Care să fie legătura dintre Cenaclul de Arte
Plastice al Medicilor „Ion Ţuculescu“, ce reuneşte un număr din ce în ce mai
mare de creatori de frumos din lumea medicală românească, şi Cercul Militar Naţional
din Capitală, în ale cărui săli de expoziţie au fost găzduite, în 2014, toate
„balurile“ de artă la care creatorii amintitului cenaclu şi-au scos în lume
„frumoasele“, cu inima plină de emoţie la gândul întâlnirii cu marele public?
Poate că răspunsul stă în ordinea şi
seriozitatea cu care şi militarii, şi medicii înţeleg să se angajeze în bătălia
contra dezordinii de tot felul. Poate că e vorba de întâmplare. Poate că ajută şi
amplasarea CNM în plin centrul Bucureştilor, acolo unde flutură semeţ şi
ocrotitor stindardul României şi unde îşi poartă paşii mai toţi trecătorii
urbei în mersul lor dintre cele mai mari instituţii de artă şi cultură.
Imposibil, prin urmare, să nu fi remarcat prezenţa frecventă pe simezele de la
CNM a lucrărilor membrilor Cenaclului „I. Ţuculescu“.
Astfel,
chiar din ianuarie al anului pe care ne pregătim să-l încheiem, numărând cu
atenţie „bobocii“ în iarna împlinirilor toate, la Sala Rondă au expus din creaţia
lor medicii Petre Gheorghe şi Petre Ştefan – două stiluri diferite, dar un
singur crez: în puterea neagresivă a artei, în forţa ei de a înlocui cenuşiul
unei realităţi cu mărturii picturale aduse de prin lumea cea mare prin care vor
fi trecut de-a lungul vieţii aceşti artişti, cu sufletul, în vreme ce raţiunea
le era conectată la profesia cea sfinţită de jurământul lui Hipocrate.
În luna iulie, la Sala Foaier a fost deschis
Salonul de vară al Cenaclului „I. Ţuculescu“
(pictură, sculptură, ceramică, grafică, pictură pe calculator), iar la Sala
Rondă, expoziţia personală semnată de dr. Claudia Bucur – o suită de peisaje
„invadate“ de lumină, naturi statice, toate purtând amprenta cuminte a stilului
său şlefuit la şcoala românească de artă.
Şi a venit toamna. Şi a fost Salonul de
toamnă, cu expoziţia colectivă Amintiri
din vacanţă (septembrie, Sala Rondă). Luna octombrie a reinventat prin
penelul Elenei Demetrescu Jocuri şi Poveşti. Absolventa Academiei
de Artă Bucureşti, dr. E. Demetrescu face cu asupra de măsură dovada că studiul
serios, academic, rămâne marea poartă de intrare cu dreptul în lumea Artei şi,
prin „documentele“ cu care pictoriţa „se legitimează“, convinge pe
de-a-ntregul.
Nu, nu-i voi aminti pe toţi cei care au
expus la colectivele din 2014. Mărturisesc doar că au fost toţi membrii
cenaclului, că artistul plastic prof. dr. Nicolae Iorga le-a fost mereu alături
şi că Suzana Bantaş, fosta preşedintă a cenaclului pentru aproape o jumătate de
secol, rămâne sfătuitoarea eficientă şi responsabilă a noului comitet de
conducere (format din Elena Demetrescu, Amalia Cătescu şi Georgiana Pârlogea)
în împlinirea şi promovarea valorii în artă, cât timpul creşte odată cu noi.