Pe la începutul acestei luni, o companie de
suplimente alimentare a lansat un site special, pentru a-şi promova un produs
ce „îmbunătăţeşte activitatea cerebrală şi poate, împreună cu tratamentul
prescris de medic, să limiteze efectele bolilor neurodegenerative“. Mesajele
sunt foarte „motivante“: Urăşte-ţi tatăl!
(de ce nu şi mama?); Urăşte-ţi băieţelul!
(de ce nu şi fetiţa?); Urăşte-te pe tine!Ce urmează după ce te-ai umplut de ură? Să cumperi bulinele-minune, care
par să rezolve toate problemele celor pe care-i urăşti – şi Alzheimerul, şi
autismul, şi epuizarea.
Pe bună dreptate, din ce în ce mai multe
persoane şi organizaţii (Federaţia pentru Drepturi şi Resurse pentru Persoanele
cu Tulburări din spectrul Autist – FEDRA, Centrul de Resurse Juridice etc.) îşi
exprimă respingerea, dezaprobarea mesajelor acestei campanii publicitare şi cer
sancţionarea comerciantului pentru instigare la violenţă, discriminare şi ură.
Nu am găsit încă o poziţie oficială, răspunsurile companiei sunt adresate
personal celor care şi-au exprimat opiniile în social media (pe Facebook sau pe bloguri): „Vă asigurăm că mesajul
nostru nu este unul negativ, nu speculează disperarea celor care îngrijesc
persoane bolnave şi în niciun caz nu este ofensator“.
Definiţia pentru ură: sentiment puternic,
nestăpânit, de duşmănie, de antipatie faţă de ceva sau cineva. Deci nu, nu e
deloc vorba de mesaje negative, ura este un sentiment pozitiv, în opinia celor
care au construit campania. Cuvinte care ar fi trebuit să aducă beneficii
materiale companiei, căci scopul e să vândă cât mai mult. Oare cu orice preţ?
Efectul este opus celui scontat.
Dincolo de aceasta – de fapt, în primul rând
– e vorba de reclamă incorectă nu doar moral, ci şi ştiinţific, căci nu avem
de-a face cu un medicament, ci cu un supliment alimentar, ale cărui efecte nu
sunt defel terapeutice, cel mult adjuvante, aşa că nimeni nu poate avea pretenţia
ca el să rezolve afecţiuni grave precum bolile neurodegenerative sau autismul.
Ministerul Sănătăţii vrea să reglementeze reclama la alimente şi suplimente
alimentare, conform unei directive europene. Iată că ar fi cu adevărat cazul, căci
se încearcă să ni se vândă iluzii la preţuri din ce în ce mai mari.
Cei cu campania urăşte.ro au de învăţat că putem evolua doar în iubire, că iubirea
însăşi vindecă, ura niciodată. Nu, nu ne puteţi ajuta. Nu aşa.