Newsflash
Cultură

Terifiant memento

de Paula ROMANESCU - apr. 9 2014
Terifiant memento
   Războiul! Oroarea aceasta inventată, amplificată, perfectată de om – fragila trestie gânditoare, răsfrângerea în lut a chipului Creatorului a tuturor văzutelor şi nevăzutelor.
   Se împlineşte un secol de la Primul Război Mondial. Omenirea parcă ar vrea să strige: Amintire, atenţie, pericol! Acelaşi lucru au făcut dintotdeauna şi artiştii. De ce nu vom fi luat aminte la strigătul lor? Şi iată-ne acum!
   La Muzeul Naţional de Artă al României (sălile Kretzulescu) s-a deschis joi, 6 martie 2014, expoziţia Otto Dix – O lume în ruine – grafică realizată de soldatul artilerist Otto Dix, înrolat voluntar în marea nebunie mondială, după ce el şi-a întrerupt studiile pe care le urma la Şcoala de Arte Aplicate din Dresda. „Sunt lucruri care nu au nevoie să fie comentate“, consemna mai târziu celebrul artist Otto Dix. „Pentru mine, faptele au vorbit întotdeauna mai tare decât cuvintele. Sunt artist vizual, nu filozof. De aceea, în desenele mele iau întotdeauna atitudine, arătând ce este, ce trebuie spus în numele adevărului!“.
   Aşa au apărut lucrările sale de grafică „O lume în ruine“, realizate în prima linie a frontului, în infernul bătăliilor din tranşee (Franţa, Flandra, Rusia), în orice moment de răgaz – sute de desene, acuarele şi guaşe, reprezentări cubiste şi futuriste ale câmpurilor de luptă, cu ruinele lor, cu natura devastată, cu găurile de obuze ca nişte „orbite ale Pământului“.
   „O lume în ruine“ (grafică 1920–1924) face parte din vasta serie de gravuri „Războiul“ a lui Otto Dix şi este un memento prin care MNAR, Institut für Auslandsbeziehungen şi Institutul „Goethe“ din Bucureşti inaugurează seria de evenimente artistice şi culturale de comemorare a 100 de ani de la declanşarea Primului Război Mondial.
   Artistul n-a recurs la imaginaţie când a creat vasta sa operă plastică. El a fost martor şi participant la marea nebunie care cuprindea lumea „plictisită parcă de firescul şi ordinea existenţei şi hotărâtă să înlocuiască limbajul prin guri de foc, bubuituri de tun şi moarte într-un larg cortegiu de orori“.
   Ca orice tânăr în căutare de identitate, Otto Dix (1891–1969) este atras de timpuriu de artă. Curentele artistice care se conturau deja în prima decadă a secolului al XX-lea „expresionismul, fovismul, cubismul, futurismul“, dar şi arta vechilor maeştri renascentişti l-au condus spre un stil propriu, original, violent, şocant, grotesc (cum altfel puteau fi repre­zentate victimele războiului, amputate, desfigurate, dezumanizate!), fapt care i-a atras persecuţia oficialităţilor vremii. A trecut prin al Doilea Război Mondial, arestat de Gestapo pentru presupusa complicitate la încercarea de asasinat a lui Hitler din 1939, mobilizat în trupele Volkssturm, prizonier în lagărul de la Colmar, profesor la Academia din Dresda, demis de la catedră pentru mesajul artei sale, considerată „imagini ale decadenţei“, „artă degenerată“, cu expoziţii la Muzeul de Artă Modernă din New York şi Institutul Carnegie din Pittsburgh, recunoscut ca mare artist. În plină glorie, prin 1965, Otto Dix declara: „Da, este şi plăcerea pură a gro­tescului: cât de dialectic este totul pe lumea asta! (…) Viaţa este aşa cum este „nu numai dulce şi uşoară. Şi când eşti nevoit să o faci, poţi să priveşti oamenii în toată măreţia ori micimea lor până la nivelul în care sunt mai mult animale decât oameni“.
    Întreaga sa operă este marcată de con­ceptul „întoarcerii eterne“ – moarte şi înviere. Artistul ne pune sub ochi, obligându-ne să nu întoarcem capul (ca pentru a ne întreba: „Ce? Nu vă place? E opera omului!“), un soldat în putrefacţie zăcând între ierbi înflorite şi gâze, un carabinier care îşi face pavăză din camarazii morţi, un spânzurat (sinucigaş) cuminte aşezat alături de trupul său astral care…  citeşte ziarul (veşti bune: „Pe frontul de Vest nimic nou“…), un criminal sexual, o prostituată, două, nouă şi, în final (?) iar şi iar, Moartea – „În faţa uşii“ – care parcă ar zice: „Afacerea a mers bine. Războaiele curg unul după altul. Ca muştele! Morţii se lipesc ca muştele de zidurile acestui secol şi, ca muştele, stau ţepeni şi uscaţi pe pervazul ferestrei timpului“.
   Spre sfârşitul vieţii, Otto Dix nu a mai reluat tema războiului decât foarte rar. Nu putem însă a nu menţiona tripticul „Războiul“ – pictură în formă de altar – un panou central, două laterale şi predelă, una din cele mai reprezentative opere ale sale, chintesenţă a tuturor experienţelor de război trăite. Să fie o replică bulversantă la faimosul poliptic al lui Jan Van Eyke de la Catedrala din Gand „simbol al armoniei lumii cea adoratoare a mielului mistic? Să fie un ecou al nu mai puţin faimosului tablou «Guernica» al lui Picasso? Să fie răsfrângerea cumplită a abisului dezumanizant?“
   Poate cel mai bine o spune Henri Barbusse cu prilejul apariţiei în 1924 a 24 de planşe, în mare tiraj, după gravurile originale ale artistului: „Otto Dix a creat crâmpeie ale apocalipticului iad al realităţii. Să nu cuteze nimeni să susţină că ar fi exagerat  – scuza perpetuă a laşilor care nu îndrăznesc să facă faţă anumitor opere şi a fercheşilor deranjaţi doar la auzul cuvântului RĂZBOI! Nu este posibil să exagerezi războiul, aşa cum nu este posibil să înţelegi „sau să intuieşti adevărata dimensiune a monstruozităţii lui“.
   Şi iată-ne în anul 2014. Să nu uităm (cum am putea?) că războiul este cea mai cumplită oroare inventată de omul dotat cu raţiune. Otto Dix, artistul-martor al marelui măcel cu numele de Război (Primul, Al Doilea, al nu se mai ştie câtelea din lumea ca o pajişte de fiare) ne invită la raţiune.
   Din 6 martie până în 25 mai 2014, lucrările sale – „O lume în ruine“ – îşi aşteaptă văzătorii în sălile Kretzulescu de la MNAR. Să nu ne prefacem că nu-i înţelegem mesajul.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe