Newsflash
Cultură

Spectacole „duble“ la Opera Naţională

de Anca FLOREA - nov. 6 2013
Spectacole „duble“ la Opera Naţională
   Structura începutului de stagiune surprinde, la Opera Naţională Bucureşti, (şi) prin programarea unor producţii în reprezentaţii „duble“, aşa cum s-a petrecut cu cele două spectacole succesive cu Otello, aşa cum s-au derulat şi reprezentaţiile cu Carmen, preconizându-se acelaşi sistem şi cu alte titluri rămase încă în repertoriu, dar nu cu toate. Se prea poate să fie o încercare de apropiere de sistemul „calupurilor“, după modelul tradiţional de la Scala din Milano, de exemplu, deşi ONB este şi trebuie să rămână un teatru de repertoriu, din motive absolut obiective – publicul este acelaşi, nicidecum alcătuit din turişti sau melomani care, la Opera scalieră, sosesc chiar de peste Ocean pentru a urmări o anume producţie cu o anume distribuţie, cu artişti vestiţi, aplaudaţi în „formule“ diverse în 10-12 seri, ceea ce la noi nu este posibil, soliştii fiind cam aceiaşi (ca în cazul operei verdiene) sau invitaţi din străinătate, dar la o cotă… după posibilităţi; greu de crezut că spectatorii voi fi tentaţi să vadă, două zile la rând, aceeaşi lucrare cu câteva diferenţe sau noutăţi în distribuirea rolurilor centrale. Şi cea mai bună dovadă în acest sens a fost chiar sala pe jumătate goală la Otello, după spectacolele prezentate în Festivalul „Enescu“, (cam) în aceeaşi  interpretare.
   Cota de eveniment a reprezentaţiei din 25 octombrie cu opera Carmen a fost subliniată prin derularea ei chiar în ziua în care se împlineau 175 de ani de la naşterea creatorului său, Georges Bizet, o expoziţie destul de bizară dorind să împlinească momentul prin câteva fotografii ale unor artişti de cotă din trecutele decenii, ovaţionaţi în acea partitură pe scena bucureşteană; numai că Elena Cernei sau Mihail Arnăutu apar în multe din imagini, Zenaida Pally este în culise, nicidecum în rol, ci alături de Irina Arhipova, protagonista acelei seri, soprane, tenori sau baritoni – români şi străini – care au dat strălucire personajelor lipsind cu desăvârşire – păcat!
   Dar în ziua precedentă s-a cântat tot Carmen, poate ca într-o repetiţie generală cu public, beneficiind, surprinzător, de o distribuţie în parte mult superioară celei din spectacolul omagial, în rolurile de plan secund apărând însă aceiaşi solişti. Speram să se renunţe la obiceiul din anii trecuţi, când, în mod deliberat, nu se realiza o „echipă“ foarte bună într-o seară specială, ci se prefera combinarea unor solişti de calitate cu alţii mediocri pentru ca şi în spectacolul următor să fie o astfel de… echilibrare, evitându-se, chipurile, alternarea unei distribuţii reuşite cu o alta slabă, deci niciuna nu era omogenă ca valoare! Culmea este că în prima variantă au evoluat interpreţi deosebit de apreciaţi de-a lungul anilor, dar care în trecuta stagiune nu au susţinut (aproape) niciun spectacol, deşi şi-ar fi dorit să cânte, dar din motive „absconse“ nu au fost programaţi; tenorul Hector Lopez (căruia nici nu i s-a mai prelungit contractul, apărând pe scenă ca invitat) şi-a etalat glasul frumos, amplu şi bine condus, precum şi implicarea interpretativă în rolul Don Jose, soprana Mihaela Stanciu a conturat, la rândul său, personajul Micaela cu fineţe, frazare şi expresivitate, punându-şi în valoare timbrul bogat şi jocul credibil. De ce asemenea solişti, atât de necesari teatrului, nu sunt „exploataţi“ la nivelul potenţialului lor, de care ar fi atâta nevoie, este doar o întrebare retorică. În Escamillo l-am reascultat pe baritonul Ionuţ Pascu, într-un remarcabil progres, poate datorat şi colaborării din ultima vreme cu opere din străinătate şi deci cu personalităţi de anvergură, glasul său generos căpătând acum un plus de strălucire (pentru că, în fine, a renunţat să-l mai forţeze şi a învăţat să lase acutul liber), frazare adecvată şi dezinvoltură; întâmplător sau nu, nici el nu mai este angajat al ONB. Alături de ei a apărut însă, în debut, mezzosoprana Sorana Negrea, multă vreme în roluri episodice, acum în primul său personaj important, vocea sa cu timbru plăcut parcurgând cu acurateţe partitura, neavând însă nici supleţea, nici culorile şi nici atitudinea şi mişcarea cerute de o Carmencita adevărată, încercând mai curând răsfăţuri discutabile, mânuind foarte stângaci castanietele, generând frecvente decalaje în relaţia cu orchestra, chiar dacă Vlad Conta a dirijat suficient de rar încât să-i permită o evoluţie corectă.
   Adevărul este că dezechilibre au fost şi în secvenţele corale, dar dificilul cvintet din actul II a avut precizie şi fluenţă, protagonista având-i ca parteneri pe Liviu Indricău (foarte bun în Dancairo), Valentin Racoveanu (extrem de şters în Remendado), Simona Neagu (Frasquita) şi Mihaela Işpan (Mercedes), în alte roluri evoluând Horia Sandu (Zuniga), Daniel Filipescu (Morales), iar balerini Laura Blică-Toader, Alina Ştefănescu, Antonel Oprescu, Cătălin Caracaş, cei care au dansat şi a doua zi, când, de altfel, cu acelaşi Vlad Conta în fosă, şi majoritatea soliştilor vocali şi-au reluat rolurile, doar personajele de prim plan fiind abordate de alţi interpreţi.
   Şi tocmai în 25 octombrie, deşi se preconiza un spectacol-eveniment, singura care s-a ridicat la nivelul aşteptărilor a fost mezzosoprana Liliana Mattei-Ciucă, invitată de la Cluj pentru rolul titular, având şi glasul şi ştiinţa şi siguranţa suplă a mişcării şi farmecul unei veritabile Carmen, experienţa sa pe scene din străinătate, profesionalismul şi inteligenţa punându-şi din plin amprenta asupra unei concepţii unitare, logice şi perfect gradate asupra tinerei gitane care nu este deloc vulgară, dar are charismă, feminitate, libertate şi spontaneitate în reacţii, dansând (cu adevărat), folosind castanietele cu lejeritate, firesc, fără ostentaţie sau crispări inutile. De ce nu i-a avut ca parteneri pe cei din prima seară, e greu de înţeles; la fel de greu de acceptat (şi înţeles) a fost şi solicitarea tenorului rus Ruslan Udin în rolul Don Jose, de un penibil absolut, vocea lirică, nesigură dar cu acut bun, cântul şcolăresc, cu licenţe ritmice şi cu o pronunţie deficitară, inexpresivitatea totală, ca şi atitudinea rigidă şi stânjenită, cu mers nesigur (poate avea vreo problemă), cu o neimplicare dezarmantă, anulând orice speranţă într-un posibil şi necesar dialog cu partenerii, până şi aria fiind jenantă – probabil că un student ar fi picat la examen cu o astfel de prestaţie. În Micaela, soprana Irina Baianţ a marcat debutul absolut la ONB, întrupând cu onestitate o tânără blondă, suplă, sensibilă, vocea sa lirică, nu foarte amplă, rezolvând neaşteptat de bine scriitura adesea ingrată a partiturii care, totuşi, cere un timbru mai plin. L-am reascultat pe baritonul Ştefan Ignat în Escamillo, cu aceleaşi carenţe la care m-am referit în repetate rânduri, cu prilejul fiecărei apariţii pe scenă, în timp ce corul de copii (pregătit de Smaranda Morgovan) a sunat parcă mai omogen, corul mixt (sub îndrumarea maestrului Stelian Olariu) s-a concentrat parcă mai mult decât în seara anterioară, iar orchestra a evoluat în ambele seri conform cerinţelor dirijorale, Vlad Conta având parte şi de „bâlbe“ ale unor solişti, dar şi de acele decalaje pe care a încercat să le rezolve „din mers“.
   Am asistat astfel la două reprezentaţii cu opera Carmen care au avut şi plusuri şi (multe) minusuri, dar dacă tot s-a programat un spectacol ce anticipa seara-eveniment, mă întreb de ce nu s-a dorit păstrarea unei distribuţii unitare, de certă calitate, pentru acel 25 octombrie, eventualele experimente sau debuturi consumându-se anterior? Din câte ştiu, orice teatru liric doreşte să ofere ce are mai bun într-un moment ce se vrea deosebit. S-au preferat însă două variante „amestecate“, călduţe, rezultând spectacole destul de banale în ansamblu, publicul reacţionând în general corect, aplaudând ceea ce merita, mult mai rezervat în rest.
   Ce sorţi de reuşită va avea această „politică“ de spectacole „duble“, vom vedea, pentru că s-au programat astfel şi Elixirul dragostei (23–24 noiembrie) şi Evgheni Oneghin (28–29 noiembrie).

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe