Newsflash
Cultură

Sprijin pentru balerin

de Anca FLOREA - mar. 17 2015
Sprijin pentru balerin
La început de mileniu, în spaţiul coregrafic românesc se remarcau câţiva absolvenţi ai liceului „Floria Capsali“ din Bucureşti, dintre ei detaşându-se Bogdan Nicula. Încă din primii săi ani de carieră – la Teatrul de Balet din Constanţa, apoi în străinătate – artistul a cucerit nu doar prin performanţa tehnică şi expresivitatea aparte, ci şi prin faptul că aborda cu aceeaşi anvergură solistică atât partituri clasice, cât şi creaţii moderne de mare dificultate, încununate cu premii importante. În ultimii ani, atracţia către imaginarea unor coregrafii proprii a devenit tot mai pregnantă, fiind concretizată în lucrări menite să exploateze posibilitatea trupului de a se exprima liber şi foarte plastic.
La 35 de ani, Bogdan Nicula era un balerin în plină activitate, dar la finele anului trecut a descoperit că suferă de scleroză laterală amiotrofică (SLA). Starea lui este destul de gravă, boala avansând de patru ori mai repede decât în mod normal, iar în acest moment este imobilizat, mişcarea membrelor este aproape imperceptibilă, dar este lucid şi pozitiv.
În 2014, Bogdan Nicula a colaborat cu colegii din Mişcarea pentru balet şi artele spectacolului, realizând o producţie la Bucureşti, astfel încât devenea firească acum implicarea acestei asociaţii în strângerea de fonduri pentru ca artistul să poată pleca în Thailanda, unde există posibilitatea unui transplant de celule stem, precizând în mesajul adresat publicului că doar „costul deplasării cu o aeronavă special echipată pentru această situaţie şi al intervenţiei este de cel puţin 50.000 de euro“. Proiectul s-a concretizat într-o Gală caritabilă de balet şi dans contemporan, derulată cu sprijinul Operei Naţionale Bucureşti, pe scena căreia au evoluat balerini ai teatrului, invitaţi şi elevi ai liceului amintit, într-o seară de mare ţinută artistică, întreaga concepţie stând sub semnul lui Bogdan Nicula.
Reputatul coregraf Ion Tugearu a rostit câteva cuvinte despre talentul şi reuşitele balerinului în ţară şi în Germania, subliniind faptul că se numără printre puţinii capabili să abordeze cu aceeaşi implicare şi ştiinţă deopotrivă genuri atât de diverse. A invitat apoi publicul să urmărească, pe un ecran imens, o secvenţă interpretată de Bogdan Nicula, relevându-i potenţialul şi capacitatea de a transmite stări şi sensuri prin mişcarea deosebită a trupului.
În continuare, prelungind cumva prezentarea artistului, dar în ipostază de coregraf, elevii liceului „Floria Capsali“ au oferit un fragment din „Flash Stop“, lucrare pe care el însuşi a creat-o ca ofrandă adusă şcolii unde s-a format. Rămânând în lumea atât de specială a dansului actual, Răzvan Mazilu a reluat unul dintre succesele sale constante – „Sell Me“ (coregrafia Florin Fieroiu) –, reliefându-i maniera personală de expresie, gestica şi atitudinile de o plasticitate definitorie pentru arta sa interpretativă. Ulterior, Mazilu a revenit pe scenă, alături de Monica-Alexandra Petrică (solistă a ONB), într-un moment din al său „Un tango mas“ care, de ani buni, se menţine pe afişul Teatrului „Odeon“, aducând trăiri ardente şi pasiuni născute din „filosofia“ dansului sud-american. Acelaşi specific s-a regăsit şi în „Adagio“ din spectacolul ONB „Tango. Radio and Juliet“ (coregrafia Edward Clug), abordat cu expresivitate de Cristina Dijmaru şi Bogdan Cănilă. Apoi în „Tango Golden Age“ (coregraf Iuri Grigorovici), prezentat de Andrei Nicolae şi Tamara Grimmer, în „Tango Blind“ din acelaşi spectacol de Clug sau în „Tango fatal“ decupat din acel spectacol, excelent interpretat de Marina Minoiu şi Robert Enache. Dansul contemporan a avut un loc privilegiat şi prin variaţiunea din „Anna Karenina“, montată cu ani în urmă de Ion Tugearu la Operă şi interpretată de Corina Dumitrescu, mereu elegantă şi distinsă, sigură şi suplă.
De asemenea, clujenii Andreea Jura şi Dan Haja au optat pentru un moment din „Amor Amores“, creat în stagiunea trecută la Opera Română în viziunea reputatului Gigi Căciuleanu, Gloria Barbu a ales o secvenţă semnată de coregrafa Adina Cezar, în timp ce Ioana Marchidan şi Judith State au apărut în „Îngerul meu păzitor“ (coregrafia Massimo Gerardi), redate cu aplomb, supleţe şi cunoaştere a limbajului corporal specific dansului actual.
Toate acestea au alternat inspirat cu pagini din marile balete clasice. Am admirat astfel câteva secvenţe din „Lacul lebedelor“ de Ceaikovski, lirismul din celebrul „Adagio“ (actul II) în versiunea Biancăi Fota şi a lui Robert Enache, contrastând cu forţa şi temperamentul din „Pas de deux“, actul III, realizat de Cristina Dijmaru şi Barnaby Bishop, pentru ca apoi Mihaela Soare şi Bogdan Cănilă să aducă farmecul unui superb duet, inspirat introdus de Gheorghe Iancu în producţia sa de la ONB.
Câţiva tineri balerini ai teatrului bucureştean au prezentat partituri ofertante şi diverse, un exemplu edificator fiind Cristina Dijmaru care, alături de Cristian Enache, a încântat în fragmentul din „Flăcările Parisului“ de Boris Asafiev. Au urmat: Bianca Fota şi Dawid Trzensimiech, în duetul de dragoste din „Manon“ (coregrafia MacMillan), oaspeţii clujeni Andreea Jura şi Dan Haja într-una dintre puţinele pagini lirice din dramaticul „Spartacus“ de Haciaturian. Apoi, Vlad Toader a stârnit entuziasmul în „Gopak“ din „Taras Bulba“ de Vasili Soloviov-Sedoi, pentru ca programul, foarte bine gândit să se încheie cu o altă lucrare concepută de Bogdan Nicula şi prezentată de elevi ai liceului de coregrafie – „Noi origini“.
Maestrul Tugearu a rostit din nou câteva cuvinte, invitându-ne să revedem secvenţe filmate în care Bogdan Nicula îşi etala talentul şi întreaga gamă de date tehnice şi expresive care, mai bine de un deceniu, au stârnit admiraţia tuturor.
A fost un spectacol emoţionant şi datorită semnificaţiei în sine, dar şi pentru că balerinii au făcut o adevărată demonstraţie a valorii lor deosebite, dovedind că merită să fie incluşi cu o frecvenţă mult mai mare în distribuţiile stagiunii curente sau în premiere, mai ales că, de fiecare dată, au convins că nu sunt cu nimic mai prejos comparativ cu cei aduşi din străinătate, ba chiar dimpotrivă.
Sumele obţinute din vânzarea biletelor şi donaţiile s-au direcţionat către contul deschis pentru Bogdan Nicula, aşa cum s-a petrecut şi în cazul unor spectacole prezentate de Operele din Iaşi, Cluj şi, bineînţeles, Constanţa, unde foştii săi colegi au vrut să-i fie alături în continuare, chiar şi prin dansul lor, sperând ca astfel să-l ajute în drumul spre vindecare.  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe