Când
un proiect frumos este în grija unor oameni inimoși și pasionați
de ceea ce fac, acesta nu poate decât să crească și să se
dezvolte, devenind un reper așteptat cu nerăbdare de toată
lumea. În vreme ce inițiative construite pornind de la concepte similare
au ajuns să se stingă din lipsă de implicare organizatorică
și organizațională, noaptea muzeelor (NM), aflată în grija
Rețelei Naționale a Muzeelor din România (RNMR), este mereu mai
vizibilă, mai amplă, mereu cu elemente noi și cu instituții
care, deși nu au o activitate muzeală propriu-zisă, doresc
să se alăture programului, conștienți fiind de interesul
stârnit de eveniment în rândul tuturor categoriilor de public. Și chiar
dacă statisticile și cifrele sunt importante, ele nu reușesc
să definească pe deplin imaginea legată de amploarea NM în ceea
ce a devenit dimensiunea sa umană, socială, emoțională,
capacitatea să transforme dinamica orașelor în orele de
desfășurare, să îi apropie pe oameni, dar și de toate
tipurile de activități educativ culturale care le sunt pregătite
și oferite an de an.
Fiind
într-un an special pentru noi toți, această a 14-a ediție a
venit, la rândul ei, cu un element deosebit: timp de 12 zile înainte de
eveniment, Televiziunea Română a prezentat în mai multe rânduri seria de
scurtmetraje documentare „Povești neștiute ale muzeelor”. Peliculele
au adus în atenția publicului detalii mai puțin sau deloc cunoscute
din culisele a zece muzee din capitală, având-o ca narator pe actrița
Maia Morgenstern. Cu protagonistul unuia dintre episoade, Muzeul Național
al Hărților și Cărții Vechi, aveam să încep
traseul de vizitare din 19 mai, la jumătatea după-amiezii, între
stropi răzleți de ploaie, într-unul dintre cele mai elegante cartiere
din București. Alături de alți plimbăreți
curioși, am făcut o imaginară „Călătorie pe
Dunăre” cu ajutorul reprezentărilor grafice și cartografice din
secolele XVII–XIX, al hărților și gravurilor interesante care
surprindeau traseul fluviului și zonele riverane, alături de
relatări vizuale ale situației geo-politice și administrative
din epocă. Nou-venit în programul NM, Muzeul Universității
Politehnice mi-a prilejuit o plimbare plăcută printre clădirile
cu amfiteatre și laboratoare, liniștite în zi de sâmbătă,
pentru a descoperi, într-o sală destul de spațioasă, un amalgam
de obiecte, în special tehnice, grupate în funcție de
proveniență; o colecție eterogenă care ar putea fi mai bine
valorificată în scop documentar și educativ printr-o reorganizare pe
criterii tematice și cronologice. În forma actuală, deși locul e
interesant, devine obositor și uneori e redundant să tot dai cu
privirea de exponate asemănătoare. Singurul punct mai coerent dispus
era prezentarea istoriei televizoarelor românești, de la primul model
lansat în 1961 și până la dispozitivele color ale anilor ´80,
prototipurile fiind de proveniență franceză sau
est-germană.
Marea Unire, laitmotivul muzeelor
Retrospectiva
perioadelor trecute, vechi de un secol sau alteori doar de câteva decenii,
toate având ca model, în mod evident, Centenarul României mari, a fost un fel
de laitmotiv pentru o bună parte din instituțiile participante. Un
asemenea caz a fost cel al „Muzeului antreprenoriatului”, organizat într-o
clădire cunoscută printre altele și ca hub
creativ, în Piața Spaniei, unde vizitatorii erau invitați să
parcurgă „100 de ani de antreprenoriat în România”. Poveștile a 30 de
români îndrăzneți și cu spirit de inițiativă,
grupați în categoriile fondatori, contemporani și noua
generație, aduceau în lumină impactul avut de aceștia asupra
comunității și modul în care au reușit să
depășească obstacolele pentru a-și vedea ideile puse în
aplicare.
Un veac de creativitate poloneză
Am
continuat plimbarea către Nod makerspace, un punct care devine din ce mai
prezent pe agenda culturală bucureșteană, pentru a participa la
vernisajul unei alte expoziții dedicate unui veac de creativitate, de
această dată a polonezilor. În drum am putut observa că la
Foișorul de Foc părinți și copii deja așteptau
deschiderea Muzeului pompierilor, echipați corespunzător cu umbrele
și pelerine de ploaie, înconjurați de autospecialele pregătite
de musafiri și de orchestra militară ce avea ca scop să le
facă tuturor așteptarea mai plăcută. În fostele hale ale
industriei bumbacului de pe Splaiul Unirii, în cadrul evenimentului de
tradiție Romanian Design Week (RDW), asociat în fiecare an cu NM,
Institutul Polonez din București a organizat expoziția „Manual de
design polonez”, în parteneriat cu Adam Mickiewicz Institute (Varşovia),
în cadrul programului cultural internațional POLSKA 100, care
însoțește centenarul recâștigării independenței
Poloniei. Deschisă publicului până la 27 mai, aceasta a dorit să
prezinte o sinteză a artiștilor care au conceput vreme de un secol
obiecte cu destinație practică, ludică sau doar estetică,
unele dintre ele fiind cunoscute și la noi, fie prin
înfățișarea efectivă a acelor obiecte, fie prin
menționarea lor sub formă grafică, în panouri create de
designeri contemporani.
Pe
drum spre centrul orașului, la ora de deschidere a programului muzeal
special, pentru a-i face pe bucureșteni să iasă din casă,
cerul s-a înseninat, soarele a început să ne mângâie blând și
orașul s-a trezit încetișor la viață. Pe de altă
parte, ajunsă la Piața Victoriei, aveam să constat că, în
mod neașteptat, ziua care ar fi trebuit să fie dominată mai ales
de sărbătoarea muzeelor a adus în capitală și alte
evenimente, porțiunea inițială a șoselei Kiseleff fiind
închisă traficului rutier, marcată de coada de vizitatori ai Muzeului
Antipa și de protestul referitor la lipsa autostrăzilor,
străjuit de jandarmi în echipament complet. Pe carosabilul devenit acum
pietonal, o proaspătă mireasă, alături de mirele și
nașii săi, a beneficiat de o neașteptată serie de
fotografii de nuntă, în mijlocul a ceea ce în mod obișnuit este una
dintre cele mai circulate artere din București, ignorând complet
fluierături și discursuri.
Natura și viața satului în imagini
Popasul
la Muzeul Național al Țăranului Român, a cărui clădire
principală încă nu s-a redeschis după lucrările de
consolidare și reabilitare, a însemnat întâlnirea cu tulburătoarea
expoziție de fotografie „Așa văzut-a Zaharia. Improvizații
într-o lume captivă”, prezentare realistă a vieții rurale din Basarabia
de după război, cu bucuriile și necazurile ei, folosind un fond
de imagini uitate, descoperit întâmplător în podul unei case abandonate.
La Muzeul Antipa, dincolo de colecția permanentă, tot fotografiile,
de data aceasta realizate de profesioniști, ne-au adus mai aproape
frumusețea naturii cu imagini ale faunei și florei din Rusia, în
expoziția Centrului Rus de Știință și Cultură.
Și în acest caz, așteptarea la rând devenea mai plăcută prin
vizionarea documentarelor oferite de DigiWorld în fața muzeului.
De
cealaltă parte a străzii, în ciuda preocupării sale legate de
lucrurile foarte vechi, Muzeul Naţional de Geologie ne-a întâmpinat cu
două expoziții temporare foarte actuale. Expoziția mobilă
despre cutremure, „MOBEE” este menită să instruiască publicul
referitor la ce sunt cutremurele, cum ne pot afecta și ce putem să
facem pentru a ne proteja de efectele lor, prin intermediul tehnologiilor
moderne, folosind un mod inovator de prezentare a informațiilor, rod al
unei reușite colaborări între oameni de știință,
artiști vizuali și specialiști în tehnologia informației.
Pe de altă parte, cu ocazia NM a fost vernisată expoziția
temporară „Centenar Geologic”, ce va rămâne deschisă până
la sfârșitul anului și care aduce în prim-plan detalii legate de modul
cum se făcea și se promova cercetarea geologică în preajma
anului 1918.
Calea Victoriei, „sufocată” de
expoziții
Am pornit apoi, pe
trotinetă, pe Calea Victoriei, presărată cu numeroase puncte de
interes pe harta evenimentului. La Casa Filipescu-Cesianu, cu frumoasa și
primitoarea-i curte, erau așteptate statuile vivante ale Teatrului Masca,
într-o avanpremieră a festivalului de profil ce avea să se
desfășoare peste câteva zile. În interior, publicul avea de ales
între călătoria printre „Zeițe și șamani” preistorici,
expoziția de arheologie prezentând figurine antropomorfe și zoomorfe,
și parcurgerea „Muzeului vârstelor”, colecția permanentă
dedicată viețuirii urbane a capitalei din ultimele 300 de ani, o
inițiativă curatorială cu totul deosebită, datorată
istoricului Adrian Majuru, directorul Muzeului Municipiului București
(MMB). În apropiere, Muzeul Național „George Enescu” răsuna de
acorduri muzicale din toate încăperile sale, pline ca în fiecare an de
public tânăr, muzicieni în devenire și familiile care îi susțin,
dar și de public iubitor de muzică, având din nou prilejul să se
bucure de sonorități clasice, în ton cu palatul Cantacuzino,
după câteva ediții de tatonări moderne.
Abătându-mă
puțin de la linia dreaptă, am trecut pe la Muzeul „George Severeanu”,
al cărui nou mod de prezentare, a provocat exclamații de entuziasm
din partea vizitatorilor. Apoi pe la Observatorul Astronomic „Amiral Vasile
Urseanu”, înconjurat deja, deși încă nu se înnoptase de-a binelea, de
un număr consistent de persoane care așteptau răbdătoare
să intre pentru a pătrunde tainele astrelor. Aparținând din
punct de vedere administrativ tot de MMB, la fel ca cele două repere
menționate anterior, Muzeul de Artă „Frederic Storck și Cecilia
Cuțescu-Storck”, care păstrează viu spiritul în care a
viețuit această familie de artiști, printre lucrările pe
care le-au realizat și obiectele de care s-au înconjurat, ar merita, la
rândul său, să beneficieze de o reamenajare și reabilitare
profundă care să îl aducă în mileniul trei și să
pună astfel mai bine în lumină valoroasa colecție pe care o
deține.
Reședințele vechi din zona
centrală
Când
ziua se îngemăna cu noaptea, venise momentul descoperirii unor
reședințe vechi din zona centrală, deschise de curând pentru
public, una cu sprijinul administrației locale, cealaltă ca rod al
unei inițiative private. Alături de sediul guvernului, Vila Oromolu,
reşedinţa din urmă cu aproape un veac a guvernatorului
Băncii Naţionale a României, operă a arhitectului Petre
Antonescu, a fost reorganizată în varianta la modă a hubului
creativ și cultural, Qreator. Pentru NM, aici a fost organizat Samsung
Live Museum, primul muzeu de artă instantanee care a prezentat pe durata
nopții fotografii realizate de profesioniști, dar și de
participanții obișnuiți la eveniment, expuse în format digital
pe ecranele din incintă, având ca element comun utilizarea unui telefon
inteligent Samsung pentru preluarea imaginii. Mai aproape de Piața
Romană, o vilă cu iz de Art Nouveau, construită în 1902
după planurile aceluiași Petre Antonescu, adăpostește de
câteva luni Casa Artelor „Dinu Lipatti”, aflată sub oblăduirea
Primăriei Capitalei. Este un loc în care muzica clasică și
memoria marelui pianist Lipatti se află la loc de cinste. De altfel, aici
a locuit familia muzicianului timp de câteva decenii, ceea ce face
firească destinația dată acum fostei reședințe. Din
dorința de a se face cunoscută mai bine bucureștenilor, Alice
Barb, directoarea Casei, s-a alăturat NM cu un program concertistic
și expozițional special. Singurul neajuns, apropierea de un mare
bulevard, face ca muzica interpretată în direct în curte să nu
poată fi ascultată și simțită așa cum se cuvine,
din cauza concurenței disproporționate cu decibelii motoarelor.
Povești de viață din
București
Rămânând
în sfera organizațiilor partenere ale NM, am fost curioasă să
descopăr proiectul „Noaptea Albă în District 40”, o
inițiativă a Asociației Române pentru Cultură,
Educație și Normalitate (ARCEN), asociația care de mulți
ani este cunoscută pentru promovarea Școlii Centrale ca monument de
arhitectură, dar și prin plimbări tematice care să îi
reapropie pe bucureșteni de istoria și poveștile de
viață ale orașului în care trăiesc. Ideea de pornire a fost
de a reactiva din punct de vedere social, cultural și uman unul dintre
cartierele vechi, zona Icoanei-Ioanid, sprijinindu-se pe câteva repere
cunoscute și folosind indicativul numeric cadastral al cartierului. La
Rezidența Scena9 de pe str. I. L. Caragiale, deja gazdă a câtorva
evenimente importante (Noaptea galeriilor, Salonul european de bandă
desenată 2017), participanții puteau face cunoștință,
datorită unui dispozitiv de rețele neuronale, cu experiența
emoțională pe care o dă scrisul sau cititul ori ascultatul unei
lecturi de poezie. La Școala centrală și la Institutul francez
se desfășurau în aceeași perioadă tururi ghidate povestind
istoria clădirilor și a momentelor reprezentative petrecute acolo,
iar Muzeul de artă „Vasile Grigore”, mic și cochet, era cu ușile
larg deschise, ca de fiecare dată, cu colecția permanentă
și cu expoziția pregătită pentru NM, „Schițe critice”
a pictorului Mihail Gavril. Din păcate, plăcuta plimbare prin acest
cartier de care mă leagă foarte multe amintiri și emoții a
fost întreruptă brusc de o nouă aversă de ploaie. Încercând
să scap de stropii reci, am fugit spre nord, către Fântâna
Miorița, sperând că până acolo voi putea să merg
fără umbrelă. Raționamentul s-a dovedit a fi corect,
aproape că nu mai picura când a ajuns în fața vilei cu clopoței,
acolo unde, până să intre în Muzeul de Artă Populară „Dr.
Nicolae Minovici”, vizitatorii urmăreau spectacolul folclorico-istoric
„Spre Alba Iulia”, o recreare a drumului făcut de țăranii din
întregul Ardeal spre Cetatea Unirii în 1918. În sala de conferințe a
muzeului, printre panourile interesantei expoziții „Știință
și etnicitate. Cercetarea antropologică în România anilor ’30”,
răsunau acorduri de pian și operă, spre bucuria spectatorilor.
În imediata vecinătate, Muzeul de Artă Veche Apuseană „Ing.
Dumitru Furnică - Minovici” își păstra bine-cunoscutul aer de
castel medieval, încărcat de mister în nocturnă.
Autoironia din centrul capitalei
Înapoi
în centru, am reușit să descopăr o altă veche
reședință aristocratică de pe dealul Mitropoliei, Casa
Costa Foru, datând în forma actuală de la începutul secolului XX și
care a participat la NM pentru a se face cunoscută publicului și
pentru a promova personalitatea ing. Emil Prager, căruia îi datorăm
multe construcții emblematice din Bucureștiul interbelic, printr-o
expoziție organizată pentru a marca 130 de la nașterea sa. În
centrul vechi aveam să întâlnesc alte inițiative private cu orientare
muzeistică, atrăgând un număr important de vizitatori în zona
care la sfârșit de săptămână are cea mai mare densitate de
populație. Pe strada Covaci, tânărul „Romanian Kitsch Museum”
(deschis în urmă cu un an) oferă o perspectivă autoironică
asupra modului de trai neaoș, mai vechi sau mai nou, scoțând în
evidență cu umor o serie de metehne sau de etichete care ni s-au
aplicat și de care nu mai reușim să scăpăm. Perioada
comunistă plină de bibelouri și milieuri croșetate, de
carpete cu Răpirea din serai și operele Tovarășului, epoca
ulterioară cu înflorirea mitului lui Dracula pe lângă istoria lui
Vlad Țepeș, ori mai apropiatele kitsch-uri religioase sau ale maneliștilor,
toate sunt prezentate într-o mansardă spațioasă, pe care
însă nu am reușit să o vizitez chiar de NM, din cauza unei cozi
impresionante, dar la care am dorit să revin pentru a-l include în
circuit. În apropiere, pe Lipscani, într-un loc bine cunoscut membrilor
fotoclubului Arfomed, maestrul fotograf Eugen Ciocan a amenajat, în două
dintre spațiile primitorului său Fotocabinet, un restrâns Muzeu al
Micului Paris, prezentând o colecție de piese vestimentare și obiecte
decorative interbelice, atât de proveniență urbană, cât și
rurală, aflate în ton cu decorațiunile alese pentru întregul
spațiu al atelierului. Și aici vizitatorii erau numeroși și
așteptau răbdători să pătrundă în spațiul mic,
dar privilegiat, al muzeului, deși vizita este mult mai relevantă
când însuși amfitrionul este acolo pentru ghidaj.
Școala de bani, surpriza nopții
Reper
cu greutate pe harta culturală a orașului, Muzeul Național de
Istorie a României și-a primit și anul acesta oaspeții în
spațiile de expunere permanentă, Lapidariul, Columna lui Traian
și Tezaurul, completate de reprezentațiile istorice oferite de
asociațiile cu profil militar, care de altfel au fost deosebit de active
cu ocazia Centenarului pe toată durata NM. Ceea ce m-a surprins a fost
prezența pe lista participanților a vernisajului Școlii de bani,
organizat de BCR, reunind o expoziție numismatică și una despre
istoria banilor, completate cu ateliere și alte activități
ludice. Dincolo de miezul nopții, când am ajuns eu acolo, atmosfera era
una de sfârșit de petrecere, spațiul fiind mai mult pentru odihna
picioarelor greu încercate decât pentru descoperirea de lucruri noi. Continuând
la pas pe Calea Victoriei, am ajuns la Palatul Telefoanelor, clădire
reprezentativă și foarte îndrăzneață la vremea ei,
catalogată ca zgârie-nori în anii ʼ30, care era acum deschisă
pentru expoziția principală a RDW, care a adus acolo cele mai bune
proiecte ale ultimului an aparținând designerilor, graficienilor și
arhitecților români.
Ajunsă
la polul muzeal din zona Palatului Regal, am început traseul cu Biblioteca
Centrală Universitară (BCU) „Carol I”, mereu gazdă primitoare a
Maratonului de Poezie şi Jazz, organizat în parteneriat cu Muzeul
Naţional al Literaturii Române (MNLR) și dedicat, evident,
Centenarului. În plus față de turul ghidat prin spațiile vechi
și prin cele moderne ale bibliotecii, special pentru această
ediție, managerul instituției a organizat un spațiu deosebit,
„Capsula timpului”, menit să poarte vizitatorii, rapid, prin reperele
cronologice cele mai importante din existența BCU din urmă cu o
sută și mai bine de ani. Am continuat cu popasuri scurte la Muzeul
Aman, unde se încheiaseră deja reprezentațiile teatrale, dar
oaspeții încă mai zăboveau în curte sau printre tablouri, în
interior, și la galeria Galateca, inclusă la rândul său în
agenda RDW, cu instalația de bijuterie contemporană intitulată
provocator „Remains of the Feast”, o metaforă amară la adresa
societății de consum, pornită de la mitul regelui Midas și
de la riscul de a muri de foame înconjurați de prea multe obiecte care
ajung să ne fie inutile.
Picturi celebre și fotografii de
reportaj la MNAR
La
sediul central al MNLR din spatele Bisericii Albe, vizitatorii se plimbau
printre autori și scrierile lor, iar în sala Perpessicius, căci
grădina era prea plouată, se vizionau filme românești de
artă. Muzeul Național de Artă al României (MNAR) a deschis spre
vizitare expozițiile temporare din aripa Știrbei: Mihail Grecu –
Între metaforă și realitate, Ștefan Luchian – maestrul graficii
românești și World Press Photo. Amănunte despre primele
două vă vom dezvălui într-un articol viitor. Cât despre
fotografiile de reportaj, amplasate în foaier, păreau destul de aglomerate
în mulțimea de vizitatori, într-un spațiu altfel generos. În plus,
unele imagini erau de o violență pe care am găsit-o mult prea
brutală, făcând un contrast cutremurător cu delicatele pasteluri
și acuarele ale lui Luchian și chiar cu tablourile lui Grecu.
Noaptea
se apropia de sfârșit și, înainte de a face bilanțul unei ediții
care a oferit multe ocazii de a intra în case deosebite, cu arhitectură
remarcabilă și numeroase istorii în spate, am mai poposit la Muzeul
Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”,
pentru expoziția temporară „Hărțile Timpului”, ce își
dorește reconstruirea memoriei locurilor uitate, îmbinând arta și știința,
și în final la MMB, unde am încheiat parcursul într-o notă spirituală,
cu expoziția „Imagini ale invizibilului”, realizată în cadrul celei
de-a treia întâlniri internaționale pentru iconografia bizantină.
Frumoasele icoane mi-au redat starea de calm după toată agitația
de până atunci și capacitatea de a savura în suflet o altă
noapte de colecție.
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.
Da, sunt de acord Aflați mai multe