Newsflash
Cultură

Spectacol balcanic la Național

de Candid STOICA - sept. 17 2015
Spectacol balcanic la Național
     Timp de o săptămână, opt țări balcanice – Albania, Bulgaria, Croația, Grecia, Macedonia, Muntenegru, Rusia și Slovenia –, la care s-au adăugat România, Georgia și Italia, au prezentat, în spațiile generoase ale Teatrului Național București, 13 spectacole, unul mai interesant și captivant decât altul. Au creat mari emoții în sală, dar și nemulțumiri unui public care de multe ori refuză „inovațiile festivaliere“, dorind teatrul clasic de bună calitate.
     Majoritatea trupelor au jucat autori autohtoni din spațiile lor vitale, căutând să arate cu obstinație că și la ei au existat și există valori literare remarcabile, încununate cu mari premii internaționale, în ciuda faptului că nu au decât un singur câștigător al premiului Nobel (Ivo Andrici în 1961).
     Festivalul a început destul de tare, cu formidabilul, complexul și truculentul spectacol al Teatrului de stat de muzică și dramă „Vaso Abashidze“ din Tbilisi (Georgia), cu piesa „Visul unei nopți de vară“ de W. Shakespeare, în regia lui David Doiashvili. Un spectacol care, înainte de toate, se ocupă de operația de… manipulare a oamenilor de către cei care au această posibilitate. Cu toate scăderile lui, pe mine, care cunosc foarte bine piesa (am făcut un turneu de o lună prin patru orașe engleze cu ea), m-a uimit și m-a entuziasmat.
     A urmat textul „Noroc Nesferatu!“, semnat de Andrej E. Skubic, tatăl unei fete care suferea de sindromul Dravet, și interpretat cu adâncă înțelegere de un grup de actori, într-o coproducție amplă a mai multor teatre din Slovenia.
     La fel m-a entuziasmat ciudatul spectacol al teatrelor Preseren din Kranj și Municipal din Ptuj, cu piesa Svetlanei Macarovic, „Un mort se întoarce la iubita lui“, regizat de Jernej Lorenci, care pătrunde în universul poveștilor și al baladelor populare – situații extreme și o dragoste fatală, unde se întrepătrunde lumea celor vii cu a celor morți – interpretată cu un suflu dramatic și un realism dur cum nu mi-a mai fost dat să văd.
     Coproducția teatrelor de marionete din Vrața (Bulgaria), teatrului de dramă din Bitolia (Macedonia), și Societății culturale B 51 din Ljubljana (Slovenia) cu piesa lui Ljubomir Durković, „Tobelia“, regizată de Nick Uper, sau producția Academiei dramatice din Zagreb, „Confuzii” (după Robert Musil), în regia lui Branko Brezovec, n-au entuziasmat deloc. În schimb, producția teatrului Koreja din mica localitate italiană Lecce, „Cuvântul Tată“ de Gabriele Vacis, a ridicat sala în picioare. Piesa a fost interpretată de șase excelente actrițe (trei din Italia și câte una din Polonia, Bulgaria și Macedonia), alături de 100 de bidoane de plastic goale, prezente tot timpul în scenă, în diverse formații.
     „Un Djilas obișnuit“, spectacolul Teatrului național din Podgorița (Muntenegru), pe textul Radmila Vojvodic, regizat de autoare, ca și spectacolul Teatrului național din Tirana, cu celebra piesă a lui Eugene OʼNeill, „Lungul drum al zilei către noapte“, au arătat o înțelegere superioară a teatrului modern. Actori au jucat cu o artă deosebită eroi contemporani prinși în capcanele istoriei. Reprezentația cu piesa lui OʼNeill a mai avut darul să ne reamintească unora dintre noi de excelentul spectacol al Teatrului „Bulandra“ din anul 1976, regizat de Liviu Ciulei, cu Toma Caragiu, Clody Bertola, Victor Rebengiuc și Florian Pitiș.
     Cele mai admirate, dar și mai controversate spectacole au fost însă coproducțiile unor teatre din Macedonia, Bulgaria și Grecia, „Chiril și Metodiu – Who Are You?“ de Iordan Plevnes și „Electra“ (după Sofocle) al nebunaticului regizor ucrainian, expatriat, Andriy Zholdak. Aici, realismul dur, excesiv, exacerbat a fost practicat intens, la cote ridicate, enervând, chiar scandalizând o parte din public, multă lume părăsind sala revoltată. Spectatorii erau supărați de modalitățile scandaloase folosite în spectacolele respective. De exemplu, nu s-a înțeles cu ce scop actrițele își scoteau la vedere chiloții și își expuneau cu nonșalanță sexul, în spectacolul despre… Chiril și Metodiu. Iar în spectacolul „Electra“, mitul antic era complet abandonat, crimele abominabile făcându-se cu nenumărate focuri de pistol.
     În schimb, simpatia majorității publicului a mers integral către spectacolul Teatrului academic de dramă „V. F. Komissarjevskaia“ din Sankt Petersburg (Rusia), „Noaptea lui Helver“ de Ingmar Vilkvist, regizat de Alex. Bargman și intrepretat de doi excepționali actori, Oksana Bazilevici și Denis Pianov. Cu mijloace simple, ei au reușit să întruchipeze doi oameni care se iubesc sincer și încearcă să supraviețuiască într-o lume nebună. Jocul lor, de o extremă acuratețe, a reușit să răscolească inimile multor oameni sensibili din sală.
     Am lăsat la urmă modestul spectacol al Teatrului Național din București cu piesa lui Dejan Dukovski, „Butoiul cu pulbere“, regizat de Felix Alexa, care în ciuda prestațiilor unor excelenți actori (Răzvan Vasilescu, Marius Bodochi, Marius Manole, Andrei Finți, Crina Semenic, Marcelo Cobzariu etc.), face o figură palidă a ceea ce înseamnă teatrul românesc contemporan. Organizatorii nu au reușit să depășească handicapul de a găsi un autor român, care să vorbească despre realitățile României de astăzi și au apelat la unul… balcanic (!?). Decizia arată, în subsidiar, multe din dificultățile de înțelegere din partea regizorilor și a managerilor de teatru pe care le suportă dramaturgia românească actuală. Același lucru jenant s-a întâmplat și la alegerea piesei de redeschidere a Sălii mari a teatrului, când s-a preferat… un basm, o feerie!
     Rețeaua NETA, din care face parte și Teatrul Național București, își are sediul la Ljubljana (Slovenia) și reunește 68 de membri (teatre naționale, companii, festivaluri), fiind în prezent cea mai amplă asociere teatrală de acest format în Europa.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe