Newsflash
Cultură

„Un mort frumos, cu ochii vii“

de Dr. Eugenia GROSU-POPESCU - sept. 4 2012
„Un mort frumos, cu ochii vii“

   „Numele meu este Denise şi sunt primul DJ virtual din istoria radioului!“ Anunţul acesta a fost rostit pentru prima dată acum un an, la 24 august 2011, pe un post de radio american din San Antonio, Texas. Cuvintele frumoasei artificiale sunau „la fel de rigid ca un mesaj telefonic automat“, arătau criticii, dar, pe de altă parte, semnalau ei, pentru „angajatori“, ea vine cu noutăţi: nu tu salariu sau prime, nu concediu de maternitate, niciodată nu întârzie la serviciu, nu apare mahmură, nu vrea la baie, n-are nevoie de birou… Virtualul DJ Denise este un program de calculator conceput de Studiourile Guile ca asistent personal, care răspunde la telefoane, verifică e-mailuri, programează întâlniri etc. contra unui cost de aproximativ 200 de dolari. Dominique Garcia, o persona­litate radiofonică a oraşului, a cumpărat-o însă pe Denise cu inteligenţa ei artificială cu tot şi a transformat-o în gazdă la un post de radio. Denise se descurcă, vorbeşte din ce în ce mai bine, învaţă, se perfecţionează mai ceva ca un om. Spune glume, prezintă buletine meteo şi relatări de reporter, apare în filme, unde afişează o mimică expresivă, pe lângă prezentarea fără cusur pe care o face bucăţilor muzicale în calitate de DJ. Sandra Mohr, realizatoarea filmului „Radio Wars“, prezentat la Festivalul Filmului de la Seattle din 2012, considerat de critici drept un film „curajos“ datorită întrebărilor pe care le pune, îi aduce în prim-plan pe dr. Martine Rothblatt, inventatoarea – transsexuală – a radioului prin satelit, dar şi pe nedreptăţitul inventator al radioului, vlahul croat Nicola Tesla, pe acidul – la adresa politicienilor – umorist Howard Stern, cel care afirma că „în America sunt prea multe libertăţi“, pe David Armstrong, inventatorul FM şi, între posibile variante de viitor, pe Denise. Surprinzătoarea alăturare a cuvintelor „război“ şi „radio“ e firească. Nu numai pentru că acest mijloc de comunicare a apărut în preajma Primului Război Mondial şi s-a perfecţionat pe front sau fiindcă a dus şi duce lupte grele pentru existenţă şi afirmare cu celelalte medii (în America a avut un prim mare duşman în presa scrisă, iar agenţia Associated Press nu accepta să i se citească ştirile la radio). Despre luptele crâncene din culise nu se prea vorbeşte. Ele se duc între cei care-l iubesc, îl slujesc şi îl cresc, socotind radioul o binecuvântare, şi cei care-l folosesc ca armă, ca instrument de manipulare în propriul interes, aflaţi fiind în zona banului, a politicii şi a puterii. Sandra Mohr demonstrează că „această entitate“, radioul, influenţează puternic nu doar cultura, ci şi viaţa personală a oamenilor. Care-i va fi însă viitorul? Evoluatul speaker in-uman, ar putea fi o variantă de răspuns? Denise reprezintă un progres real sau numai unul tehnologic? După un an de „serviciu“, ratingul postului la care „munceşte“ e scăzut. Mulţi DJ se temeau că, dacă robotul biruie, vor rămâne fără locuri de muncă. Scenariştii rămâneau, ca să-i scrie textele de prezentare a muzicii, deşi cu glumele, starea vremii şi căutatul pe internet se descurcă Denise şi fără dânşii. Creatorul ei afirma că posturile de radio ar putea economisi, cu ea, sute de mii de dolari: „Dacă cinci angajaţi costă o jumătate de milion de dolari pe an“, acest program costă „o singură taxă de 200 dolari anual“. Jurnalistul Corey Deitz a reacţionat însă vehement într-un comentariu radiofonic: „Nu vă e oare ruşine, industriaşilor? Va fi oare radioul mai fericit dacă se va renunţa la marile personalităţi radiofonice, care vor trebui să-şi caute de lucru?!“.
   Nu, radioul nu va fi mai fericit. Cele mai izbutite creaţii ale sale sunt cele care cultivă prietenia sinceră, o anume intimitate cu ascultătorul. Şi chiar dacă astăzi mamele nu-şi mai neglijează pruncii ascultând radio, ca la început, ca să se îndepărteze de o suferinţă reală sau doar temută (acasă sau în spital), ca să-şi poată reechilibra decompensarea identitară care survine odată cu ieşirea la pensie, ştiinţa actuală a descoperit că omul are nevoie de „o reţea socială de susţinere“, formată din persoane apropiate, ca şi de un anume tip de dialog. În reţea s-ar include – alături de tot personalul medical, fireşte – şi specificul radiofonic. Iar în dialogurile lui, vedeta vedetelor este Vocea Umană. Nu cea care sună „ca un mesaj telefonic automat“, ci vocea aceea dragă, vie, apropiată, uneori obosită sau mahmură, care vrea la baie, îşi poate lua concedii de boală sau de maternitate, dar este de neînlocuit. Progresul uman reprezentat de Denise merge pe o cu totul altă cărare. 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe