Newsflash
Cultură

Spectacol de festival

de Candid STOICA - oct. 3 2013
Spectacol de festival
   Viena, Parisul, Roma, Berlinul, Praga, până şi Chişinăul îşi au festivalurile lor. Ca orice capitală europeană care se vrea respectată, Bucureştiul şi-a făurit, şi-a desăvârşit, de-a lungul timpului, festivalurile sale, ca de exemplu cele culinare, dar publicul bucureştean a fost pur şi simplu invadat şi de festivaluri artistice. Şi oraşele mai mici, pentru a atrage turişti, s-au molipsit de „festivalită“. Luând exemplul străinătăţii – într-un mic sat din Campania, unde a murit filosoful Plotin, în cinstea celui care a descoperit că dincolo de Rău şi Bine nu există nimic, se organizează un festival al nimicului – la Pătârlagele există un festival al ţuicii, ceea ce în ultimă instanţă nu e deloc rău.
   Nici nu s-au stins bine ecourile unor festivaluri – de film „Anonimul“, al filmului latino-american, de teatru independent Undercloud – că deja s-au auzit primele acorduri majore ale festivalulul „George Enescu“ – ajuns la a 21-a ediţie – care de aproximativ două săptămâni a ocupat atenţia melomanilor cu concertele, expoziţiile, filmele şi manifestările sale extramuzicale din Piaţa Palatului.
   Lăsând deoparte concertele de la Ateneul Român şi de la Sala Palatului, de care se ocupă cronicari specializaţi, am să vorbesc (scriu) despre un minunat şi original spectacol de teatru vizual, radiofonic, filmic, de fapt un scenariu cu titlul Ce ştie oraşul, după piesa dramaturgului I. Valjan, „Ce ştia satul“, prezentat pe imensa scena metalică din faţa Ateneului, construită pentru spectacole-concert ale diverselor trupe de rock, hard-rock şi eventual manele, care de data asta şi-a găsit o excelentă întrebuinţare pentru un spectacol amplu, polifonic.
   Ştiam piesa. Participasem la o înregistrare făcută cu ani în urmă de regizorul Dan Puican, în care aveam micul rol al lui Niculai, feciorul casei, iar protagoniştii au fost Stela Popescu şi Alexandru Arşinel. „Ce ştia satul“ e o mică dramoletă (o piesă într-un act) petrecută între doi soţi într-un moment de criză. După divorţul care se pronunţase şi care urma să se transcrie, soţul regizează o mică escrocherie ca să afle dacă a fost într-adevăr înşelat sau nu, gând care, asemeni celebrului personaj shakespearian, Othello, simbol al geloziei feroce, îl torturează zi şi noapte. Desigur, dl Marinescu, personajul piesei, nu atinge profunzimile eroului, dar este, cum se poate spune, cam pe aproape. Deşi ingenioasa şmecherie, un truc simplu, copilăresc îi reuşeşte, până la urmă nu se poate bucura de rezultat deoarece descoperă cu stupoare că a fost înşelat nu simplu, ci vârtos şi a fost de râsul oraşului mult timp, ceea ce nu e un lucru de laudă pentru oricare bărbat care, oricât ar fi de ghebos, sfrijit, chel, pitic, alcoolic, bâlbâit, are totuşi o părere extrem de favorabilă despre persoana sa.
   George Mihăiţă, interpretul dlui Marinescu, ilustrează cu prisosinţă aceste ipostaze, creând, la faza asta de lectură, căci cei doi interpreţi de fapt citesc replicile, un personaj complex plin de resentimente, dar în acelaşi timp mânat de dorinţa aprigă de a afla adevărul, pe care în străfundurile sufletului lui nu-l bănuie şi de fapt nici nu-l agrea în forma care i se dezvăluie în final. Parcurge toată gama de incertitudini de la simpla bănuială la aflarea adevărului crud, până la împăcarea filozofică, care se traduce, de fapt, prin vorba devenită celebră a fiecărui om din România: „Asta e!“.
   Virginia Mirea, interpreta soţiei, stăpâneşte cu virtuozitate cele două ipostaze ale rolului: femeia caldă, iubitoare, soţia atentă şi grijulie la toate dorinţele bărbatului iubit, adulat, dar şi înverşunarea, dezamăgirea, furia interioară pe care o arată în toate dezvăluirile pe care le face despre multiplul ei adulter. Ea joacă aceste destăinuiri cu sinceritate, cu o încărcătură dramatică copleşitoare, mai ales când vorbeşte de un amant pe care l-a iubit sincer (cât de sinceră poate fi o femeie adulterină), dar şi cu un soi de detaşare care te face uneori să crezi că totul nu e decât o înscenare din partea ei, ca să-l necăjească pe cel căruia i-a stat alături opt ani, i-a făcut cafeaua dimineaţa, precum şi alte servituţi nocturne, i-a şters biroul de praf, i-a primit musafirii, şi că, la sfârşit, îi va spune că totul n-a fost, de fapt, decât o glumă…
   Regizorul Mihai Lungeanu, schimbând nu numai titlui piesei, dar mutând şi locul de acţiune al ei, anume într-un restaurant, pe care l-a umplut cu o figuraţie, formată din actori şi colaboratori ai Teatrului de Comedie, activă, atentă la discuţia celor doi soţi, la destăinuirile şi răbufnirile lor, la dezvăluirile, devoalările celor doi protagonişti, a realizat un spectacol complex, original, cu concursul mai multor arte pentru care merită multe felicitări. Scenariul actual ar putea fi baza pentru un viitor film pe marele ecran sau tv. Alături de ceilalţi interpreţi, „actorul“ Lungeanu a fost un bun povestitor, un inteligent dirijor al ochestraţiei pusă în scenă de el, intervenind deseori pentru a corecta unele erori ale unor interpreţi, dar mai ales pentru a anunţa interludiile muzicale ale orchestrei.
    În concluzie, într-o ţară a scenariilor improvizate, se pot face şi lucruri de calitate precum acest minunat, excelent moment festivalier lucrat cu îndrăzneală, fantezie şi mai ales cu talent. Nu pot încheia fără să copiez caseta tehnică a acestui inedit spectacol. Alături de protagonişti au evoluat: Delia Nartea, George Grigore, Alex Conovaru, Ana Maria Lazăr, Marius Drogeanu, Bogdan Ghiţulescu (au fost mult mai mulţi, dar spaţiul nu-mi permite să-i numesc pe toţi). Regia tehnică, Vasile Manta; regia de studio, Janina Dicu; regia muzicală, Stelică Muscalu; scenariu şi regia artistică, Mihai Lungeanu.
 
 
 
P. S.: I. Valjean, pe adevăratul său nume Vasilescu Al. Ion (1881–1960) a fost magistrat şi autor dramatic al mai multor piese jucate cu succes la Teatrul Naţional, dintre care „Generaţie de sacrificiu“, o capodoperă, este foarte actuală actuală, prezentând situaţii similare celor de astăzi, când tineri care nu-şi găsesc de lucru îngroaşă rândurile şomerilor, fie emigrând, fie obligaţi, pentru a putea trăi, să facă munci sub capacităţile lor intelectuale. Dar managerii teatrelor actuale, speriaţi de virulenţa mesajului piesei, se fac că n-au auzit de ea.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe