Newsflash
Cultură

Subtilitatea de colorist

de Roxana BĂRBULESCU - apr. 28 2016
Subtilitatea de colorist
     Expoziția de pictură și grafică a Adinei Romanescu (Centrul Cultural European pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu“) reunește, până la 10 mai, o serie de lucrări grupate sub titulatura de „Studii“. De ce studii? Pentru că lucrările sale sunt o perpetuă căutare, o continuă provocare. Raportându-se la arta clasică, pe care o consideră baza, la studiile marilor maeștri, nelimitându-se însă doar la pictură, ci și la studiul sculpturii, în special cea barocă, artista caută în permanență structurile și esența formei pentru a le transpune într-o viziune proprie. Privind lucid asupra trecutului, dar având o perspectivă asupra viitorului, Adina Romanescu trasează, cu o mână sigură, imagini ale unei imense scenografii, cu o fervoare constantă, având încredere în idealul său estetic, pe care îl împărtășește în fiecare lucrare de-a sa.
     Registrul cromatic în care-și concepe majoritatea lucrărilor este mereu concentrat în jurul unei dominante – verde, roșu, galben, albastru, reușind să transpună prin aceasta freamătul și încărcătura unei anumite atmosfere, precum cea a camerei de la Tuțulești sau a atelierului lui Vermeer. Întrepătrunderi de mase cromatice, linii frâne și jocuri geometrice sunt pretexte ale armoniilor cromatice care demonstrează subtilitatea de colorist a artistei, abilitatea cu care știe să dozeze tonalitățile. Sunt compoziții ample, pretexte pentru rezolvarea unor probleme de construcție și echilibru formal, de regie luministică și cromatică.
    Un loc aparte în arta Adinei Romanescu îl ocupă portretele și autoportretele, în care forța și siguranța desenului pot fi sesizate în firescul gesturilor și al atitudinilor. În lucrările de pictură, punerea în pagină a personajelor o face cu simplitate, fără rigidități sau note de crispare, demonstrând că este stăpână pe problemele de mișcare și proporții, caracteristică fiindu-i însă calitatea de a conferi subiecților săi o pregnanță sculpturală, dându-le astfel o soliditate statică. Personajele ei se detașează simplu, pe un fundal de obicei neutru, lipsit de identitate, asemenea schițelor de costum ale pictorilor scenografi. În desene, artista apelează la diverse soluții tehnice care-i dau posibilitatea să accentueze esențialul, înlăturând amănuntul fără semnificație. În cazul portretelor, ea urmărește să redea atât asemănarea fizionomică, cât și viața interioară a modelelor, remarcându-se forța de a sintetiza elementele în scopul punerii în evidență a acelor date care individualizează personajul. Ea dă dovadă, prin linii simple, expresive, de un mare simț de observație, în desenele sale concentrând toată forța de expresie a chipului uman, și nu a oricărui chip în general, ci a unora bine marcate în memoria noastră culturală, precum Eugen Ionescu, Michelangelo Antonioni, Modigliani sau Pier Paolo Pasolini.
     Privind expoziția în ansamblu, dacă suntem dispuși să acceptăm ideea că studiul este o treaptă, o etapă pregătitoare a ceva ce va urma, dar și o intimitate a artistului, un laborator al creației, atunci trebuie să recunoaștem că treptele construite de artista Adina Romanescu sunt solide și ne direcționează pașii către lumea ei, pentru a fi descoperită și înțeleasă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe