Newsflash
Cultură

Veneţia de acasă

de Ramona PAULESCU - iun. 6 2013
Veneţia de acasă
   Ce fascinaţie exercită asupra privitorilor (fie ei şi numai călători cu gândul, copii etern îndrăgostiţi de hărţi şi stampe, mai nou de internet şi, vai, tot mai rar de lecturi) oraşul acela republică, ieşit din ape şi răsfrângându-şi în mişcătoarele oglinzi de pe lagune dantelăria palatelor, ca tot atâtea tărâmuri de poveste! E de ajuns să vezi o mască de carnaval, că gândul te şi poartă la Veneţia aceea numai a ta, numai pentru tine răsărită între ape şi cer. E de ajuns să vezi un Ponte (cu sau fără sospiri) şi să te-ajungă un cântec de gondolier, o tânguire de condamnat din temniţele altui timp, umbra campanilei din Piaţa San Marco, orologiul cu figurine cadenţând trecerea orelor, cohortele de turişti, în căutare de splendori cu care să-şi poleiască în vreme amintirile, ori picturi mereu gata să fixeze pe pânzele corăbiilor lor din suflet imaginea unei Veneţii care să aibă ceva din chiar fiinţa lor răstălmăcită în culoare.
   Între aceştia, Teodor Vescu (n. 1958), format pentru artă la Academia de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu“, pictor român aflat în plină forţă creatoare, deţinător al mai multor distincţii, menţionat în enciclo­pedii, dicţionare, lexicoane din ţară şi străinătate, cu, la activ, peste 20 de expoziţii personale şi nenumărate participări la expoziţii de grup în străinătate – SUA, Franţa, Elveţia şi în România. Recent, la Cercul Militar Naţional din Capitală, Salonul Artelor, a avut loc vernisajul expoziţiei „Veneţiana“, o adevărată pano­ramă a Veneţiei văzută de pictorul român Teodor Vescu: frumoasele poduri arcuite peste cărările de ape, eternul la d’Oro care, dacă ar fi să dispară odată şi odată, s-ar ridica singur din ape aşa cum se va fi fost păstrat în oglinda ochilor încă vii, a celor ce s-au stins demult, a celor încă fără umbre sub pleoape.
   Sub penelul ar­tistului prind viaţă personaje carna­valeşti aflate parcă în aşteptare pentru un nou bal-carnaval al măştilor din timpul nostru nărăvit la disi­mulări. Pen­du­lând între tuşa clasică şi impresio­nism, lucrările picto­rului Teodor Vescu aduc vechii poveşti cu numele de Veneţia o pros­peţime cu totul apar­te, ca o cuminţenie a pă­mân­tului, robită de dor de larguri, cu mişcătoarele-i cărări conectate la albastrul zărilor de dincolo de zare. Ca pentru o sărbătoare a luminii, lucrările din ampla expoziţie „Veneţiana“ ne poartă printr-un ţinut devenit de multă vreme familiar şi totuşi nou prin acel „nu ştiu ce“ ca o boare de azur topit în aurul pârguit al zidurilor de castele, bazilici, palate (fără Palatul Dogilor, Veneţia ar fi ceea ce este?), cu leii de piatră şi bronz de veghe la cetate, cu felinarele aliniate pe Canal Grande şi, pentru noi, românii, cu ecoul prelung de după stingerea ultimei bătăi de clopot de la San Marc: „Nu-nvie morţii, e-n zadar, copile“.
   Şi totuşi, Veneţia, acest monstru frumos care-şi înnoieşte fiinţarea din lumina ochilor noştri vii, ne ajunge iar şi iar, bântuindu-ne visele cu splendori, venind mai aproape de noi cu fiecare nouă pictură, de data aceasta adusă „acasă“ de un pictor român.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe