Nu toţi monştrii sacri trebuie uitaţi într-un sertar al memoriei afective şi redescoperiţi din când în când cu nostalgii vinovate. Unii îşi fac încă treaba atât de bine încât etichetele devin irelevante. Într-o cronică a piesei „Lecţia de violoncel“, Candid Stoica ne explică de ce, deşi teatrul este efemer, Radu Beligan s-ar putea să nu fie.

"> Un spectacol gerontologic şi o piesă a aparenţelor - Viața Medicală
Newsflash
Cultură

Un spectacol gerontologic şi o piesă a aparenţelor

de Candid STOICA - aug. 1 2014
Un spectacol gerontologic şi o piesă a aparenţelor

Nu toţi monştrii sacri trebuie uitaţi într-un sertar al memoriei afective şi redescoperiţi din când în când cu nostalgii vinovate. Unii îşi fac încă treaba atât de bine încât etichetele devin irelevante. Într-o cronică a piesei „Lecţia de violoncel“, Candid Stoica ne explică de ce, deşi teatrul este efemer, Radu Beligan s-ar putea să nu fie.

Un teatru bucureştean (Metropolis) are curajul nemaiîntâlnit în ultimele decenii să lanseze un tânăr dramaturg (de fapt, o tânără) cu o piesă de actualitate care, atenţie!, se petrece în România şi nu pe alte meridiane. Dar, din motive de neînţeles la prima vedere, acest act firesc al unui teatru, de a susţine un dramaturg la debut, este însoţit de o reclamă bizară, ca să nu spun jignitoare pentru scriitorul respectiv: o piesă cu Radu Beligan! Nici cine a scris-o, nici cine a regizat-o, nici cine sunt ceilalţi interpreţi. Totuşi, dacă stăm să ne gândim mai bine la comedia abil meşteşugită de Mona Radu, ne dăm seama că ăsta-i adevărul frust, curat. Interesul piesei constă în factorul-cheie care a generat textul, iar acesta este nimeni altul decât maestrul Radu Beligan – alături de persoanele care îl însoţesc.
Ceea ce se petrece în piesă s-a mai întâmplat într-o sumedenie de alte piese, dar în care nu jucau nici Radu Beligan, nici persoanele care-l însoţesc. Un bătrân senator (de 80 de ani) mărturiseşte soţiei că a avut o aventură cu o tânără, mărturisire care ulterior se dovedeşte falsă. O soţie care declară că-şi iubeşte soţul, dar la prima deschidere a picioarelor – pentru a face loc unui violoncel – îl înşală. (Sigur că are circumstanţe atenuante: diferenţa mare de vârstă dintre cei doi soţi.) Un bărbat serios, puţin ursuz, profesor de violoncel, tată a doi copii, un tip despre care n-ai crede că ar fi capabil de adulter, la prima întâlnire cu violoncelul a elevei sale, se îndrăgosteşte de ea. E adevărat, eleva avea picioare frumoase şi o fustă cu fermoar uşor de deschis. Doi oameni maturi, aparent serioşi, căsătoriţi fiecare cu alte persoane, devin, după prima lecţie de violoncel, deodată îndrăgostiţi şi încep să se caute frenetic cu telefoane nocturne, alarmând persoanele cu care convieţuiesc. Un bătrân blând, care are aparent idei pacifiste că nimic n-are importanţă în viaţă, nici că eşti înşelat, nici că ai un copil din flori, aflând că soţia sa apelează la un coafor pentru a-şi aranja coafura pubiană, devine deodată gelos, declarând că o să-l distrugă pe amantul soţiei sale. O actriţă care pretinde că e fericită să joace într-un film un rol în care trebuie să cânte la violoncel goală, rol care-i poate deschide porţile unei mari cariere, refuză, în prima zi de filmare, să apară dezbrăcată cu violoncelul cu care s-a chinuit mult timp să dea impresia că ştie să cânte.   
Şi aparenţele dez­minţite imediat de realitate sau de faptele care urmează intervin din belşug în piesa Monei Radu, Lecţia de violoncel desfăşurându-se într-un ritm halucinant. Asemenea pieselor realist-socialiste din familia cărora se desprinde cu greu, face abstracţie totală de faptul că se petrece într-o ţară minată până la exces de controverse politice la nivel înalt, măcinată de o corupţie profundă care a cuprins aproape toate sferele politicii şi ale economiei, în care a avut loc, cu ceva timp în urmă, o lovitură de stat instrumentată de reprezentanţii celui mai mare partid politic, urmaşul legitim al marelui partid comunist care a condus cincizeci de ani destinele ţării.
Peste toate aceste aparenţe pluteşte umbra personalităţii marelui artist care este Radu Beligan. El împrumută senatorului Popa ceva din plenitudinea personalităţii sale care, în ciuda vârstei, nu vrea să abdice şi-şi poartă cu mândrie bastonul ajutător ignorând vicisitudinile ine­rente şi ne face să uităm tot marasmul vieţii politice şi să împărţim cu el bucuria de a trăi şi de a munci.
Spectacolul regizat de neobositul şi inventivul Felix Alexa caută, şi de multe ori reuşeşte, să dea coerenţă şi culoare acestei poveşti, care, dacă nu ar miza pe personalitatea maestrului Beligan, ar sfârşi cu brio în banalitate.
Se vede că Lamia Beligan joacă la rândul ei cu bucurie, uneori chiar cu strălucire, alături de tatăl său, un rol scris pentru ea şi reuşeşte să se facă cunoscută ca o actriţă talentată care a învăţat ceva din lecţia de teatru pe care tatăl său a ţinut-o pe scenă de-a lungul anilor.
Marius Manole caută cu disperare să dea autenticitate unui rol destul de ingrat şi de multe ori conferă elemente de adevăr unor scene care, oricât de bine ar fi jucate, rămân false… pentru că spectatorul intuieşte că nu sunt adevărate şi pentru că nu e suficient ca doi parteneri să se sărute şi să se pipăie prin locuri mai intime ca să îi credem că se iubesc cu adevărat.
O surpriză plăcută produce, într-un rol aparent antipatic de nevastă înşelată, Tania Radu, într-o partitură excelent scrisă de autoare şi jucată impecabil de actriţă.
Dacă, pentru apartamentul familiei Popa, scenograful Nina Brumuşilă a construit un spaţiu adecvat, pentru locuinţa profesorului de violoncel n-a găsit ceva specific, doar o canapea, scenele petrecându-se într-un cadru destul de convenţional: când pe canapea, când după o perdea, care se vrea a fi a unei debarale sau a unui dulap.
Una peste alta, orice s-ar spune şi s-ar juca pe scenă, spectatorul obişnuit se va gândi – este chiar îndemnat prin nenumărate aluzii – la posibilele legături invizibile care se simt între tânăra autoare şi nonagenarul actor. Unele voci s-au întrebat chiar dacă piesa nu este, de fapt, scrisă în colaborare, pentru că foarte multe date biografice converg spre această soluţie. Soluţie evident greşită, pentru că Mona Radu este – pot să certific –, un dramaturg de mare talent, autoarea unor excelente piese, chiar dacă uneori se ascunde sub pulpana generoasă a maestrului. Şi publicul care a venit să-l vadă pe el, pe Beligan, râde, se amuză cu subînţeles, iar actorul, ştiindu-se iubit şi admirat, îşi desfăşoară în voie toată arta seducţiei sale, bucurându-te şi totodată întristându-te la gândul că acest omuleţ, care a făcut în timpul său atâtea „minuni teatrale“, odată şi odată va dispărea cu tot cu arta sa, după cum singur mărturiseşte într-un articol profetic despre Laurence Oliver: „Actorul de teatru sculptează în zăpadă. Creează, adică, minunate întruchipări omeneşti cu măiestria sculptorului dintr-un material efemer, ca timpul care durează, în cazurile cele mai fericite, preţ de câteva anotimpuri. Apoi dispar. Se topesc. Şi în unele cazuri fericite se eternizează. Prin memorie!“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe