Deja clasicul spectacol „Străini în noapte“, cu Florin Piersic în rolul principal, a stimulat fibra ironiei cronicarului „Viaţa medicală“. Dar nu spectacolul este de vină, ci ceea ce s-a întâmplat înainte şi după terminarea lui. Un text canicular scris de Candid Stoica.

"> Un fenomen canicular: Florin Piersic (Cronică encomiastică) - Viața Medicală
Cultură

Un fenomen canicular: Florin Piersic (Cronică encomiastică)

de Candid STOICA - iul. 18 2013
Un fenomen canicular: Florin Piersic (Cronică encomiastică)

Deja clasicul spectacol „Străini în noapte“, cu Florin Piersic în rolul principal, a stimulat fibra ironiei cronicarului „Viaţa medicală“. Dar nu spectacolul este de vină, ci ceea ce s-a întâmplat înainte şi după terminarea lui. Un text canicular scris de Candid Stoica.

Luni, 24 iunie, ora 18: erau 35 de grade la umbră şi eu mă îndreptam, într-un modest Matiz, într-o stare de aprehensiune totală, cauzată de faptul că nu ştiam dacă voi găsi un loc de parcare, spre Teatrul Tineretului din cartierul cu acelaşi nume, unde avea loc ultimul spectacol al stagiunii cu piesa scriitorului tunisian care trăieşte la Paris, Eric Assous, „Străini în noapte“. Înaintea şi în urma mea, maşini elegante şi puternice, care se îndreptau spre aceeaşi ţintă. Din asfalt ieşeau aburi. Pomii, blocurile, chiar clădirea teatrului radiau ca nişte sobe. O clipă am stat la îndoială de nu cumva fac un act sinucigaş dacă intru în sală…
O cunoşteam. Jucasem cu luni în urmă în piesa Stăpânul Ciolanului, o piesă despre corupţia actuală, cu doar un sfert din capacitatea sălii, peste 800 de locuri, care, acum, pe măsură ce timpul trecea, se umplea  până la refuz cu studenţi şi studente, elevi şi eleve (deşi biletul costa 70 de lei), mame cu copii în braţe, bunici aduse de fii şi nepoţi iubitori, funcţionari de la mai toate primăriile de sector, actriţe (Anca Pandrea, Magda Catone, Lamia Beligan), actori incognito, ziarişti ai puzderiei de foiţe de scandal, medici curanţi ai protagonistului, comercianţi şi investitori autohtoni sau străini, top-modele cât mai dezbrăcate, unii din recenţii câştigători ai prestigioaselor premii ale Teatrului de Comedie, care absentaseră la distribuirea lor, zeci de cameramani de la canale de televiziune, chiar şi eclesiastice, miniştri mai mărunţei, actuali, foşti şi viitori, angrosişti cu aspect prosper şi funcţionari cu aspect de milogi, văduve neconsolate ale unor decedaţi celebri, cupluri matusalemice care doreau să-şi revigoreze relaţia, cocalari în căutare de noi aventuri, tinere dornice să-şi afişeze busturile şi posterioarele, persoane uzate fizic dar cu visul tinereţii în priviri, care-l ştiau pe Florin de pe vremea lui Peer Gynt, coafeze, manichiuriste în căutare de clienţi statornici, pensionari cu pensii nesimţite, capabili să plătească 70 de lei pentru un bilet la cinci persoane, generali în civil, funcţionari de la bănci, dealeri de maşini second hand, paralitici în cărucioare, lume pestriţă, evantaie chinezeşti, lornioane şi ocheane, ochelari cu lentile progresive, telefoane mobile ultimul model, parfumuri fine la discreţie, aer condiţionat abia adiind… Câteva clipe m-am gândit că dacă se merge în ritmul ăsta şi se tot intră, vom fi nevoiţi să stăm doi pe un scaun.
La ora 20,10, când peste toată sala, care mugea de bunăstare, bătea un vânt de nerăbdare, a apărut din culise protagonistul închinându-se, mirat de puhoiul de lume. A electrizat pur şi simplu sala, care l-a aplaudat frenetic, iar el a trecut, modest, de la mirare la bucuria de a vedea atâţia prieteni. Apoi a început arta seducţiei publicului.
A salutat prezenţa  actriţelor Magda Catone, Lamia Beligan şi Anca Pandrea pe care le iubeşte şi cărora le transmite câte un sărut fierbinte şi colegial, mărturisind, că este, în acelaşi timp, profund îndurerat de  plecarea dintre cei vii a colegilor Irina Petrescu şi Şerban Ionescu, doi excelenţi şi unici artişti, în cinstea cărora va juca spectacolul din acea seară.
După care a  început să povestească avatarurile realizării  acestui spectacol, care nu s-a numit aşa, ci „Les Montagnes russes“, piesă pe care maestrul Beligan o văzuse la Paris la Teatrul lui Robert Houssein, cu Alain Delon în rolul principal, care i-a spus că numai el (Beligan) poate juca rolul respectiv, afirmaţie cu care Florin Piersic a fost de acord, dar mai ales despre lucrul cu maestrul Beligan şi partenera sa de atunci, fermecătoarea Emilia Popescu, pe care a iubit-o şi o mai iubeşte încă, evident platonic şi colegial, pentru minunatele ei calităţi şi regretă că a trebuit să se despartă din cauză că aveau programe care se suprapuneau. A vorbit despre emoţia puternică pe care a simţit-o la premieră, când a aflat că autorul este în sală; apoi a făcut un pas spre culise, înşelător deoarece s-a întors lent şi a rugat publicul să închidă telefoanele mobile pentru că n-ar mai vrea să mai păţească ce i s-a întâmplat odată, la un spectacol cu mulţi invitaţi celebri în faţa cărora ar fi vrut să facă, prin jocul său, o bună impresie; când ajunsese la cel mai dramatic moment al piesei, a sunat mobilul unui spectator din rândul întâi. A făcut o pauză, sperând că spectatorul va închide rapid telefonul. Ţi-ai găsit! Acesta, fermecat de jocul său, aştepta ca actorul să meargă mai departe. Dar el nu mai putea. Şi telefonul suna, suna în disperare. Atunci, s-a dus la rampă şi i s-a adresat nefericitului spectator: „Răspunde odată, că eu nu mai pot să joc mai departe“. Dar spectatorul, electrizat de turnura pe care o luase situaţia, tăcea. Şi telefonul suna în continuare. Publicul, neştiind ce se petrece, era în extaz. „Dă-mi mie telefonul, să răspund eu“, i s-a adresat el spectatorului. Când credeam că va ocupa cu povestirile lui tot timpul în care trebuia să se desfăşoare acţiunea piesei, Florin s-a oprit. Era deja ora 20,30!
Piesa ca piesa! O simplă melodramă, în care el dezvoltă cu măiestrie capacitatea sa de seducţie asupra unei tinere invitate pe care vrea, printre povestiri şi alte vicleşuguri, s-o facă să-i cedeze, şi care până la urmă se termină cu strigătul fericit al tinerei femei: „Tată!!!“.
   A urmat năvala de aplauze a spectatorilor ridicaţi în picioare, pe care el cu greu le-a potolit cu alt rând de povestiri şi alt rând de declaraţii de iubire pentru public, urmate de alt moment unic: îmbrăţişând-o pe tânara şi excelenta actriţă Medeea Marinescu, partenera care i-a suportat toate asalturile, dar şi celebritatea, Florin s-a îndreptat agale spre culise. Era ora 22,30. Vorbise fără pauză de la ora 20,10. O performanţă! Şi totuşi, sub posibilităţile sale. Se spune că altădată a vorbit patru ore, cât dura drumul de la Constanţa la Bucureşti, povestindu-i colegului Eusebiu Ştefănescu isprăvile sale sentimentale.
   Un campion al performanţei! Un idol fermecător încă în  viaţă!
  Ar fi nedrept să termin cronica fără a adăuga ceva despre lupta continuă a Medeei Marinescu de a face faţă cu profesionalism simpatiei publicului faţă de „monstrul sacru“ de lângă ea.
Am scris în volumele mele de amintiri („Acele lucruri aiuritoare ce se petrec în spatele scenei“ şi „Culise 1990–2000“) pagini întregi despre eroul acestei seri, marele actor Florin Piersic, care după ce le-a citit, a obiectat că nu-s prea favorabile. Cred că actualele rânduri îl vor mulţumi.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe