Newsflash
Cultură

Tineri dirijori în competiție

de Anca FLOREA - oct. 9 2015
Tineri dirijori în competiție
     Nu s-au stins încă ecourile Festivalului „Enescu“ și, la Ateneu, a debutat ediția a șasea a Concursului internațional de dirijat „Jeunesses musicales Bucharest“, derulat între 22 și 26 septembrie. De la un an la altul, interesul tinerilor pentru participarea la acest concurs a crescut spectaculos, de la cei opt participanți din 2010, ajungându-se la 88 de candidați din 37 de țări în 2014. După cum a menționat Marius Constantinescu, de această dată au intrat în prima etapă aproape 50 de dirijori de pe cinci continente (limita de vârstă 35 de ani), caietul-program notând tineri din Rusia, Kazahstan, Germania, Elveția, Taiwan, Coreea, Iran, Austria, SUA, Cehia, Polonia, Anglia, Franța, Spania, Ucraina, Japonia, Hong Kong, Italia, Lituania, Grecia, Mexic, China și doar doi din România. 
     Juriul, prezidat de Mark Stringer (profesor la Viena), a alăturat personalități din țară (Horia Andreescu, Gheorghe Costin, Nicolae Licareț, Bujor Prelipcean) și străinătate (Jacek Rogala de la Filarmonica din Kielce, Polonia, precum și Sigmund Thorp din Norvegia, a selectat, în finală, trei dirijori care, ca și în etapa a treia, au apărut la pupitrul Filarmonicii bucureștene, abordând pagini din marea muzică romantică. Fiecare dintre ei a dirijat prima parte din concerte celebre, solistă fiind pianista Adela Liculescu, deosebit de promovată în ultima vreme. Ea a reușit să relaționeze cu cerințele „baghetelor“ diverse, mai mult sau mai puțin conturate și s-a adaptat cu rigoare și vizibilă disponibilitate manierelor dirijorale cu o anume experiență în domeniu. 
     După cuvântul managerului de proiect, Laurențiu Dașcă, și alocuțiunea reprezentantului sponsorului manifestării, pe podium a urcat June-Sung Park (Coreea de Sud) care, în secvențele din Concertul nr. 2 de Rahmaninov și din Simfonia nr. 4 de Ceaikovski, a dovedit o cunoaștere atentă a partiturilor. Cu o gestică ușor stereotipă, la început cam haotică, având o mișcare paralelă a mâinilor destul de surprinzătoare, sud-coreeanul a urmărit atent acompaniamentul pianului solist, implicându-se efectiv abia spre sfârșitul primei părți, după (prea) multe momente statice și plate.
     A urmat Serghei Simakov din Rusia, care a realizat cu rigoare și precizie acompaniamentul Concertului de Schumann, apelând la mișcări restrânse, iar în prima parte a Simfoniei nr. 7 de Dvořák la o gestică largă, „ducând” orchestra într-o construcție clară. Experiența sa și-a spus cuvântul atât în interpretare, cât și în atitudinea scenică, deși încă nu are o independență reală a mâinilor.
     Japonezul Kazuki Wada a fost, încă de la primele acorduri ale Concertului nr. 2 de Chopin, incisiv și ferm, punctând atacurile și intrările instrumentiștilor cu rigoare. A obținut o paletă de nuanțe și o anvergură ce s-au regăsit apoi și în Simfonia nr. 3 de Brahms, alternând momentele strălucitoare cu cele calme într-o derulare fluentă, cu acumulări bine gradate, astfel încât am aplaudat o versiune elegantă și bine realizată, remarcabilă fiind și maniera sa de a „închide“ finalul unor secțiuni.
     După deliberări destul de îndelungate, poate pentru că opțiunea juriului era dificilă, președintele Mark Stringer a anunțat laureații. Premiul I i-a revenit lui Serghei Simakov, Premiul II lui Kazuki Wada – deși, sincer, aș fi văzut ordinea invers, iar reacția entuziastă a orchestrei la apariția dirijorului japonez a fost edificatoare în acest sens. Premiul III i-a fost înmânat de June-Sung Park. S-au oferit diplome pentru calitatea acompaniamentului pianistic din primele etape de concurs, asigurat de Rodica Oatu și Verona Maier. Britanicul Jonathan William Mann, care nu a intrat în finală, a primit premiul acordat de Filarmonică și pe cel constând în concerte la Kielce, iar Vlad Vizireanu a fost desemnat ca cel mai bine cotat dirijor român în competiție.
     În minutele rezervate jurizării, Șerban Sturza, vicepreședintele „Pro Patrimonium“, a detaliat eforturile făcute pentru restaurarea casei de la Mihăileni, considerată a fi locul copilăriei lui George Enescu (deși în amintirile sale, muzicianul se referă doar la cea din Liveni), aparținând mamei sale, familiei Cosmovici. Pornind de la implicarea în salvarea acestei case, Filarmonica a interpretat, simbolic, Rapsodia I de Enescu, sub bagheta lui Cristian Sandu, câștigătorul ediției din 2010 a Concursului. El a reușit o versiune interpretativă atractivă, cu un desen clar al temelor, liniilor melodice și reperelor „de culoare“, orchestra răspunzând și de această dată indicațiilor dirijorale precise.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe