Newsflash
Cultură

Totul e roz

de Alexandra NISTOROIU - mai 25 2015
Totul e roz
   Nu e nimic în neregulă cu a face PR (public relations). Este un simplu instrument, depinde pe mâna cui îl laşi şi în slujba cui îl pui. Poate fi o meserie foarte nobilă dacă o practici pentru ţelul potrivit. Ceva e însă foarte greşit în a face PR deghizat ca jurnalist. E ca şi cum ai juca poker în biserică. Nu se pupă. Poţi să pretinzi că vei umple cutia milei cu banii câştigaţi. Degeaba. Există o separare şi e necesară. Necazul e că, deşi toţi recunoaştem cu uşurinţă nepotrivirea dintre poker şi biserică, e mai greu pentru cititori, chiar şi pentru cei mai experimentaţi într-un domeniu sau altul, să sesizeze diferenţa dintre un material jurnalistic şi un text scris de un om de PR astfel încât să pară material jurnalistic. Iar când întreaga „politică editorială“ a unei publicaţii pare orientată de interesele unor organizaţii, personalităţi sau instituţii, de ale oricui mai puţin ale cititorului, numai jurnalism nu mai facem. Din păcate, piaţa publicaţiilor din sănătate e plină de astfel de exemple, fie că vorbim de reviste glossy pentru publicul larg, fie că ne referim la din ce în ce mai numeroasele reviste la fel de lucioase adresate profesioniştilor în domeniul medical. În care, din păcate, nu doar informaţia ştiinţifică, ci şi simţul critic al jurnalistului sunt mai mereu sacrificate pe altarul împachetării frumoase a unor mesaje subţiri şi al obiectivelor de marketing şi comunicare ale unui partener sau sponsor.
   Lista e lungă şi nu voi pretinde că Romanian Journal of Health Manager (nu mi-e foarte clar de ce titlul este în engleză când articolele sunt scrise în română şi, dacă tot e în engleză, de ce este greşit gramatical) e cel mai ilustrativ exemplu, pentru că, să fiu sinceră, ar fi greu de făcut un top al iniţiativelor pseudojurnalistice. Însă, răsfoind ultimele două numere ale publicaţiei, m-am întrebat serios dacă îmi scapă mie ceva. Să le luăm pe rând. Numărul 5 al revistei e deschis de editorialul numit „Nepreţuita valoare a timpului pe care ar trebui s-o preţuim!“ (număraţi greşelile!), în care nu e atât de grav că autoarea pune virgulă între subiect şi predicat, cât că referinţele ei culturale rămân în sfera filmelor cu Justin Timberlake. Lângă editorial, caseta redacţională. Număr aici 18 specialişti în medicină şi farmacie, inclusiv profesori universitari. Niciunul nu semnează însă vreun text din revistă, majoritatea covârşitoare a articolelor aparţinând managerului editorial Alexandra Mănăilă. Printre ele, un articol care se cheamă „1 din 2 pacienţi nu respectă tratamentul corect cu antibiotice“. Cum îi stă bine unui comunicat de presă (pardon, material jurnalistic), oferă statistici şi procente a căror sursă nu e precizată. Dar pe care o putem intui. Probabil e compania farmaceutică, la al cărei proiect face, de fapt, referire „articolul“. Textul nu e marcat ca fiind reclamă, dar e în regulă: nici celelalte nu sunt.
   La secţiunea „Health & Finance“, Vasile Ciurchea şi Nicolae Bănicioiu prezintă, în cuvintele Alexandrei Mănăilă, câte un bilanţ vesel şi optimist pe anul 2014 şi promisiuni la fel de vesele şi optimiste pentru 2015. Aşa de vesele şi optimiste sunt toate pentru 2015, încât mă aştept să năvălească peste noi şi medici şi pacienţi de peste hotare dacă se duce vestea.
   Cu lentilele roz la ochi, ajungem, tot cu Alexandra Mănăilă, la Centrul de Boli Reumatismale „Dr. Ion Stoia“ Bucureşti. Cătălin Codreanu, managerul instituţiei e generos în răspunsurile pe care le dă la întrebările ridicate la fileu de reporterul binevoitor. Facturile sunt plătite la zi, datoriile sunt pe zero, medicii sunt tineri, adresabilitatea mare, aparatura de vârf. Eu sun să întreb dacă au şi cafea proaspătă şi, dacă da, mă mut acolo.
   Un zâmbet larg şi uşor adolescentin al ministrului sănătăţii umple coperta numărului 6 al Romanian Journal of Health Manager. „Un bun manager trebuie să fie mai întâi de toate om“ îi răspunde Nicolae Bănicioiu aceleiaşi Alexandra Mănăilă la întrebarea: „Ce înseamnă a fi un bun manager în sănătate în România?“, iar ei i se pare suficient de original răspunsul încât să îl facă titlu şi să îl pună şi pe copertă. Bine că ministrul n-a zis: „Mai întâi de toate un bun manager trebuie să respire“. Ar fi avut la fel de multă dreptate. „Condus de ambiţii mari şi fapte măreţe, cel mai tânăr ministru al Sănătăţii pe care l-a avut România până acum“ îşi face, din nou, bilanţul pentru RJHM, de data asta după un an de mandat. Nu ştiu dacă sunt mai amuzante răspunsurile patetice de tipul „Medicina este viaţa mea“ sau întrebările inspirate de tipul „În ce măsură aţi reuşit să faceţi ordine în spitale în general: de la curăţenia propriu-zisă (stop-cadru, să ni-l imaginăm pe ministru dând cu mopul în spital) la partea adminstrativă, circuitele spitaliceşti, modul de lucru cu managerii şi controlul mult mai sever faţă de ce se întâmplă în spitale până la comportamentul faţă de pacient?“, dar eu vă recomand cu drag interviul. E savuros. Spoiler alert: Nicolae Bănicioiu este pasionat de istorie, călătorii, literatură şi sport. Dacă nici acum nu v-am convins că sunteţi pe mâini bune, chiar că nu ştiu cum aş putea s-o fac. Să facem şi noi un bilanţ?

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe