Newsflash
Cultură

Un dramaturg modern avant la lettre

de Candid STOICA - ian. 22 2015
Un dramaturg modern avant la lettre
„Bate miezul nopţii… / E ora când amanţii, alt’dată, / Sorbeau cu amantele-mpreună / Otrava binecuvântată…“ (Celei care minte). Ion Minulescu, autorul „Romanţelor de mai târziu“, a scris şapte piese, toate jucate şi toate tipărite – nu degeaba într-o vreme autorul a fost mare dregător, ministru al educaţiei şi şcoalelor. A girat pentru câteva luni chiar direcţia Teatrului Naţional şi a enervat şi contrariat multă lume cu subiectele pieselor sale, în care apăreau obsesiv amante şi amanţi.
Să se fi ascuns sub aspectul de burghez cumsecade un amant feroce, un donjuan romantic sau un priapic? Aşa s-au întrebat mulţi oameni în epocă, pentru a descoperi, în final, că de fapt lumea amantelor, amanţilor şi donjuanilor din piesele sale era doar o temă literar teatrală.
Amantul anonim a iscat chiar un scandal în urma căruia autorul a cerut nici mai mult, nici mai puţin decât scoaterea piesei de pe afiş, pentru că atenta la… bunele moravuri. Se poate observa că la distanţă de ani se repetă acelaşi scenariu în incidentul cu Noaptea furtunoasă, acuzată de acelaşi viciu. Dacă francezii au inventat triunghiul conjugal, se spune că românii, mult mai târziu, au patentat „patrulaterul conjugal“. Caz real: Tony era căsătorit cu Migry, Migry însă îl iubea pe Val, iar Tony – pe Tanţa!
Influenţate cu bună ştiinţă de teatrul pirandelian şi mai ales de teatrul francez de bulevard, în mai toate piesele lui Ion Minulescu e vorba de dualitatea ficţiune–realitate, precum şi de celebrul triunghi conjugal: soţia, soţul, amantul soţiei, amanta soţului şi eventual amantul amantei soţului. În mai toate există o libertină, o volitivă plină de farmec şi temperament pe care o juca Marioara Voiculescu, un soţ înşelat interpretat de marele actor I. Sârbu, un milionar îmbogăţit peste noapte şi un dramaturg sărac jucat de tinerii pe atunci Nicolae Bălţăţeanu şi A. Pop-Marţian.
Allegro, ma non troppo nu face excepţie. Un milionar are ambiţia să scrie o piesă de teatru împreună cu prietenul său, un dramaturg sărac, susţinând, sus şi tare, că este neapărat necesar şi cât se poate de veridic ca în finalul piesei la care lucrează amândoi, atunci când cei doi amanţi sunt surprinşi de soţul înşelat, să fie împuşcaţi chiar de el, soluţie pe care dramaturgul nu o agreează defel. Milionarul întreprinde în problema respectivă un fel de interviu cu apropiaţii lui – soţia, servitoarea, alt prieten – şi mai toţi refuză soluţia extremă. Dramaturgul se opune soluţiei propuse de milionar nu din motive etice sau morale, ci pentru că el şi soţia milionarului… se iubesc. Pam-pam!
Spectacolul tânărului regizor Răzvan Popa, care nu mai e de mult tânăr, e cuminte, calm, desfăşurându-se linear, cu o distribuţie cât de cât potrivită. El şi echipa cu care a lucrat şi-au propus ca spectatorul de azi să asculte în linişte, cu zâmbetul pe buze, o istorioară care cu ani în urmă a scandalizat publicul şi cronicarii pudibonzi. Şi Marius Rizea (milionarul), şi Gavril Pătru (dramaturgul), excelenţi în alte spectacole, chiar şi Eugen Cristea (proaspăt pensionat) sunt tipologic personajele respective din piesă, nu trebuie să facă mai nimic, dar parcă le lipseşte ceva, un clenci, o nebunie ca să emoţioneze. Sunt prea liniştiţi, prea lineari şi le ghiceşti şi gesturile, şi replicile, deşi de la Eugen Cristea, cu experienţa pe care a acumulat-o jucând alături de monştrii sacri ai Naţionalului, m-aş fi aşteptat la mai mult. Se revanşează însă cu un farmec inedit, cu o voce clară, cu o distincţie scenică remarcabilă şi cu o siluetă de invidiat Costina Ciuciulică, în ciuda numelui imposibil, demn mai curând de o subretă la un teatru comic, şi nu de o actriţă la primul teatru al ţării. Ea joacă drama celei îndrăgostite sincer de alt bărbat decât soţul ei legitim, cu vigoare şi cu profunzime, dovedind calităţi de mare artistă cu care se va impune în mod sigur în prim-planul tinerei generaţii de actori. Asta – dacă va vrea şi Grivei! (Grivei – denumire generică pentru mai mulţi regizori şi directori/manageri). Într-un rol mai mic, Victoria Dicu realizează o altă surpriză plăcută, o mică bijuterie de intenţii puse cap la cap. Este şi o izbândă a regizorului care a reuşit să compună împreună cu Victoria Dicu, din mici amănunte, un rol aparent de plan doi, dar care iese puternic în evidenţă. Dovada se observă după simpatia cu care publicul a aplaudat-o la scenă deschisă. În rolul destul de ingrat al amantei milionarului, Aylin Cadîr şi-a etalat costumul şi ne-a livrat replicile ca să înţelegem mai bine trama piesei, jucând corect o tânără frivolă, atrasă de mirajul bărbatului milionar. Iar Costică Lupşa, în dublu rol, s-a achitat conştiincios de amândouă, ca regizor tehnic al spectacolului şi ca jandarm care vine la final să-l aresteze pe cel ce-a aplicat pedeapsa extremă, preconizată de milionarul improvizat în dramaturg.
Se poate observa cu ochiul liber câţi amanţi au fost pe scenă. Dar este legitim să ne întrebăm câţi or fi fost în sală? Una peste alta, cred că Răzvan Popa, prin intuiţia cu care şi-a conceput distribuţia, a trecut cu brio hopul debutului în arta regizorală.
Împreună cu publicul, am ascultat cu interes o piesă despre moravurile unei lumi de altădată, pe care azi ne-o amintim cu zâmbetul pe buze, şi despre teorii teatrale pe care realitatea întotdeauna le depăşeşte. Dar glumind, teoriile din piesă despre opoziţie de idei, dispută, luptă între două sau mai multe personaje, ori despre catharsis, sub formă de sentimente, opinii, raţiuni, ar fi bine să fie ascultate şi de doamna Rodica Popescu-Bitănescu, autoarea piesei „Cinci femei de tranziţie“.
Felicitări Teatrului Naţional care a readus în atenţia publicului un dramaturg interesant prin ideaţie, aproape uitat de noile generaţii comuniste, cărora cuvântul „amant“ le producea panică şi fibrilaţii, autorul unor versuri care au făcut epocă şi au fost recitate de generaţii întregi de bărbaţi îndrăgostiţi înşelaţi. „Eu ştiu c-ai să mă-nşeli chiar mâine… / Dar fiindcă azi mi te dai toată, / Am să te iert – / E vechi păcatul / şi nu eşti prima vinovată.“

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe