Newsflash
Cultură

Teatru și circ la Național

de Candid STOICA - mar. 17 2017
Teatru și circ la Național
     În calitate de director al Teatrului Național din București, Ion Caramitru n-a mai fost nevoit să caute textele autorilor dramatici români în viață prin taxiuri – cum a declarat public –, să trimită cohorte de secretari literari pe la cenaclurile dramatice, sau să joace piesele pe care le premiază la UNITER. A găsit în schimb o piesă care a văzut lumina rampei în urmă cu mai bine de douăzeci de ani, cu doar trei personaje, a cărei acțiune se poate petrece oriunde în lume, a unui autor căruia acum i se joacă piesele de către majoritatea teatrelor europene și care face frecvent cursa Paris–București și retur. Piesa este repusă în scenă cu tineri actori aproape sau parțial necunoscuți.
   Normal că lăudătorii de serviciu vor suna din goarnele lor alămite, că prietenii îi vor înălța imnuri de slavă, iar salariații – de frica pensionării ori a disponibilizării – îl vor lăuda și ei. În schimb, nenumărații actori neîntrebuințați din trupă vor aștepta în continuare să fie distribuiți, iar autorii dramatici români vor visa în continuare ca marele director, înconjurat de ceata lui de subdirectori, să se milostivească pentru piesele lor, dacă nu cumva unii mai slabi de înger și de constituție nu vor deceda între timp. O listă lungă de piese ale unor autori români contemporani așteaptă până când se va termina directoratul lui Ion Caramitru și a altor manageri teatrali insensibili la dramaturgia originală, pentru a vedea luminile rampei. De exemplu, a trebuit să vină Teatrul Național din Chișinău ca să readucă la lumina rampei un dramaturg valoros uitat – Gib Mihăescu.
   Angajare de clovn de Matei Vișniec, spectacolul regizat de Ion Caramitru, se constituie pe trei paliere distincte. În primul din ele se joacă piesa, scrisă de autor în urmă cu 25 de ani. Subiectul: trei clovni în vârstă, la sfârșit de carieră – Nicollo, Filippo și Peppino – au venit cu toată recuzita necesară la un misterios concurs pentru ocuparea unui post de clovn. Ei stau în fața unei uși care nu se va deschide poate niciodată, amintindu-și lăudăros uluitoarele succese trecute, văicărindu-se de noile condiții prin care trece arta circului, sau jucându-și unul altuia tot felul de farse, care de care mai nesărate. Scopul acestora este de a se denigra reciproc sau de a se alunga unul pe altul, pentru simplul fapt că nu există decât un singur post în concurs și fiecare și-l dorește pentru sine.
   Tinerii actori Petre Ancuța (Filippo), Emilian Mârnea (Nicollo) și Florin Călbăjos (Peppino) sunt proaspeți absolvenți ai Facultății de Teatru din Cluj-Napoca, până mai ieri complet necunoscuți, fiind la început de carieră. Ei fac cam tot ce se poate face în rolurile respective: sunt agili, au haz, sunt infatigabili și vorbesc clar (spre deosebire de majoritatea proaspeților absolvenți), descoperindu-se ca trei personalități distincte pline de farmec.
   Partea a doua a spectacolului se petrece în marele hol din fața sălii, fiind susținut de artiști autentici ai circului de stat Globus din București: magicianul Antonio, Vanda Rotaru, Constantin Rotaru, clovnul Cristiano, Bogdan Andreescu, Camelia Lazăr, Valentin Iancu, Mariana Ionescu, Cristian Enoiu, Alyssa Andreescu, Aysha Ibeido, Gamze Saldiz, Julia Petreanu, Marius Gagiu, Robert Stan, Robert Stan Jr., prezentați cu aplomb de Clara Toplicianu și Lorena Sanda Eftimie, în calitate de amfitrioni muzicali. Jongleuri, clovni muzicali, un dresor, un scamator fabulos, doi gimnaști, toți au oferit cu modestie un spectacol antrenant, fascinant, de circ autentic, minunând și înmărmurind publicul, care a avut posibilitatea de a asista, poate, pentru prima oară la un asemenea spectacol.
   La revenirea în sală, spectatorul are revelația să descopere decorul transformat – de la varianta italiană la cea elisabetană a minunatei săli Studio. În continuare, acesta va asista la spectacolul unui mânuitor de bici, apoi la o suită de sketchuri – unele muzicale –, mici glume – unele mai caustice decât altele –, mici farse și păcăleli neașteptate – unele amabile, altele răutăcioase –, pregătite de cei trei clovni, care țin neapărat să ne arate inventivitatea și viabilitatea artei lor în arena circului. Unele momente sunt ingenioase, chiar originale, altele mucegăite de prea multă uzanță. Dar cei trei protagoniști se întrec cu o vitalitate debordantă, spectacolul terminându-se într-un triumf al glumei, al bucuriei de a juca și de a asista la un moment inefabil de artă.
  La succesul spectacolului contribuie și decorul Florilenei Popescu Fărcăşanu, costumele create de Liliana Cenean, coregrafia lui Florin Fieroiu, designul de lumini creat de Chris Jaeger, animația video a lui Matei Branea, ilustrația muzicală a lui Călin Țopa și păpușile Ioanei Creangă. Pentru majoritatea publicului a fost o seară minunată.
  Iată ce declară autorul în caietul-program despre piesa sa: „«Angajare de clovn» este o piesă care m-a însoțit ca o stea bună în momentul când am traversat Europa de la Est la Vest, când am trecut dintr-un spațiu cultural în altul, de la o limbă la alta, în căutarea unei noi identități. Am scris această piesă prin 1986, când eram deja obosit de literatura cu «cheie», chiar și de «rezistența prin cultură»”.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe