Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Spectacole inutile la festival

Viața Medicală
Candid STOICA vineri, 20 noiembrie 2015
     Festivalului național de teatru (FNT), desfășurat în perioada 23 octombrie–1 noiembrie, s-a încheiat, dar ecourile sale încă dăinuie în mintea spectatorilor. După datele oferite de organizatori, au fost prezentate 47 de producții românești din stagiunea 2014–2015 (17 din București, 26 din țară), precum și trei spectacole din străinătate. În total, 98 de reprezentații.
     Marina Constantinescu, în calitatea sa de director artistic al festivalului și selecționer unic pentru a doua oară, a anunțat că la această ediție au fost invitate trei producții din străinătate „ce vor avea un cuvânt important de spus în cadrul festivalului“: „Front“ (Frontul) – regia Luk Perceval, „The War“ (Războiul) – regia Vladimir Pankov și „Tiger“ (Tigrul) – regia Sofia Jupither din Suedia. Un alt moment reprezentativ, în cadrul festivalului, atelierul de creație susținut de regizorul Luk Perceval, intitulat „Peace for the monkey mind“ (O minte liniștită, perfect concentrată). 
     De asemenea, Marina Constantinescu a recomandat o întâlnire inedită cu Silviu Purcărete în postură de fotograf – 70 de fotografii reunite sub titlul „Lumea lui Purcărete“ – și cu Horațiu Mălăele, care a prezentat, la Sala Studio a TNB, 40 de lucrări de grafică și caricatură – „Graficaturi“, dar și două gale, una dedicată actorului Teodor Corban, alta lui Lucian Pintilie.
     Organizatorii au profitat de noile tehnologii și au încercat să conecteze publicul din țară la spectacolele din program. Astfel, au fost transmise în direct reprezentații teatrale la Grand Cinema & More din Băneasa Shopping City, București, lansând în premieră în România transmisii în direct ale unora dintre cele mai râvnite spectacole înscrise în program: „Mein Kampf“, producție a Teatrului Național din Cluj-Napoca, „Steaua fără nume“, producție a Centrului cultural european pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu“ din București, precum și spectacolul „Bizoni. Fabula urbană#2“, producție a Teatrului Național „Radu Stanca“ din Sibiu. Transmisiunile în direct au putut fi urmărite și la Brașov, Constanța, Pitești, Timișoara, dar și în spațiile ICR din Viena și Londra, res­pectiv, ale Teatrului Național „Mihai Eminescu“ din Chișinău.
     Evenimentele FNT au fost găzduite de teatrele Odeon, „Bulandra“, „Nottara“, Metropolis, Act, Unteatru, Comedie, „Țăndărică“, Excelsior, Mic, Centrul cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu“ și Artmark.
     Și la acest festival au fost momente de vârf, remarcate encomiastic de scribii de serviciu, dar și momente când spectatorul se putea întreba ce caută unele spectacole la un festival de teatru de o asemenea amploare și importanță. Sau ce presiuni s-au făcut asupra celor care le-au avizat selecționarea, dacă au putut fi prezentate publicului producții precum cea a Teatrului Național din Iași, „Variațiuni pe o temă de Kraepelin“ a modestului autor Davide Carnevali sau „Șefele“ de la Teatrul Odeon. „Mein Kampf“, de George Tabori, în regia lui Alexandru Dabija, „Bizonii. Fabulă urbană #2“, de Radu Afrim după Paul Miró a cărui regie o și semnează, sau „Cea mai puternică“, de la Teatrul de Comedie, sunt spectacole complet sterile, cu tot efortul interpretativ al colectivelor de actori care alcătuiesc distribuțiile.
     Și totuși, ediția din acest an a reușit să ilustreze două teme mari. Una, cea a războiului, a marilor conflicte și conflagrații, trebuie să ne pună pe gânduri, pentru că în Europa, lumea de azi dă semne de neliniște, de suprasaturare cu binele. Au ilustrat foarte bine tema cele două spectacole din străinătate („Războiul“ și „Frontul“) și, parțial și neîmplinit artistic, „Nathan înțeleptul“, de la Sibiu.
     Am văzut multe spectacole, unele bune, altele mai puțin bune, dar cel mai mult mi-a plăcut cel al Teatrului Național din Cluj-Napoca, care, prin spectacolul „Ubu Zdup“ (Ubu Înlănțuit) după piesa lui Alfred Jarry, în regia lui Tompa Gábor, a atins tema conexă a sclaviei și dictaturii.
     Organizatorii, ținând cu tot dinadinsul să dea o notă de intelectualitate, s-au fălit intens cu secțiunea intitulată „Evenimente“, unde, într-un talmeș-balmeș aiuritor, au fost prezentate cărți, s-au ținut conferințe încropite vizibil în grabă, s-au organizat expoziții de caricaturi, de scenografie, au avut loc dezbateri în săli improvizate, toate înghesuite, mai toate organizate după criteriile subiective ale selecționerului unic. Nu pot să-mi explic cum două cărți despre fenomenul teatral contemporan ale subsemnatului – „Ridi Pagliaccio“ și „Cronici cu spini de trandafiri“ – nu au fost prezentate în acest cadru, după ce mi se ceruseră în prealabil cărțile spre consultare. Să fi introdus Marina Constantinescu și colectivul pe care l-a condus trista și odioasa cenzură?
    FNT a excelat și prin neproducerea vreunei piese a dramaturgiei românești. După unele voci responsabile, acest festival ar fi trebuit să fie unul al dramaturgiei originale și, mai cu seamă, al tuturor oamenilor de teatru din România, nu doar al prietenilor sau acoliților selecționerului unic, în speță anul acesta Marina Constantinescu.
    De asemenea, managerii teatrelor subvenționate de la buget ar trebui să știe că una din principala lor misiune este aducerea pe scenă a dramaturgiei originale. Spectacolele amintite nu aduc, până la urmă, nimănui niciun folos, doar bifează o acțiune. Dacă nu, în subsidiar reprezintă o afacere sau interese materiale meschine (ale traducătorului, regizorului, managerului).
     Am scris și voi mai scrie despre piese interesante, citite la cenaclurile de dramaturgie de la ICR și la clubul Calderon „Dragon 2“ (dramaturgi goniți), pe care îl țin de câțiva ani, dar acestea nu au trezit interesul niciunui manager de teatru.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.