Reuniţi sub umbrela Asociaţiei Române a Traumatologilor şi Ortopezilor Pediatri (ARTOP), câţiva medici pasionaţi fac eforturi să imprime colegilor, mai ales celor tineri, un suflu optimist. Lucrările celui de-al cincilea congres ARTOP au adus la vedere nu doar zone fortificate, ci şi unele încă vulnerabile, ale unei specialităţi abia ieşite dintr-un război al orgoliilor. Un reportaj de Iftimie Nesfântu.

"> Nevoia de coeziune şi dorinţa de schimbare - Viața Medicală
Diverse

Nevoia de coeziune şi dorinţa de schimbare

de Iftimie NESFÂNTU - nov. 23 2012
Nevoia de coeziune şi dorinţa de schimbare

Reuniţi sub umbrela Asociaţiei Române a Traumatologilor şi Ortopezilor Pediatri (ARTOP), câţiva medici pasionaţi fac eforturi să imprime colegilor, mai ales celor tineri, un suflu optimist. Lucrările celui de-al cincilea congres ARTOP au adus la vedere nu doar zone fortificate, ci şi unele încă vulnerabile, ale unei specialităţi abia ieşite dintr-un război al orgoliilor. Un reportaj de Iftimie Nesfântu.

   Reuniunile medicale organizate în ultimii ani nu mai seamănă decât rareori cu cele de acum unul sau două decenii. Fie urmând „moda“ din ţările vestice, fie dând curs unor aşteptări şi metode de pregătire continuă mai aproape de realităţile din spitale şi clinici universitare, organizatorii izbutesc, mai ales când sunt motivaţi şi creativi, să depăşească prejudecăţi şi clişee. În sesiuni paralele sau în tandem medic–echipă, asistentele medicale îşi pot împărtăşi experienţa în lucrări ce rivalizează uneori cu cele ale medicilor. Programul cultural este gândit în aşa fel încât să potenţeze asimilarea rapidă a informaţiilor de ultimă oră, intervenţiile operatorii transmise în direct în sala de conferinţe sau la distanţă au devenit obişnuite – chiar şi în spitale de provincie, e drept, mai rar – iar cursurile precongres ajută la familiarizarea medicilor tineri cu noi tehnici şi tehnologii, pregătindu-i pentru a asimila mai uşor noţiunile audiate.
   Eforturile de schimbare, dorinţa de a veni cu noutăţi şi de a încuraja şi motiva medicii tineri, încă indecişi, parcă sunt şi mai mari atunci când o specialitate nu este văzută cu ochi buni de către cei care „fac cărţile“.

Întru recunoaşterea Ortopediei pediatrice

   Una dintre specialităţile medicale altădată recunoscute, dar apoi eliminată din nomenclatorul specialităţilor, a fost ortopedia pediatrică. Din fericire, câţiva din liderii specialităţii, grupaţi în jurul profesorului Gheorghe Burnei, au izbutit să reintroducă specialitatea în actele normative şi să-i determine pe mai-marii zilei să o recunoască. Evident, nu a fost deloc uşor. Timp irosit, smuls adeseori din cel acordat consultaţiilor sau intervenţiilor chirurgicale, uzură şi nu o dată ţinta ironiilor. Dificultăţile i-au obligat pe ortopezii de copii să se reunească în Asociaţia Română a Traumatologilor şi Ortopezilor Pediatri (ARTOP), care să apere interesele medicilor şi ale pacienţilor, aceştia din urmă parcă tot mai numeroşi de la un an la altul. Odată cu primele izbânzi şi cu recunoaşterea în justiţie a specialităţii, nu s-au terminat însă şi necazurile. Când atacurile din exterior au amuţit, au încep să se audă nemulţumiri din interiorul breslei. Vorba proverbului: „Apără-mă, Doamne, de prieteni, că de duşmani mă apăr singur!“.
   Remarcabil, programul manifestării recent desfăşurate la Bucureşti a fost structurat în aşa fel încât, mulându-se pe situaţii reale din clinicile universitare şi din spitalele de copii din ţară şi pe un program coerent şi realist, să poată oferi participanţilor – celor cu adevărat interesaţi de schimbare – soluţii limpezi, explicite, uşor de adaptat posibilităţilor locale şi de urmat apoi. Un personaj important observa că nu ideile au valoare, ci punerea lor în practică şi curajul de a lupta întru împlinirea lor. Şi am folosit deliberat cuvântul „întru“ şi nu „pentru“, deoarece între cele două este o diferenţă uriaşă: a lupta întru împlinirea unei idei înseamnă că acel luptător se află în interior, într-o poziţie de lider – cu o metaforă frecvent folosită, chiar „locomotivă“ – şi poate, din acea poziţie, să asigure realizarea unor obiective importante.

Cine începe cu „nu pot să fac“, nu va face

   Acest congres pare „altfel“ decât multe manifestări organizate de societăţi puternice, aflate la zeci de ani de la înfiinţare. Cum se vede însă acest „altfel“ din perspectiva preşedintelui ARTOP?
   „Am pornit în primul rând de la ceea ce noi, cei din ARTOP, ne dorim pe termen scurt, mediu şi lung şi am povestit despre asta“, îmi răspunde prof. dr. Gheorghe Burnei.
   – Ne dorim o revistă a asociaţiei noastre, cotată internaţional, recunoscută. Ca să o putem realiza, avem nevoie însă de medici motivaţi şi bine pregătiţi. Dorim să ridicăm o serie de centre judeţene la standarde internaţionale şi fiecare profe­sionist dintr-un astfel de centru să asigure cumva şi lucrările care să apară în această revistă a noastră.
   De unde veţi porni la drum? Sunt judeţe, chiar şi centre universitare – dintre cele nou înfiinţate – unde ortopedia pediatrică are câte un singur reprezentant. Iar „dorinţa“ lor de a se dărui profesiei nu este întotdeauna încurajatoare.
   – Cine pleacă de la exemple negative nu ajunge departe. Cine începe cu „nu pot să fac“, nu va face. Ba chiar îi descurajează şi pe ceilalţi dispuşi să se implice. De asta am şi intervenit, în dezbateri, poate mai dur uneori, dar cu siguranţă necesar.
   Şi totuşi, programul ARTOP, aşa cum l-aţi prezentat, este o provocare frumoasă. Din păcate, este susţinut doar pe alocuri de realizări şi de oameni dăruiţi profesiei.
   – De la acele colective vom şi pleca la drum. Mă refer la dr. Vasile Stan, acum managerul Spitalului de Pediatrie Piteşti, la dr. Aurel Prună, din Constanţa, la dr. Liviu Muntean, din Braşov… Să nu uităm şi celelalte spitale judeţene, unde funcţionează secţii de chirurgie şi ortopedie pediatrică. Şi aţi văzut, în congresul organizat de noi s-au regăsit şi cei care fac chirurgie pediatrică, şi cei specializaţi în ortopedie pediatrică. Noi, ortopezii pentru copii, suntem încă în număr mic, asta e realitatea, aici ne-au adus… tovarăşii care au scos această specialitate din nomenclator. Abia după ce s-a pronunţat Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi ne-a dat câştig de cauză, lucrurile au luat-o pe făgaşul cel bun. Acum putem pregăti rezidenţi, sunt 17 locuri scoase la concurs, din care nouă în Bucureşti, iar opt în alte centre universitare. E un început.

Semnale de bună înţelegere

   Deşi implicat şi în clinică şi în programe de cercetare, aţi venit, la fel ca în anii trecuţi, la congresul ARTOP. Care e scopul prezenţei dv. aici? l-am întrebat pe conf. dr. Sandu Gabriel Aprodu, şeful Clinicii de chirurgie pediatrică din Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii „Sf. Maria“ Iaşi.
   – Fiind şi preşedintele Societăţii Române de Chirurgie Pediatrică, am considerat că trebuie să dau un semnal chirurgilor de copii din toată ţara, fie că sunt ortopezi, fie că sunt chirurgi de chirurgie generală.
   Ce fel de semnal?
   – Că este nevoie de unitate, colaborare, bună înţelegere, tot ceea ce înseamnă lucru îm­preună. De asta am şi venit aici. Dar dv. ştiţi, este pentru a patra sau a cincea oară când particip. Sunt prezent şi la şedin­ţele ARTOP şi de fiecare dată prezint teme de patologie strict chirurgicală şi nu ortopedică, dar o parte bună dintre colegii noştri pediatri au dublă specialitate, fiind pregătiţi şi în chirurgie şi în ortopedie pediatrică. Şi, sigur, pentru tinerii care vor face ortopedie pediatrică nu e nimic rău în a se obişnui cu patologia strict chirurgicală a copilului.
   Ce particularităţi are patologia chirurgicală a copilului?
   – Este absolut diferită de cea a adultului. Copilul nu este un adult în miniatură, asta ca să repet o butadă ştiută de toată lumea. La copil preponderente sunt afecţiuni chirurgicale precum malformaţiile. Pe deasupra, aţi văzut şi în prezentarea făcută în congres cât de mult s-a schimbat strategia de diagnostic şi tratament a diverselor afecţiuni pentru copil, prin simpla prezenţă a diagnosticului antenatal. Fătul, în burta mamei, are o patologie identificată şi, iată, medicii urmează să stabilească un anume curs şi momentele intervenţiilor pentru copilul respectiv. Nu numai în situaţiile grave, când e necesară întreruperea sarcinii, dar şi în altele. De exemplu, în patologia malformativă renală, diagnosticul se pune antenatal şi, după ce s-a identificat o anumită leziune, chirurgul le va spune părinţilor care este strategia de tratament după naştere. Şi nu neapărat chirurgical. Unui făt căruia i se găseşte o leziune la nivelul aparatului renal, cum remarcasem în lucrare, nu înseamnă că este operat în mod obligatoriu, de cum s-a născut. Nici vorbă. Sunt însă recomandări specifice, în funcţie de diagnostic, un anumit fel de a monitoriza aceste cazuri, astfel încât costurile intervenţiilor să fie minime şi să nu ne trezim în faţa unor situaţii fără ieşire. Pentru copiii depistaţi antenatal cu probleme, facem o evaluare şi, pe baza ei, recomandări şi intervenţii chirurgicale la momentele cele mai potrivite.
   La ce foloseşte?
   – Le putem reda copilăria şi o viaţă normală, în folosul societăţii. Vi se pare puţin? Putem interveni când operaţia este potrivită, într-un anume moment al procesului de creştere, eliminând astfel intervenţii ulterioare ca să reparăm ce nu s-a făcut la timp şi cum trebuie. Iar asta înseamnă, evident, profesionalism şi costuri mult mai mici.

Chirurgul de copii

   De ce şi când s-a desfiinţat Facultatea de Pediatrie? l-am întrebat pe dr. Vasile Stan, de mulţi ani şeful Secţiei de chirurgie şi ortopedie copii de la Spitalul de Pediatrie Piteşti, de doi ani şi managerul unităţii argeşene.
   – După aşa-zisa revoluţie. A fost considerată de model sovietic şi… gata!
   Şi a fost bine?
   – Eu vă spun, în cursul carierei mele mi-am dat seama ce înseamnă un chirurg de copii provenit din Facultatea de Pediatrie şi un chirurg de copii provenit din facultatea de adulţi. Este cu totul altă mâncare de peşte. Şi comportamentul medicului e altul…
   Cum v-aţi dat seama care sunt diferenţele? M-ar interesa să-mi prezentaţi un exemplu concret.
   – Copilul are cu totul altă patologie decât adultul. Echilibrarea postoperatorie a copilului este cu totul alta. La copil, poţi să nu ai Astrup, să nu ai ionogramă. Dar un medic provenit din pediatrie ştie să echilibreze şi sugarul şi preşcolarul şi adolescentul. La copil trebuie să ţii cont de pierderi, ai numărul de respiraţii, el pierde prin respiraţie mai mult, la febră pierde mult mai mult şi pierderile trebuie să fie suplinite. Şi sepsisul la copil e altul. Când s-a închis periferia, nu-l mai recuperezi…
   La adulţi nu se întâmplă la fel?
   – Mult mai puţin.
   Nu sunt şi avantaje ale intervenţiilor la copil?
   – Copilul te ajută. Dar dacă îl scapi din mână, s-a terminat.
   Spuneaţi că şi comportamentul chirurgului de copii este deosebit de cel al medicului de adulţi. Ce anume determină aceste schimbări ale unui medic?
   – Nici nu ştiţi ce înseamnă să operezi un copil câteva ore şi să-l vezi la puţin timp gângurind… Medicul de copii are o altă structură sufletească, alt comportament. Intervin experienţa, o anume disponibilitate nativă a medicului. Şi, în timp, ele duc la diferenţe comportamentale. Este greu să lucrezi în anestezia şi terapia intensivă pediatrică. Eu am tot respectul pentru cei doi anestezişti ai mei de la Piteşti. Nişte eroi. Doi anestezişti ţin de ani de zile un spital de copii cu 411 paturi. Nu avem numai chirurgie şi ortopedie, mai sunt şi secţii de pediatrie, oftalmologie, recuperare neuromotorie… Este un spital greu. Numai forurile superioare l-au neglijat. I-au dat gradul IV.

Bucuria de a face bine

   Aţi prezentat în congres o lucrare legată de pregătirea în chirurgia laparoscopică. Care este atitudinea corectă faţă de eventuale accidente survenite într-o intervenţie? Am întrebat-o pe dr. Isabela Drăghici.
– Aceste accidente pot avea două variante de rezolvări: prin con­tinuarea intervenţiei laparo­scopice – evi­dent, printr-o hemo­stază care se poate face folosind clipurile, electrocauterul sau fire – sau prin conversie în operaţia clasică.
Dacă e ceva mai grav?
– Nu, dacă nu poţi stăpâni acel accident, trebuie să faci con­versie. Altfel, poate fi foarte grav, dar rezolvabil pe cale laparoscopică. Dacă chiar nu poate fi controlat, se converteşte la operaţie clasică.
   Aţi avut asemenea cazuri?
   – Eu încă nu am avut. Dar să ştiţi că doar odată cu creşterea experienţei şi a numărului de operaţii efectuate se întâmplă astfel de „evenimente“.
   De ce?!
   – Cu cât ai mai multă experienţă, eşti mai curajos, mai sigur pe tine, şi tocmai atunci ţi se poate întâmpla şi ţie. Nu mai eşti chirurgul acela începător, căruia îi este frică să nu greşească şi mai bine nu se bagă.
   Şi atitudinea corectă care ar fi? Ce spun maeştrii?
   – Că e bine să încerci!
   Să încerci… să faci greşeli?!
   – Nu să greşeşti, deşi se spune că a greşi este omeneşte. Trebuie să încerci să te perfecţionezi şi, chiar dacă faci o greşeală, secţionezi un vas sau un perete al altui organ, când se produce o sângerare abundentă, trebuie să nu te pierzi şi să găseşti pe loc o rezolvare potrivită acelei situaţii. A ieşi dintr-o situaţie dificilă, chiar critică, este un atribut important al unui chirurg bine pregătit. În chirurgie mai ales, probabilitatea de a greşi este mai mare decât în alte specialităţi medicale.
   Prin ce e importantă pregătirea?
   – E important antrenamentul – fie la simulator, fie pe animale, adică în situaţii cât mai apropiate de cele în care vei fi pus în sala de operaţie. Apoi, se adaugă experienţa pe oameni. Noi, când învăţăm să facem o apendicectomie clasică, nu facem întâi pe porc. Participăm – mâna a doua, a treia, la o operaţie adevărată. Şi, pe măsură ce ne perfecţionăm, ajungem să fim noi mâna întâi.
   Şi acum aţi ajuns „mâna întâi“?
   – Demult, nu de acum. De vreo zece ani.
   Sunt secrete în formarea medicilor?
   – Nu ştiu. Poate că important este să-ţi placă ceea ce faci. Şi, vorbind de pregătire, este important să transmiţi şi celorlalţi, cursanţilor, bucuria de a face şi de a face bine ceea ce faci.

Necroza aseptică de cap femural la copil

   Am remarcat că, în timp ce vorbeaţi despre necroza aseptică de cap femural la copil, medicii din sală deveniseră dintr-o dată foarte atenţi, unii chiar îşi luau notiţe…
   „Boala Legg-Calvé-Perthes, denumirea sub care este cunoscută necroza aseptică de cap femural, este o afecţiune foarte puţin zgomotoasă ca simptomatologie şi evoluţie, dar cu urmări deosebit de invalidante asupra copilului, mai ales la momentul terminării creşterii. Afecţiunea aceasta ilustrează cel mai bine că în ortopedia pediatrică este important ce se întâmplă în timp“, îmi răspunde dr. Liviu Muntean.
   Vizibil, tema prezentată a atras atenţia. Care ar putea fi explicaţia?
   – Sunt încă numeroase controverse în legătură cu atitudinea terapeutică. Între a nu face nimic din motive bine întemeiate – boala este autolimitată – şi a face ceva pentru niciun motiv – pacienţi care nu necesită tratament – rămâne loc pentru o mai bună cunoaştere a mecanismelor şi o abordare logică.
   De unde poate porni un medic pentru o „mai bună cunoaştere“?
   – În primul rând, de la descrierile din literatura de specialitate. După Salter, există două stadii evolutive: de boală potenţială şi de boală adevărată. Iniţial, are loc un infarct osos, iar nucleul de osificare se opreşte din creştere. Apar apoi capilare noi, osteoblastele produc ţesut osos nou, iar osteoclastele resorb ţesutul osos mort. Până în acest stadiu, boala este potenţială. Ca urmare a forţelor aplicate asupra capului femural, care depăşesc rezistenţa acestuia, se produce o fractură de lungime variabilă, care marchează debutul clinic al bolii, fractura subcondrală reprezentând triggerul bolii adevărate. Linia de fractură începe anterior şi se întinde spre posterior, vizualizându-se cel mai bine pe radiografia în poziţia de abducţie şi rotaţie externă. Osul de sub linia de fractură îşi pierde structura şi stabilitatea, prăbuşindu-se şi obliterând astfel vasele de sânge, cu apariţia celui de al doilea episod ischemic.
   De unde vin dificultăţile în a pune diagnosticul?
   – Afecţiunea nu poate fi detectată în stadiul potenţial, diagnosticul este bazat pe imagistica subiectivă, tratamentul este empiric, nesistematizat, iar rezultatele întâmplătoare.
   Spuneaţi că boala, prin evoluţia ei, este invalidantă. Puteţi dezvolta?
   – E adevărat, boala, deşi benignă ca simptomatologie şi evoluţie, este extrem de invalidantă fizic, atât prin tratamentul îndelungat, cât şi prin complicaţiile degenerative, precum şi invalidantă psihic, cu impact foarte mare prin dezinserţia socială.
   V-aţi implicat şi în cercetarea acestei probleme. Ce anume aţi urmărit?
   – Am pornit, fireşte, de la analiza literaturii de specialitate şi am continuat cu studiul cazuisticii din ultimii 20 de ani, de la Spitalul Clinic de Copii Braşov. Am realizat un studiu retrospectiv al tratamentului chirurgical (ultimii şapte ani), stabilind în final corelaţii între clasificările imagistice şi prognostice, factori de prognostic şi rezultate, terminând cu elaborarea unui algoritm de diagnostic şi a unui protocol terapeutic. Cu o atitudine terapeutică bazată pe cunoaşterea patologiei şi, evident, pe experienţa clinică.
   Pornind de la experienţa dv. şi de la studiile publicate, ce puteţi recomanda ortopezilor aflaţi în faţa unor astfel de cazuri?
   – Având în vedere că, după tratamentul chirurgical al acestor copii, rezultatele clinice pe termen scurt sunt excelente, rezultatele imagistice mulţumitoare, iar după o imobilizare postoperatorie de şase-opt săptămâni şi după o perioadă scurtă de recuperare de 10–14 zile, pacienţii şi-au reluat fără nicio restricţie activităţile zilnice, tratamentul chirurgical pare o indicaţie de primă intenţie la copiii cu vârsta peste opt ani şi/sau în stadii avansate ale bolii. Atitudinea terapeutică optimă se impune de la sine.

Şcoala şi echipa

   De ce s-a desfiinţat Facultatea de Pediatrie?
   Nu întâmplător i-am adresat aceeaşi întrebare. Dr. Aurel Prună, de la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa, este unul dintre pilonii ARTOP, un om care a ştiut să distileze în sufletul propriu, din fapte şi trăiri, observaţii profunde.
– Se pare că motivele au fost politice. Diverse personalităţi medicale, care erau la conducerea ministerului sau a rectoratelor, au vrut mai multă putere. Dispărând o facultate, rămânea totuşi o universitate de medicină şi farmacie. Iar asta însemna decani, prodecani, secretari şi aşa mai departe. Cei vechi sau inco­mozi au fost substituiţi de cei care au rămas şi care s-au încărcat cu mai multă putere. Nu a fost bine. Pe scurt, desfiinţarea a fost dictată de factorul politic şi de orgoliile personale nemăsurate ce încă domină scena vieţii medicale şi la ora actuală. Se întâmplă şi la nivelul mult mai mic al truditorilor din sănătate. Principiul vechi, doftoricesc, s-ar putea condensa într-o formulă: „între doctori nu e nevoie de câini“… Şi aveţi cel mai bun exemplu în suita de „acte şi antracte“ privind desfiinţarea şi reînfiinţarea ortopediei pediatrice.
   Prin ce anume se poate defini un chirurg adevărat?
   – Frumoasă întrebare. O să vă dau un exemplu. Intrasem, invitat de profesorul Burnei, să asist la o operaţie dificilă, pentru scolioză. Şi surprind pe unul dintre medicii tineri că se bagă: „Aici n-ar trebui făcut aşa?“. „Uite măi, vezi, îmi dă peste mână!…“ Moment dificil. Tânărul medic avea vederea mai bună. La maturitate ţi se mai tocesc simţurile, nu mai e ca în tinereţe. Dar profesorul nu s-a supărat. A venit cu replica aceea către mine, o supapă, dar a făcut mai departe cum i-a zis tânărul. Genial! Sunt bătrân şi am văzut multe. Nu întâlneşti acest gen de şef de colectiv şi şef de Şcoală la tot pasul. A nu proceda aşa, a nu recunoaşte că tânărul de lângă tine este bun, când dovedeşte asta, evident, trădează rigiditate. Oricât ai fi tu de bun, dacă nu înveţi de la cei tineri şi de la alţii, chiar de vârsta ta sau mai vârstnici, şi dacă nu recunoşti asta deschis, nu-ţi poţi depăşi propriile limite. Un chirurg există, trăieşte şi se defineşte prin felul în care ştie să lucreze în echipă. Un chirurg bun pune preţ pe echipă, mai mult decât pe el. Unitatea de măsură nu este, aşa cum se crede, experienţa profesională, ci atitudinea faţă de medicii tineri, încurajarea lor. Iar profesorul Burnei a pornit, şi-a început urcuşul, punând preţ pe echipă. Şi cei din jurul lui, asistenţi şi medici, îl venerează. Aproape toţi erau plecaţi din ţară când profesorului i s-a propus să lucreze în Anglia. Dacă el ar fi acceptat, ar fi rămas şi ei. Nu a acceptat el, s-au întors toţi. Unde aţi mai întâlnit aşa ceva? Aţi mai văzut colective să răspundă toţi ca unul?

În loc de epilog

   Numărul celor intervievaţi a fost mare, întrebările mele vizând în primul rând latura ştiinţifică. Întâmplător sau nu, pe parcursul discuţiilor, am întâlnit şi vizionari, capabili să vadă, dincolo de detalii, esenţa problemelor. Unele informaţii ştiinţifice, uneori sub semnul confidenţialităţii unor proiecte, sunt actuale acum şi pot fi deja depăşite peste trei luni sau un an. Factorii ce ţin de om, de condiţiile sociale şi politice de la noi, încă vitrege pentru cei care pot şi doresc să facă medicină de performanţă, orgoliile exacerbate şi multe altele dau nota dominantă furtunilor din lumea medicală. Şi rareori vedem medici ieşiţi la liman şi optând să rămână în ţară, ca să-i ajute pe bolnavi, dar şi pe colegii mai tineri – să nu renunţe la luptă.
   Am plecat de la al cincilea congres ARTOP cu gânduri şi sentimente contradictorii. Atrocităţile unor războaie clasice sau moderne nu sunt departe de noi, nici în timp şi nici în spaţiu. Ne liniştim gândindu-ne, poate, că relele se petrec la alţii. „Linia frontului s-a mutat în noi înşine“, observa, mai demult, profesorul Constantin Ciuce. „Dacă noi nu ne putem învinge propriile noastre tendinţe lăuntrice, dacă nu aveam perseverenţă şi credinţă, dacă nu punem nevoile copilul bolnav mai presus de interesele noastre, nu vom realiza nimic niciodată“, observa profesorul Gheorghe Burnei. Şi cele spuse în câteva cuvinte s-au regăsit în comunicări şi dezbateri în toate zilele congresului, se regăsesc în activitatea practică şi în proiectele multor ortopezi pediatri.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe