Newsflash
Cultură

Un pahar pe jumătate gol?

de Dr. Eugenia GROSU-POPESCU - mar. 21 2012
Un pahar pe jumătate gol?

   Cine mi-a golit paharul? (după bestsellerul „Cine mi-a furat brânza?“, în care oamenii se întreabă nonstop cine le-a furat brânza, se încăpăţânează s-o găsească şi caută cu înverşunare vinovaţi, în timp ce şoarecii nu pierd vremea, ci îşi modifică traseul şi găsesc – în timp util – o altă brânză). Dar nu despre pahare şi nu despre brânză este vorba, ci despre filosofie (scris cu s, „filosofie“, nu „filozofie“, care ar însemna altceva, nu „iubitor de înţelepciune“). Apropo, se spune că dacă întrebi un om de ştiinţă ceva, poţi să înţelegi sau nu termenii în care îţi dă răspunsul; dar dacă întrebi un filosof ceva, nu mai înţelegi nici ce-ai întrebat.

   Intrăm astăzi în categoria iubitorilor de filosofie şi îi ascultăm, la Radio România Cultural, pe Costin Aslam – gazdă – şi pe invitatul său, profesorul Emil Stan, specialist în filosofia educaţiei. Filosofia din emisie bate spre etică. Se caută modele pentru tineri („profesori pentru tineri“) şi modele nu ar mai fi, se afirmă. Au fost, dar nu mai sunt. Ba sunt, dar nu ne plac. Există „prea multe stele polare“. Cine să fie, oare, vinovatul? Există o criză morală din cauza crizei filosofiei – găseşte profesorul o cauză.

   Ascultătorii intră şi ei pe fir. Cu toată bunăvoinţa gazdei, lucrurile se cam amestecă. Se fac trimiteri la bibliografie, la Jean-Jacques Rousseau, cu întoarcerea lui spre natură, la legea circuitului magnetic, la internet (ale cărui informaţii n-ar trebui să fie pentru „puştani“, ci numai pentru „cei care le merită“, susţine cineva), la vremea în care se învăţa şi şcoală, şi meserie (iar azi copiii „nu ştiu nici carte, nici să ţină un ciocan în mână“), la faptul că astăzi şcoala durează prea mult (şi degeaba), în timp ce copiii se maturizează mai repede, fetele nasc la 14 ani. Gazda pare a întrezări soluţii printre spusele radioascultătorilor, care, am uitat să vă spun, erau numai bărbaţi.

   Trăim deci o criză a modelelor. Filosofia s-a mutat şi ea din loc. Nu-şi mai propune să-i facă pe oameni asemănători zeilor. Acum zăboveşte mai mult sub aripa ştiinţei. Omul e un obiect. Ne reîntoarcem în natură? Marile valori ar trebui să revină în cetate. Adevăr, bine, frumos. Azi avem modele, dar le lipseşte pozitivitatea. Pentru un elev, profesorul întruchipează tot ce e mai detestabil, şcoala – la fel, copilul trage spre facil, spre strălucitor.

   Realizatorul pare direct interesat: „Ce s-ar putea face?“. „Nimic“, răspunde invitatul. Un radioascultător e preocupat de perspectivele creativităţii. Profesorul explică cum e cu macdonaldizarea şcolii: globalizarea cere standardizarea pregătirii. Se fac presiuni enorme pentru uniformizarea planurilor de învăţământ. Care să formeze competenţe precare, dar foarte aplicate, conform nevoilor unor multinaţionale care vin şi pleacă, lăsând în urma lor şomeri, adică oameni cu competenţe inutile. Cheltuielile pentru multinaţionale sunt naţionale. „Pregătim forţă de muncă şi nu oameni“. Realizatorul pare îngrijorat de pesimismul invitatului. Acesta îl contrazice: e optimist, pentru că „mâine poate fi şi mai rău“.    Aşa stăm deci cu filosofia educaţiei? Cineva spunea: „Gândesc pozitiv doar ca să-i enervez pe alţii“. Aici s-ar putea spune: „Sunt optimist numai ca să-i descurajez şi să-i neliniştesc pe alţii“. Un chinez străvechi, comandant de oşti, acelaşi care spunea că „un mare comandant este cel care câştigă războiul fără luptă“, adăuga: „Cine porneşte la luptă cu credinţa că va fi înfrânt, va pierde bătălia“. În emisiunea noastră de filosofie, au câştigat deznădejdea şi neîncrederea în forţele proprii. Faptele încurajatoare, germenii de progres autentic au pierdut prin neprezentare.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe