Newsflash
Diverse

De la GPS la chirurgia osteoarticulară

de Iftimie NESFÂNTU - nov. 6 2014
De la GPS la chirurgia osteoarticulară

În premieră pentru ortopedia şi traumatologia din România, Clinica II ortopedie-traumatologie din Timişoara şi-a adăugat recent un sistem modern de navigaţie, cu ajutorul căruia chirurgii pot acţiona cu mult mai multă precizie în intervenţiile chirurgicale pentru protezarea genunchiului şi a şoldului. Prof. dr. Dan V. Poenaru, manager de proiect, şeful disciplinei ortopedie-traumatologie II şi prorector al Universităţii de Medicină şi Farmacie „Victor Babeş“ Timişoara, ne-a oferit câteva precizări.

 

 

 

Ideile migrează dintr-un domeniu în altul

 

   – Care au fost primii paşi pentru folosirea echipamentelor de navigaţie în chirurgia ortopedică asistată de computer?
   – Căutările au pornit de la nevoia de a creşte vizibilitatea şi totodată precizia intervenţiilor în câmpul chirurgical, cu ajutorul unor sisteme de navigaţie sau a dispozitivelor robotice. Nu întâmplător, primii paşi au fost făcuţi, începând cu 1980, în neurochirurgie. Atunci au fost realizate şi folosite primele sisteme robotice, care au îmbunătăţit mult precizia trepanaţiilor, biopsiilor, ablaţiilor tumorale. Apoi, în 1987, o echipă de la Universitatea de Stat din Oklahoma a publicat rezultate privind folosirea unui robot pentru a evalua intraoperator corecţia chirurgicală a scoliozelor. Era primul sistem computerizat ce permitea chirurgilor ortopezi să monitorizeze în timp real modificările survenite într-o intervenţie chirurgicală. Gheaţa fusese spartă. Rapid, tot pentru chirurgia spinală, s-au dezvoltat concepte noi, bazate pe anatomia zonei operate, folosindu-se topografia anatomică identificată preoperator (la începutul anilor 1990) şi intraoperator, ceva mai târziu; în 1992 a fost creat un robot pentru asistarea implantării protezelor de şold apoi, cu acelaşi sistem, o planificare preoperatorie şi controlul intraoperator al execuţiei, conform cu planificarea prealabilă. Următorii paşi erau deja previzibili şi rezultate încurajatoare sunt comunicate aproape simultan de mai multe echipe. În 1993, Matsen descrie primul sistem robotic semi-activ pentru artroplastia totală de genunchi, abandonat în fază experimentală. Kienzle, în 1996, tot pentru artroplastia totală de genunchi, definitivează un robot bazat pe imagistica preoperatorie (CT) şi un model tridimesional care să permită planificarea poziţiei şi dimensiunii implanturilor.

Ing. Marvin Mateo a realizat prezentarea echipamentelor şi a principiului de funcţionare

   – Când şi cum s-a trecut de la aceşti roboţi la sistemele de navigaţie modernă?
   – Ideea realmente novatoare a fost realizată tot cu ajutorul unui robot. Un transmiţător implantat la nivelul femurului a permis determinarea centrului de rotaţie a şoldului. Robotul controla un burghiu ce realiza orificiile pentru broşele pe care se introducea ghidul. Osteotomiile, ca să dau doar un exemplu, se puteau face cu o precizie în limita a 1 mm şi 1 grad. De aici şi până la dezvoltarea sistemelor de navigaţie n-a mai fost decât un pas. GPS-ul era deja cunoscut şi funcţional. Trebuia doar să fie adaptat nevoilor specifice în ortopedie-traumatologie.

 

O direcţie nouă de cercetare cheamă alte cercetări

 

   – În clinica pe care o conduceţi, aţi dezvoltat şi un compartiment de chirurgie spinală, realizând în premieră naţională operaţii complexe. Care au fost consecinţele?
   – A fost un întreg lanţ de mutări, realizate prin colaborări internaţionale: schimburi de experienţă, contracte şi teme de cercetare, cu participarea unor specialişti de primă mână din străinătate. Pe lângă cel de chirurgie spinală, am înfiinţat şi un compartiment de ortopedie pentru hemofilici, apoi un compartiment de fiziokinetoterapie şi de recuperare funcţională. Asta a presupus pregătirea unor medici tineri, rezolvarea unor cazuri complexe, prezenţa noastră la manifestări ştiinţifice de anvergură şi, important, o altă vizibilitate cu privire la ce se întâmplă în centrele de primă linie din străinătate. Acolo, mă refer la ţările civilizate, nu se mai fac intervenţii în ortopedie-traumatologie fără sisteme moderne de navigaţie. Una este să citeşti despre astfel de echipamente, alta este să ai tineri care, în cadrul unor contracte de cercetare sau schimburi de experienţă, să lucreze în acele clinici şi să vadă, operând, ce şi cum se face. Nu aduci echipamente noi în clinică şi pe urmă stai şi te uiţi la ele. Ai deja chirurgii pregătiţi. Adevărata „infrastructură“ pentru aceşti vec­tori de dezvoltare sunt oamenii şi compartimentele „de sprijin“ din cadrul clinicii.

 

  – Care sunt avantajele acestui sistem pentru chirurgia şoldului şi genunchiului?
   – Este foarte important să ai o mai bună precizie şi astfel să poţi creşte şi „durata de viaţă“ a implanturilor. Nu mai chemi omul după câţiva ani să facă o altă intervenţie şi să-i schimbi implantul. Mai ales că de la o anumită vârstă, o a doua intervenţie implică şi riscuri mai mari sau vine cardiologul şi-ţi spune că pacientul nu mai suportă încă o operaţie. Precizia în timpul unei intervenţii asigură pacientului un confort mai bun şi pentru un timp mai îndelungat. Pe scurt, sistemele de navigaţie chirurgicală permit localizarea în spaţiu şi timp a instrumentelor folosite de chirurgul ortoped şi, în timp real, oferă informaţii asupra localizării şi progresului intervenţiei pe un monitor. Aşa cum prin GPS se afişează în timp real poziţia unui autovehicul sau a unei persoane pe o hartă, la fel şi chirurgul ortoped care dispune de un asemenea echipament poate urmări pe monitor, în timp real, zonele operate şi poziţiile la fixarea unor implanturi.

 

   – Se poate face o comparaţie între intervenţiile clasice şi cele realizate cu ajutorul noilor echipamente de navigaţie?
   – Pornim acum o cercetare comparativă între numărul de reintervenţii necesare  pentru abordările clasice şi cele care beneficiază de acest sistem modern de navigare, cu un raport cost/eficienţă mult mai bun şi în avantajul pacienţilor. Va fi chiar şi o teză de doctorat cu această temă.

 

   – Câte intervenţii de protezare de şold şi de genunchi se fac într-un an în Clinica II Ortopedie-Traumatologie din Timişoara?
   – În clinica noastră se efectuează 250-300 de artroplastii de şold şi în jur de 100 de artroplastii de genunchi.

 

   – Cui anume se adresează trainingul desfăşurat în aceste zile? Câte persoane au participat la acest training?
  – Au participat toţi medicii din Clinica II Ortopedie li Traumatologie dar şi din alte clinici, precum şi colegi de la Balneo-Fiziokinetoterapie.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe