Newsflash
Cultură

Tentaţii în prag de iarnă

de Anca FLOREA - dec. 15 2014
Tentaţii în prag de iarnă
Anticipând luna cadourilor, stagiunea muzicală a fost, la sfârşit de noiembrie, deosebit de ofertantă, prelungind „ecourile“ şi în decembrie. La Centrul naţional al dansului a avut loc, la 22 noiembrie, o reprezentaţie cu Pescăruşul. Ultimul act, pornind de la… ultimul act din celebra piesă de Cehov, pe muzica semnată de Ovidiu Chihaia, în regia imaginată de Carmen-Lidia Vidu, rezultând o formulă sincretică ce alătură operă, muzică post-rock, dans contemporan şi teatru, în care s-au regăsit soprana Cătălina Antal, precum şi Ioana Marchidan sau Istvan Teglas. Chiar a doua zi, la Opera din Iaşi, iubitorii Terpsihorei au fost invitaţi să urmărească, într-o nouă producţie, îndrăgitulBolero de Ravel, readus pe scena teatrului după nouă ani de absenţă, acum în coregrafia lui Mihail Motovilov, solişti fiind Pamela Tănasă şi Vlad Mărculescu, ambii în debut, în compania ansamblului. Toţi au revenit apoi într-o lucrare de cu totul altă factură – Chopiniana pe muzică (evident) de Chopin –, preluând coregrafia creată, cândva, de Mihail Fokin, cei doi interpreţi evoluând, de asemenea pentru prima oară în rolurile respective, împreună cu Monica Ailiesei, Mariko Kawahigashi sau Kotomi Hoshino, tinere japoneze care, în acea seară, abordau, la rândul lor în debut, romantica partitură.
Pe de altă parte, Opera Naţională Bucureşti a propus, la 30 noiembrie, pentru Ziua naţională, o reprezentaţie eterogenă, anunţată iniţial ca o grupare de creaţii româneşti, apoi, invitând la un „triptic de lucrări realizate de artişti români“, subliniind că toate au „specific românesc“. Desigur, dacă se refereau la cele Trei dansuri româneşti de Rogalski, dirijate de Răsvan Cernat sau la opera într-un act O noapte furtunoasă de P. Constantinescu, montată cu ani în urmă în regia Cătălinei Buzoianu şi scenografia Vioricăi Petrovici, acum în rolurile binecunoscute Iustinian Zetea, Marius Boloş, Andrei Lazăr, Maria Jinga, Crina Zancu, Cristina Eremia, Valentin Racoveanu sau balerina Cleopatra Andarache, genericul se susţinea din plin, dar lor li s-a adăugat spectacolul de dans contemporan… Tango, în regia şi coregrafia lui Edward Clug, situaţia devenind cam… ciudată. Artistul s-a născut şi s-a format în România, dar cred că tradiţionalul dans sud-american nu prea are legătură cu „specificul românesc“ subliniat în prezentarea oficială. Este adevărat că noul generic adoptat referitor la „lucrări realizate de artişti români“ scuză cumva amalgamul, dar echipa coregrafului stabilit de decenii la Maribor este, totuşi, din Slovenia. Distribuţia de calitate atrăgea însă publicul, pentru că au dansat, între alţii, Adina Tudor şi Ovidiu-Matei Iancu, Marina Minoiu şi Robert Enache sau Bogdan Cănilă, dar şi japoneza Reina Yagura.
Între timp, la sala Radio, Corul de copii „Sound“ condus de Voicu Popescu a aniversat, la 27 noiembrie, cei 20 de ani de existenţă, oferind un concert atractiv, cu invitaţi precum mezzosoprana Sidonia Nica sau pianistul Mădălin Voicu jr. Dar pe acel podium s-a derulat, la început de decembrie, recitalul foarte tânărului şi promovatului pianist Sergiu Tuhutiu, ce a optat pentru lucrări romantice (Liszt, Chopin, Schumann), iar în 5 decembrie, melomanii sunt aşteptaţi să (re)asculte monumentalul Recviem german de Brahms, Orchestra Naţională şi Corul Radio (pregătit de Dan-Mihai Goia), sub bagheta vienezului Sasha Goetzel, colaborând, conform afişului, cu soprana turcă Cigdem Soyarslan şi baritonul Ionuţ Pascu.
La Filarmonică s-au programat pagini de Mozart şi R. Strauss, cu Mark Laycock la pupitru, solist pianistul Alon Goldstein, corul (dirijor Iosif-Ion Prunner) „implicându-se“, alături de orchestră, în Cântecul călătorului în furtună de Strauss. Mulţi admiratori ai răzvrătitului dirijor Misha Katz îl aplaudă, din nou la Ateneu, în 4–5 decembrie, în lucrări de Schubert, Schumann – solist, după multă vreme, pianistul Dan Grigore – şi Beethoven. Iar în apro­pierea sărbătorilor, Horia Andreescu va dirija, deloc întâmplător, suite din baletele Spartacus de Haciaturian şi Spărgătorul de nuci de Ceaikovski, „prefaţate“ de Concertul de Sibelius, în care este notat reputatul violonist David Grimal.
Ultima lună din an înseamnă însă, pentru noi toţi, şi împlinirea unui sfert de veac de la evenimentele din 1989, izbucnite la Timişoara; şi tocmai de aceea, Opera din acel oraş, devenită simbol al eliberării, va comemora, chiar la 17 decembrie,Orchestra Naţională Radiovictimele Revoluţiei, printr-un spectacol conceput împreună cu artiştii Teatrului Naţional timişorean, intitulat simbolic Liberi, de acum – Timişoara, 16–22 decembrie, în regia Adei Lupu, ansamblul fiind dirijat de David Crescenzi. Dar acea colaborare se va prelungi în proiectul care, duminică 21 decembrie, va aduce farmecul unui subiect de poveste – Disney – Frumoasa şi bestia, pe muzică de Alan Menken, text de Linda Woolverton –, sub bagheta aceluiaşi apreciat italian… timişorean Crescenzi. Şi va fi, cu siguranţă, o provocare, deopotrivă pentru interpreţi şi pentru public.
Cei care aşteaptă cu nerăbdare să răsune colindele tradiţionale, pot să se bucure, până când va începe avalanşa concertelor de gen, de noul CD cu înregistrări realizate de soprana Angela Gheorghiu în compania Orchestrei Naţionale, a corului de copii Radio (condus de Voicu Popescu) şi a corului Accoustic (dirijor Daniel Jinga), sub conducerea lui Tiberiu Soare, ce cuprinde, sub titlul Guardian Angel, 11 dintre cele mai iubite melodii de iarnă, precum Silent Night, White Christmas, O, Tannenbaum, I’ll Be Home For Christmas, o surpriză fiind şi cântul în duet cu Loredana Groza sau Ioana Dan, fiica adoptivă a vestitei soprane.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe