Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  CULTURĂ  »  Cultură

Sinfonietta la Berlin

Viața Medicală
Anca FLOREA joi, 3 septembrie 2015
     Spre bucuria melomanilor, ministagiunea estivală de anul acesta, desfășurată sub genericul „Vara magică“, a oferit, săptămână de săptămână, concerte și recitaluri de mare atractivitate. Din păcate, ediția a patra s-a încheiat, după cele opt seri muzicale cu interpreți și ansambluri binecunoscute, artiști de reală valoare, invitați din țară și de peste hotare.
     Ultima întâlnire a stat, din nou, sub semnul tinereții, organizatorii propunând un program susținut de Romanian Sinfonietta, orchestră alcătuită din instrumentiști cu vârste între 19 și 23 de ani, selectați din toată țara de reputatul violoncelist Marin Cazacu, cel care a creat (și) acest excelent ansamblu, în urmă cu cinci ani, evoluând la cotele performanței sub bagheta maestrului Horia Andreescu.
     În concertul de la Ateneu, Sinfonietta a dovedit că este, cu fiecare nouă apariție pe podium, tot mai performantă și expresivă, conferind o încărcătură și o bogăție coloristică aparte unor opusuri dificile și pretențioase. De această dată, am ascultat lucrări intrate de curând în repertoriul ansamblului, începând cu „Rapsodia II“ de Enescu, de obicei marcată de lirism, visare și o anume nostalgie evocatoare, căpătând însă, în acea versiune interpretativă, o densitate și o forță aparte, plină de viață și de tinerețe. A urmat Concertul nr.1 de Ceaikovski, acompaniind cu acuratețe demersul solistic al pianistului Daniel Goiți, a cărui viziune s-a caracterizat prin masivitate, rigoare și precizie tehnică, intensitățile subliniate alternând cu momente de liniște interioară, fără a aduce însă lirismul specific romantic. De altfel, și bisul decupat din creația ceaikovskiană a avut o notă pregnantă de interiorizare sobră.
     După pauză, Simfonia nr. 8 de Dvořák a sunat minunat, vibrant, cu suplețe în paginile dansante sau melancolice puternic marcate de influențe din folclorul ceh, cu desfășurări spectaculoase, în care alămurile și percuția au reușit să confere un plus de anvergură, iar corzile au avut substanță, consistență și o linie generoasă. Horia Andreescu a dirijat fără partitură, cerând, printr-o gestică sugestivă și eficientă, accente, inflexiuni, contraste, intervenții solistice deosebit de expresive, asigurând vigoare și echilibru unei construcții muzicale de o frumusețe care a electrizat întreaga sală. Aplauzele prelungi au fost răsplătite cu două bisuri cuceritoare semnate de J. Strauss, punctate cu „tunete și fulgere“ sau cu strigăte și „certuri“ între instrumentiștii care, evident, au continuat să cânte cu o vervă irezistibilă.
     Poate că mulți s-au mirat să vadă fetele din orchestră îmbrăcate în ii cochete și brodate cu gust, dar era ideea excelentă a (aceluiași) Marin Cazacu de a puncta, cu discreție și eleganță, ceva din spiritul românesc, în pregătirea turneului în Germania. Romanian Sinfonietta, dirijorul și pianistul au plecat în zori la Berlin, unde la 19 august, chiar de ziua de naștere a lui Enescu, au cântat la vestita Konzerthaus, în cadrul Festivalului „Young Euro Classic“. În perioada 6–23 august, pe acel podium au evoluat ansambluri de tineret din Suedia, Olanda, Marea Britanie, Norvegia, Ucraina, China, Polonia, firesc și din țara-gazdă, precum și Culture Orchestra (alcătuită din instrumentiști sosiți din Polonia, Rep. Moldova, Ucraina, Georgia, Belarus, Azerbaidjan, Armenia) sau nou-înființata „Orchestră a Păcii – Young Euro Classic“ (formată din muzicieni din Ucraina, Rusia, Germania, Armenia). Într-un asemenea context, orchestra noastră a cucerit și entuziasmat publicul german care a aplaudat minute în șir, în picioare, ceea ce, după câte se pare, nu s-a prea întâmplat la alte concerte.
     La 30 august va începe ediția a 22-a a Festivalului „George Enescu“, primul concert fiind susținut de... „sora mai mare“ a Romanian Sinfonietta – Orchestra Română de Tineret (ORT) –, aflată acum sub egida Centrului cultural „Tinerimea Română“, al cărui manager este chiar Marin Cazacu, cel care, dăruit promovării talentelor autentice, le oferă șansa de a se afirma, de a „crește“ și forma la nivelul performanței. Tocmai de aceea, a fondat ORT în 2008, primul ansamblu de tineri creat la noi, sub conducerea lui Cristian Mandeal, uimind încă de la debut prin calitatea (de asemenea) cu totul specială. Și iată că, peste doar câteva zile, va cânta în deschiderea festivalului, dar cu Kristjan Jarvi la pupitru, iar solistă – celebra violonistă Sarah Chang. O confirmare a unei orchestre de valoare, un început de cotă într-un festival cu repere ce nu pot fi ratate de melomani.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 de lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC