Newsflash
Cultură

Sub zodia tragicului

de Geo VASILE - feb. 27 2015
Sub zodia tragicului
Vasili Semionovici Grossman s-a născut într-o familie de evrei în anul 1905 în localitatea Berdicev, din Ucraina, unde se afla una dintre cele mai importante comunităţi evreieşti din Europa de Est. Îşi face studiile la Kiev şi apoi la Moscova, frecventând cursurile facultăţii de chimie. În 1933 se transferă definitiv la Moscova, unde îşi publică primele lucrări, nuvele şi povestiri, printre care şi „În oraşul Berdicev“, ce va sta la baza filmului „Comisarul“ (1967), interzis însă de KGB. Abia în 1990 a fost oferit publicului pe marile ecrane. În 1941, Grossman este trimis pe front cu misiunea de corespondent de război pentru ziarul oficial al Armatei Roşii, „Steaua Roşie“. Însoţeşte armata sovietică până la Berlin şi se află printre primii comentatori ai exterminărilor operate de nazişti. Articolul său „Infernul de la Treblinka“ a servit drept probă a acuzării în procesul de la Nürnberg.
În aceşti ani, Grossman devine conştient de apartenenţa sa etnică şi, confruntat cu antisemitismul promovat de Stalin, începe să se distanţeze de idealurile revoluţionare în care chiar a crezut până la acel moment. În scurt timp devine un personaj incomod pentru regimul sovietic. Manuscrisul romanului său „Viaţă şi destin“, ce are ca fundal istoric bătălia pentru Stalingrad, va fi sechestrat în 1961 de KGB, din cauza adevărurilor rostite răspicat despre totalitarismul instaurat de Stalin şi camarila sa, precum şi despre teroarea din lagărele de muncă silnică de pe teritoriul sovietic. Destinul european al romanului, ajuns în Occident sub formă de microfilm, va începe abia postum în anii optzeci, văzând lumina tiparului mai întâi în limba rusă, în Franţa, apoi în franceză, în Elveţia şi Franţa, în italiană şi, în fine, în limba română (Polirom, 2010).
În ultimii ani de viaţă, Grossman lucrează la romanul Panta rhei, pe care, de asemenea, nu reuşeşte să-l publice în URSS. Este răpus de cancer la Moscova în 1964. Aşa se face că gloria prozei lui Grossman va fi, ca şi a lui Pasternak sau Bulgakov, postumă.
Panta rhei (Polirom, 2014) – traducerea fără cusur a Janinei Ianoşi, note de Ion Ianoşi – este una din cărţile cele mai biciuitor-polemice şi revelatoare asupra stării de fapt din fosta URSS în perioada postbelică. Un roman pe care autorul n-a avut cum să-l revadă, apărând astăzi ca un fel de „schiţă“ a unui vast tablou sau scriere nedesăvârşită. Nu este un roman istoric, ci mai curând ceva mult mai complex ce transgresează canoanele speciei, dincolo de literatură şi istorie. Grossman face uz de câteva personaje, tip Ivan sau Anna, pentru a oferi nu numai eşantioane din înspăimântătoarea cronică neagră a epocii staliniste, dar şi pagini unice de meditaţie şi polemică asupra statutului filozofic, politic şi uman ce a făcut ca Rusia să dea naştere unor figuri precum Lenin, Stalin ş.a. Obiectivul lui Grossman, probabil, era cel de a edifica un mare roman menit să povestească istoria contemporană a URSS cu dese trimiteri în trecutul Rusiei ţariste, fără a fi de o parte sau de alta, fără să ascundă sau să camufleze atrocităţile pe care socialismul, propagat până la consecinţele sale extreme, le-a generat. Personajul central în Panta rhei este Ivan Grigorievici: la moartea lui Stalin în 1953, acesta va fi eliberat dintr-un lagăr de muncă silnică siberian în care a fost deţinut vreme de treizeci de ani. Ivan călătoreşte cu trenul mai întâi la Moscova, unde avea ceva rude, apoi se deplasează la Leningrad. Aici se angajează la un artel, o cooperativă în care majoritatea erau invalizi de război, şi stă în gazdă la Anna Sergheeva, o văduvă de război.
Întoarcerea lui Vania în lumea liberă, adică cea fără gardieni, anchetatori sau torţionari la vedere, nu se va dovedi un lucru uşor. Aplecat spre meditaţie şi cugetare, spre evocarea unor realităţi trăite sau auzite, dar mai ales spre viaţa interioară a personajelor, fiind de fapt un alter ego al autorului, Grigorievici îşi aminteşte toată gama de cruzimi, torturile şi dezumanizarea din lagăr; ceea ce nu-l împiedică acum, în libertate, să identifice sub nenumăratele măşti şi disimulări (a se vedea cazul vărului său din Moscova, Nicolai Andreievici, ajuns acum cercetător ştiinţific) zvârcolirea vinovată a celor care, datorită delaţiunilor şi complicităţii cu puterea bolşevică, nu numai că au trimis la moarte zeci şi zeci de oameni, ci au continuat să trăiască viaţa normală dintotdeauna ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat. El însuşi, ca atâţia alţi ruşi, fusese arestat şi condamnat pe baza unui denunţ. Un sistem care, în perioada stalinistă, era folosit pentru a se lepăda de „duşmanii poporului“.
Meditaţiile protagonistului devin tot mai pregnante şi îndurerate pe măsură ce amintirile şi cugetul său zăbovesc inclusiv asupra condiţiei femeilor internate în lagăre, schilodite moral şi fizic, transformate în neoameni: „La ocnă femeile le constrângeau pe femei la o convieţuire nefirească. În barăcile lor din lagăr se creau făpturi absurde – femei-dulău cu voci răguşite, mers lăbărţat, cu apucături bărbăteşti, îmbrăcate în pantaloni băgaţi în cizme soldăţeşti de pâslă. Iar alături apăreau făpturile nenorocite, jalnice – moşmonditele“ (a se citi „lesbienele pasive“).
Într-una din nopţi, Anna Serghevna, gazda ce-l idolatriza pentru patimile prin care trecuse şi de care nu i se plânsese niciodată la persoana întâi, se apropie de patul lui Vania şi se întinde lângă el. Femeia, o ex-activistă politică, îşi începe, la rândul ei, lunga depoziţie despre tot ceea ce văzuse şi trăise în anii în care el se găsea în afundul lagărului-mormânt din Siberia. Printre primele măsuri fuseseră exproprierile şi deschiaburirea. Exterminarea chiaburilor se făcea pe baza teoriei leninist-staliniste precum că aceia nu puteau fi consideraţi oameni, aşa cum naziştii nu-i considerau pe evrei oameni. Prin povestirea Annei, Grossman acordă un amplu spaţiu şi genocidului ucrainenilor, foametei planificate şi puse în operă de acelaşi Stalin, ce a determinat moartea la sate a zeci de milioane de oameni, constrânşi înainte de a-şi da duhul să mănânce câini, pisici, şobolani, sau chiar să se dedea la acte de canibalism. Din acest remember incredibil, adesea un lung monolog interior sau mărturie narativă a eroului său central, a ceea ce acesta a trăit, a văzut cu propriii ochi sau a auzit povestindu-se despre personaje adiacente din cele mai felurite medii şi straturi social-politice de pe întreg teritoriul URSS, de-a lungul a trei decenii de recluziune, Grossman îşi alimentează partea „eseistică“ a romanului în care oferă tabloul originii „răului“ rusesc, concentrat în figurile lui Lenin şi ale continuatorului său, Stalin.
Explorând în adâncime trecutul acestui popor, scriitorul, ce şi-a scris cărţile în cheia convingerii că „istoria omului este istoria libertăţii lui“, ajunge la rădăcinile tragediilor pe care le cunoaşte. Comparaţia cu Occidentul, ale cărui idei de libertate şi demnitate a omului fuseseră preluate de Revoluţia din 1917, este revelatoare: „Evoluţia Occidentului era fecundată prin creşterea gradului de libertate, în timp ce evoluţia Rusiei era fecundată prin creşterea robiei“. Gânditorii revoluţionari ruşi n-au perceput semnificaţia uriaşă a emancipării mujicilor, petrecute în secolul al XIX-lea. Cum se va dovedi peste un veac, un astfel de eveniment cu adevărat istoric era mai revoluţionar decât cel declanşat sub arhicunoscutele iniţiale MRSO. Marea Revoluţie a clătinat doar temeliile milenare ale Rusiei, temelii pe care nici ţarul Petru, nici Ecaterina, nici Lenin nu vor fi reuşit să le abolească. Dezvoltarea Rusiei era dependentă de robia rusească. Progresul Rusiei, aşa cum ţine să demonstreze autorul cu probe covârşitoare, nu este fondat pe libertate şi justiţie, ci pe robie. „Şi ce poate da lumii“, se întreabă Grossman, „un rob milenar, chiar dacă devenit atotputernic?“.
Nu credem că s-au scris vreodată în lume pagini mai adevărate şi mai necruţătoare despre esenţa gândirii şi faptelor lui Lenin şi Stalin, sinistre figuri ce au terorizat, robit şi însângerat un imens teritoriu populat de milioane de oameni scufundaţi în milenarele mlaştini fără fund ale non-libertăţii. Grossman nu-şi îngăduie să aibă milă şi nici să întrevadă vreo rază de speranţă în privinţa revenirii unor vremuri ale sufletului rus liber şi omenesc, zugrăvit în capodoperele unui Gogol, Ceaikovski, Tolstoi, Turgheniev, Dostoievski, Cehov ş.a.m.d.
Glasul lui Grossman, cel din Panta rhei, este unic prin luciditate analitică şi prin detaliile destinelor intrate în maşina infernală a exterminării de către omul-stat şi braţul său înarmat, securitatea de stat sau poliţia politică discreţionară. Îţi trebuie o formă specială de curaj, sensibilitate şi inteligenţă pentru a putea scrie o asemenea carte: viaţa sub zodia tragicului a protagonistului mărturisitor, Ivan Grigorievici, interferează cu cazuistica romanescă a zeci şi zeci de personaje, figuranţi, portrete, aflate în diverse epoci, climate, zone geografice. Subliniem încă o dată paginile analitice de o forţă copleşitoare ce marchează pe viaţă cititorul interesat de URSS, de istoria celor doi lideri horror ai ei din veacul al XX-lea. La adăpostul unor ideologii de import, au satanizat o mare naţiune, lipsind-o de tot ce are individul mai scump şi inalienabil: libertatea.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe