Parte a colecţiei „Tineri elevi ai unei vechi şcoli“, al şaselea volum al seriei Imagistică la bolnavi cardiaci, sub redacţia prof. dr. Carmen Ginghină, constituie o apariţie editorială deosebită, ca formă şi conţinut. Originalitate, varietate, muncă în echipă – sunt doar câteva din argumentele formulate de conf. dr. Adriana Ilieşiu, care semnează recenzia cărţii.

"> Tineri elevi ai unei vechi şcoli: tradiţie şi muncă în echipă - Viața Medicală
Cultură

Tineri elevi ai unei vechi şcoli: tradiţie şi muncă în echipă

de Conf. dr. Adriana ILIEŞIU - ian. 23 2013
Tineri elevi ai unei vechi şcoli: tradiţie şi muncă în echipă

Parte a colecţiei „Tineri elevi ai unei vechi şcoli“, al şaselea volum al seriei Imagistică la bolnavi cardiaci, sub redacţia prof. dr. Carmen Ginghină, constituie o apariţie editorială deosebită, ca formă şi conţinut. Originalitate, varietate, muncă în echipă – sunt doar câteva din argumentele formulate de conf. dr. Adriana Ilieşiu, care semnează recenzia cărţii.

   În domeniul publicisticii medicale, a apărut al şaselea volum al seriei IMAGISTICĂ LA BOLNAVI CARDIACI – din pagina cărţii la ecranul computerului, sub redacţia prof. dr. Carmen Ginghină, la Editura Medicală. Este o apariţie editorială particulară ca formă şi conţinut.
   Aş comenta iniţial forma de prezentare: pot afirma că editorii şi autorii s-au adaptat „revoluţiei tehnicilor de comunicare“. În percepţia actuală, aceasta este înţeleasă nu numai ca o schimbare a opticii culturale, ci şi ca o modificare a suportului material al culturii scrise. În decursul timpului, s-a trecut de la cultura orală la cea scrisă, de la manuscris la tipar şi, acum, de la tipar la cărţile elec­tro­nice. S-a vorbit pe un ton dramatic despre un exod către virtual, despre o „alunecare“ din galaxia Gutenberg spre un imperiu al vizualului. De fapt, nu este vorba despre o trecere brutală, nu este o schimbare totală, ci doar o suprapunere a celor două moduri de comunicare: volumul tipăriturilor este în continuă creştere şi, în para­lel, cărţile electronice câştigă teren. Nu s-a pierdut nimic, ci s-a câştigat: fiecare „revoluţie“ a dus la o explozie în domeniul producţiei culturale.
   O bună parte din cărţile moderne de medicină utilizează cele două suporturi materiale ale culturii scrise, incluzând text pe hârtie şi imagini pe suport electronic (CD, DVD) ataşat cărţii. Undeva aici, în această zonă, se situează şi cartea Imagistică la bolnavi cardiaci – din pagina cărţii la ecranul computerului, a cărei originalitate ca formă constă în existenţa pe hârtie doar a rezu­matului prezentării, ca text, şi prezenţa pe DVD-ul asociat a textului in extenso însoţit de imagistica aferentă (imagini în mişcare). Cititorul „răs­­foieşte“ paginile cărţii clasice şi deschide DVD-ul la cazul care i-a suscitat interesul. Se poate vorbi despre editori moderni, care se adre­sează unor cititori moderni: doctorii care prin profesia lor sunt deschişi progresului.
   În al doilea rând, aş comenta originalitatea de fond a cărţii. Publicaţia reuneşte prezentări de cazuri al căror prim autor este un tânăr doctor, un rezident, un „ucenic“ în specialitate. Această aducere în prim-plan publicistic a tinerilor înseamnă ieşirea din „cuminţenia“ stabilităţii scrierilor clasice din confortul statu-quo-ului şi conferă prospeţime şi savoare cărţii. Tinerii sunt astfel educaţi nu numai în profesarea unei medicini de calitate, ci şi în exprimarea scriptică a gândirii medicale. De altfel, unul din volumele anterioare ale cărţii are ca motto afirmaţia lui Cato: „Stăpâneşte subiectul, cuvintele vin de la sine“. Un adevăr ştiinţific şi profesional bine stăpânit ajunge să fie exprimat cu claritate, fapt dovedit de tinerii autori ai cărţii. În accepţiunea clasică, conceptul general de educaţie se încadra în stilul „magister dixit“: maeştrii erau responsabili cu furnizarea educaţiei, în timp ce elevul, studentul sau rezidentul erau responsabili cu învăţarea. Era o abordare rigidă, depăşită azi conceptual şi în învăţământul medical, aşa cum o demonstrează, prin această carte, Şcoala de cardiologie de la Fundeni. Cartea devine o „ţintă“ profesională, o „atracţie“ pentru tinerii doctori (deoarece sunt publicaţi doar cei care gândesc şi scriu bine), cultivând astfel un sistem competitiv şi fiind un exemplu stimulativ al funcţionării „meritocraţiei“ în lumea medicală. Fiecare prezentare de caz (în fapt, descrierea întregului proces de evaluare şi rezolvare a situaţiei medicale a pacientului) este coordonată de un „magister“, coautor al prezentării, alături de toţi ceilalţi medici care au contribuit semnificativ la lămurirea patologiei. În felul acesta, cartea îşi lărgeşte semnificaţia: exprimă continuarea tradiţiei şi puterea muncii în echipă. De altfel, cartea face parte dintr-o serie de cărţi „Tineri elevi ai unei vechi şcoli“, iar Şcoala a trecut în timp de la vechiul ASCAR la actuala Clinică de Cardiologie de la Fundeni. Circulă în presă o butadă: „să-i dăm şi trecutului un viitor“. Cartea i-l conferă. Echipa mare de medici care au îngrijit bolnavii, medici de diverse specialităţi şi din mai multe servicii medicale, este o dovadă vie a binecunoscutului fapt că medicina este o meserie „de echipă“. Cartea este iniţiată în Clinica de Cardiologie din Fundeni, dar îşi depăşeşte această condiţie: în ea îşi găsesc locul prezentări ale cardiologilor din ţară şi din alte părţi ale Europei (Belgia, Franţa, Italia), unde tinerii medici români şi-au făcut unele stagii practice. În final, dar nu în cele din urmă, tematica prezentărilor este de o mare varietate, oglindind o cazuistică deosebită.
   Iată câteva dintre titlurile voit incitante, care cheamă cititorul la studiul cazului: „Declinul şi ascensiunea gradienţilor într-un caz de stenoză aortică“, „Un defect nu vine niciodată singur“, „Sincope recurente la un pacient cardiostimulat“, „Infarct miocardic acut tip IV B – avem o explicaţie?“, „Prea multe boli pentru un singur om“, „Un caz de tireotoxicoză manifestată prin angină vasospastică“.
   Aş încheia spunând că cele şase volume editate până acum în seria Imagistică la bolnavi cardiaci, adunate şi puse alături, formează un mic colţ de „bibliotecă pentru toţi“ cei ce profesează medicina.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe