pentru campania „Ex-fumătorii sunt de neoprit“, accesând
paginile acesteia din cadrul reţelelor sociale, şi peste 20.000 deja utilizau iCoach, 77% din persoanele intervievate
într-o analiză extinsă cu privire la campanie confirmând, de asemenea, faptul că
mesajul campaniei este funcţional în rândul tinerilor. În România, acţiuni
locale au avut loc anul trecut la unele evenimente sportive, precum Maratonul
Internaţional Bucureşti (9 octombrie), „I’Velo Bike Day Pentathlon“ – primul
pentatlon dedicat bicicliştilor (22 octombrie) şi Campionatul Mondial de
Ashihara Karate (12 noiembrie), unde fumătorilor le-au fost oferite sfaturi şi
le-a fost prezentată platforma iCoach.
La 31 mai 2012 – Ziua mondială fără tutun,
tot la Bruxelles, Comisia Europeană a lansat, în cadrul unei alte etape a
aceluiaşi proiect, primul card aerian de renunţare la fumat din lume. Acest
card, cu informaţii preţioase pe teme de sănătate, are ca unic scop acela de a
ajuta fumătorii să reziste tentaţiei pe durata zborului cu avionul şi de a-i
încuraja să meargă mai departe pe calea renunţării complete la fumat. El a fost
conceput ca un nou instrument de sănătate, disponibil în timpul zborului,
oferind fumătorilor sfaturi motivaţionale privind sănătatea, pentru a-i
încuraja şi a-i inspira să devină ex-fumători, din dragoste pentru viaţă.
Cardul a fost dezvoltat în cadrul unui parteneriat încheiat de Comisia Europeană
cu TAP Portugal, Fundaţia Europeană pentru Sănătate Pulmonară (European Lung
Foundation) şi Societatea Europeană de Boli Respiratorii (European Respiratory
Society). Cardul include şi link-uri spre surse suplimentare de informare şi
asistenţă pentru fumători, cum ar fi site-ul campaniei „Ex-fumătorii sunt de
neoprit“ (www.exsmokers.eu) şi iCoach, acest instrument online
interactiv care asigură sprijin personalizat pentru renunţarea la fumat. În
România, cardurile aeriene de renunţare la fumat au fost disponibile, la 31
mai, în zona ghişeelor de check-in ale Aeroportului internaţional „Henri Coandă“
Bucureşti.
Anii 2012 şi 2013 sunt şi vor fi dedicaţi răsplătirii
ex-fumătorilor, prin promovarea beneficiilor fizice, personale şi chiar
financiare de care cineva se poate bucura când devine ex-fumător. Astfel, se va
asigura faptul că mesajul „Ex-fumătorii sunt de neoprit“ va fi adaptat în funcţie
de audienţele naţionale şi grupurile demografice şi va ajunge în toate colţurile
UE. Anul acesta, în special organizatorii campaniei din ţara noastră se vor
orienta spre participarea la evenimente sportive pentru consumatori şi de sănătate,
spre promovarea campaniei în rândul studenţilor, respectiv spre încheierea de
parteneriate cu angajatori-cheie în vederea promovării renunţării la fumat la
locul de muncă. În acest sens, o serie de organizaţii nonguvernamentale unde acţionează
pneumologi (precum Aer Pur, Reţeaua Română de Prevenire a Fumatului, dar şi secţiunea
de tabacologie a Societăţii Române de Pneumologie) se vor angaja alături de
organizatori în sprijinirea şi popularizarea acestor acţiuni.
După o campanie paneuropeană menită să crească
gradul de conştientizare, finanţată de Comisie, intitulată „Îndrăzniţi să spuneţi
nu“, care s-a derulat în perioada 2002–2004, şi o altă campanie, „HELP“,
derulată între 2005 şi 2010, prin care s-a urmărit descurajarea fumatului,
abandonarea fumatului şi a fumatului pasiv, avându-i ca subiecţi-ţintă în
special pe tinerii europeni cu vârste între 15 şi 25 de ani, această campanie
de trei ani – „Ex-fumătorii sunt de neoprit“ – reprezintă un progres natural şi
comută mesajul principal de la pericolele generate de fumat la avantajele
abandonării fumatului.
Mai multe informaţii:
– Lupta împotriva
consumului de tutun în UE (Memo/11/349): http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference
=MEMO/11/349
– Campania „Ex-fumătorii
sunt de neoprit“: www.exsmokers.eu
– iCoach: www.stopsmokingcoach.eu
– Portalul Uniunii
Europene dedicat sănătăţii publice: http://health.europa.eu
– Site-ul Uniunii
Europene dedicat sănătăţii publice: http://ec.europa.eu/health/tobacco/policy/index_ro.html