Newsflash
Cultură

Umbre la Teatrul Național

de Candid STOICA - iun. 29 2017
Umbre la Teatrul Național
     Piesa Umbre, a tinerei brazilience Marilia Samper, a avut o lectură acum câțiva ani la teatrul Odeon. În ciuda distribuției excelente, piesa a trecut aproape neobservată. Însă Teatrul Național din București n-a lăsat să treacă un deceniu sau două și a pus-o în scenă din nou, cu o distribuție tot atât de bună. Trebuie să recunoaștem, e o performanță: piesa „Danton” a lui Camil Petrescu a așteptat 45 de ani pentru a fi repusă în scenă.
     „Umbre” nu e nici mai bună, nici mai slabă față de ce se produce astăzi în materie de dramaturgie în lume sau în România. E destul de cuminte, ca să nu zic „clasică”, plină de multe locuri comune, mergând de multe ori pe făgașuri arhicunoscute. Un fapt aparent banal de viață, un accident, generează drame în mediul apropiat. Trei familii sunt marcate de o pierdere: un cuplu căsătorit se destramă după dispariția fiicei lor adolescente, un tată și un fiu se află în imposibilitatea de a comunica din cauza lipsei mamei, iar fericirea unui cuplu în vârstă este amenințată de gândul de a se pierde unul pe celălalt. Toți protagoniștii sunt, într-un fel, devastați de durere și suferință.
     Eroina, mama, în încăpățânarea și în tenacitatea ei de a-și căuta fiica dispărută neașteptat, se aseamănă ca tipar personajului Anca din „Năpasta” lui I. L. Caragiale, care a petrecut ani căutând cu perseverență pe cel care i-a omorât soțul. Coincidențe stranii aduc în piesa braziliencei un personaj care seamănă frapant cu Ion, din aceeași piesă a lui Caragiale. Dar lăsând la o parte unele coincidențe ale piesei, spectacolul regizat de tânărul Vlad Cristache – o ultimă stea a școlii de regie românești –, se vizionează cu destul interes.
     Vlad Cristache, care a debutat în urmă cu șase ani, face parte din noul val de regizori ieșiți de pe băncile Institutului de Teatru, montând atât clasici, cât și contemporani: „Demonstrația” de David Auburn și „Oleanna” de David Mamet la Tulcea, „Cum vă place” de William Shakespeare la Teatrul Tineretului din Piatra-Neamț, „Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind la Teatrul Mic, sau „Suflete moarte” de N. Gogol la Teatrul de Comedie din București. La actualul spectacol, Vlad Cristache semnează scenografia, ilustrația muzicală, designul de lumini și bineînțeles, regia.
     Cu un decor ce încearcă o formulă realist-sugestivă, „Umbre” e un spectacol bine structurat, bine articulat în liniile lui de forță, grija mare a regizorului îndreptându-se evident spre caracterele destul de diferite pe care piesa le oferă. Regizorul a alcătuit o distribuție de primă mână din galeria atât de diversă și de largă a actorilor Teatrului Național. Din aceasta se desprinde, prin siguranța tonului și acuitatea accentelor dramatice, Ana Ciontea, care pentru marele public este actualmente o necunoscută deoarece în ultimii zece ani a fost plecată în străinătate, făcând parte, împreună cu soțul ei, din echipa marelui regizor Silviu Purcărete. În spectacolul „Umbre”, ea este autoarea unor vibrante momente de teatru autentic, de vârf.
     O secondează cu mult aplomb Gheorghe Visu, care, renunțând pasager la rolul de bulibașă dintr-un serial nefericit, ce a năpăstuit multe vedete ale scenei românești, actori autentici, în căutare nu de glorie, ci de bani, a revenit la matcă, jucând ce a învățat inițial. El a reușit cu talent să-și scoată personajul din schematismul incipient, oferindu-i un plus de autenticitate. Acum, când actori de vârstă aproape au fost alungați din teatre, din pricina unor legi neghioabe, Gheorghe Visu reprezintă un reper aproape de neînlocuit. Mircea Rusu, revenit și el pe scena Naționalului, propune un personaj ciudat, dur, obtuz, contrar rolurilor pe care le-a jucat până acum. Și reușește cu succes să obțină acest lucru.
     Tinerii actori Alexandra Sălceanu și Emilian Mârnea, în rolurile celor doi tineri, dovedesc că mai au multe de învățat și probabil vor arăta mai mult atunci când rolurile vor fi mai consistente. Acum, au executat cu sârguință ceea ce se cerea de la ei să arate: tinerețe.
     O excelentă compoziție, plină de dramatism, realizează Gavril Pătru într-un rol ce amintește izbitor de creația marelui actor Emil Bota în rolul lui Ion din piesa „Năpasta” de I. L. Caragiale, de care am tot pomenit. Dar bomboana de pe tort a spectacolului o dau Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț, care interpretează, cu siguranță și cu o neînchipuită tehnică a sincerități – evident cuceritoare – doi bătrâni ajunși în pragul senilități. Ei sunt de fapt tinerii din piesă, ajunși la senectute după ce au rezistat gravului accident din tinerețe, când tânăra a fost violată și mutilată. Celor care l-au admirat în tinerețe le este greu să se obișnuiescă cu figura actuală a lui Victor Rebengiuc, cu o chelie totală și mustață de Mitică. Dar n-avem ce să facem, trebuie să acceptăm ravagiile timpului, care în cazul de față este totuși mulțumitor. La venerabila sa vârstă, actorul păstrează încă, în siluetă și în glas, însemnele de vioiciune ale tinereții. Mariana Mihuț, imobilizată într-un cărucior, se luptă și ea cu imaginea ei din tinerețe, redovedind – dacă mai era nevoie –, calități de mare actriță, într-un rol extrem de dificil. Se adeverește astfel că bătrânii în teatru sunt de multe ori foarte utili. Actualii directori de teatre însă, o specie de oameni reci și fără inimă, nu știu sau au uitat că bătrânii sunt învingătorii.
     Facem parte din Uniunea Europeană și mai tot ce se petrece în spațiul acesta cultural e logic să se reproducă și în România. Dar ar fi și mai logic ca fenomenul să se întâmple și invers. Ce interesant ar fi dacă un text al unui dramaturg roman în viață ar fi jucat cu succes pe scena unui teatru din Catalonia! O declarație similară celei făcute de Marilia Samper, care a spus că e fericită să-și vadă textul pe scenă, „montat într-o țară cu o sensibilitate artistică asemănătoare”, ar putea fi reprodusă și de un dramaturg român în viață, a cărui piesă să fi fost jucată la un teatru din Catalonia.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe