Spre bucuria melomanilor, ministagiunea estivală de anul acesta,
desfășurată sub genericul „Vara magică“, a oferit, săptămână de săptămână,
concerte și recitaluri de mare atractivitate. Din păcate, ediția a patra s-a
încheiat, după cele opt seri muzicale cu interpreți și ansambluri
binecunoscute, artiști de reală valoare, invitați din țară și de peste hotare.
Ultima întâlnire a stat, din nou, sub semnul tinereții,
organizatorii propunând un program susținut de Romanian Sinfonietta, orchestră
alcătuită din instrumentiști cu vârste între 19 și 23 de ani, selectați din
toată țara de reputatul violoncelist Marin Cazacu, cel care a creat (și) acest
excelent ansamblu, în urmă cu cinci ani, evoluând la cotele performanței sub
bagheta maestrului Horia Andreescu.
În concertul de la Ateneu, Sinfonietta a dovedit că este, cu
fiecare nouă apariție pe podium, tot mai performantă și expresivă, conferind o
încărcătură și o bogăție coloristică aparte unor opusuri dificile și
pretențioase. De această dată, am ascultat lucrări intrate de curând în
repertoriul ansamblului, începând cu „Rapsodia II“ de Enescu, de obicei marcată
de lirism, visare și o anume nostalgie evocatoare, căpătând însă, în acea
versiune interpretativă, o densitate și o forță aparte, plină de viață și de
tinerețe. A urmat Concertul nr.1 de Ceaikovski, acompaniind cu acuratețe
demersul solistic al pianistului Daniel Goiți, a cărui viziune s-a caracterizat
prin masivitate, rigoare și precizie tehnică, intensitățile subliniate
alternând cu momente de liniște interioară, fără a aduce însă lirismul specific
romantic. De altfel, și bisul decupat din creația ceaikovskiană a avut o notă
pregnantă de interiorizare sobră.
După pauză, Simfonia nr. 8 de Dvořák a sunat minunat, vibrant,
cu suplețe în paginile dansante sau melancolice puternic marcate de influențe
din folclorul ceh, cu desfășurări spectaculoase, în care alămurile și percuția
au reușit să confere un plus de anvergură, iar corzile au avut substanță,
consistență și o linie generoasă. Horia Andreescu a dirijat fără partitură,
cerând, printr-o gestică sugestivă și eficientă, accente, inflexiuni,
contraste, intervenții solistice deosebit de expresive, asigurând vigoare și
echilibru unei construcții muzicale de o frumusețe care a electrizat întreaga
sală. Aplauzele prelungi au fost răsplătite cu două bisuri cuceritoare semnate
de J. Strauss, punctate cu „tunete și fulgere“ sau cu strigăte și „certuri“
între instrumentiștii care, evident, au continuat să cânte cu o vervă
irezistibilă.
Poate că mulți s-au mirat să vadă fetele din orchestră îmbrăcate
în ii cochete și brodate cu gust, dar era ideea excelentă a (aceluiași) Marin
Cazacu de a puncta, cu discreție și eleganță, ceva din spiritul românesc, în
pregătirea turneului în Germania. Romanian Sinfonietta, dirijorul și pianistul
au plecat în zori la Berlin, unde la 19 august, chiar de ziua de naștere a lui
Enescu, au cântat la vestita Konzerthaus, în cadrul Festivalului „Young Euro
Classic“. În perioada 6–23 august, pe acel podium au evoluat ansambluri de
tineret din Suedia, Olanda, Marea Britanie, Norvegia, Ucraina, China, Polonia,
firesc și din țara-gazdă, precum și Culture Orchestra (alcătuită din
instrumentiști sosiți din Polonia, Rep. Moldova, Ucraina, Georgia, Belarus,
Azerbaidjan, Armenia) sau nou-înființata „Orchestră a Păcii – Young Euro
Classic“ (formată din muzicieni din Ucraina, Rusia, Germania, Armenia). Într-un
asemenea context, orchestra noastră a cucerit și entuziasmat publicul german care
a aplaudat minute în șir, în picioare, ceea ce, după câte se pare, nu s-a prea
întâmplat la alte concerte.
La 30 august va începe ediția a 22-a a Festivalului „George
Enescu“, primul concert fiind susținut de... „sora mai mare“ a Romanian
Sinfonietta – Orchestra Română de Tineret (ORT) –, aflată acum sub egida
Centrului cultural „Tinerimea Română“, al cărui manager este chiar Marin
Cazacu, cel care, dăruit promovării talentelor autentice, le oferă șansa de a
se afirma, de a „crește“ și forma la nivelul performanței. Tocmai de aceea, a
fondat ORT în 2008, primul ansamblu de tineri creat la noi, sub conducerea lui
Cristian Mandeal, uimind încă de la debut prin calitatea (de asemenea) cu totul
specială. Și iată că, peste doar câteva zile, va cânta în deschiderea
festivalului, dar cu Kristjan Jarvi la pupitru, iar solistă – celebra
violonistă Sarah Chang. O confirmare a unei orchestre de valoare, un început de
cotă într-un festival cu repere ce nu pot fi ratate de melomani.