Newsflash
Cultură

Șase ani de încăpățânare

de Candid STOICA - aug. 29 2016
Șase ani de încăpățânare
    În pofida caniculei ce a bântuit atât de cumplit orașul în ultimul timp, unul din așa-numitele teatre particulare sărace ale Capitalei, Unteatru, condus de tinerii regizori Andreea și Andrei Grosu, și-a sărbătorit, între 28 iulie și 4 august, șase ani de la înființare cu oarecare tam-tam mediatic, într-un sediu nou, situat pe strada Sfinții Apostoli nr. 44. După evenimentele din decembrie ’89, teatrele particulare au apărut precum ciupercile: Teatrul Cafe Godot, Teatrul de artă, Teatrul de sufragerie, La Scena, Teatrul de Luni (Green Hours) etc. Unele dintre ele abia mai supraviețuiesc, jucând în sedii improprii, improvizate sau apelând la mila și înțelegerea frățânelor lor mai mari și mai bogate, teatrele cu subvenție de la bugetul statului, ca să producă în zilele de luni.
    Bucuria a fost mare pentru spectatori, pentru invitații care au înfruntat vitregia climei străbătând orașul, dar și pentru iubitorii teatrului și muzicii, care au venit într-un număr destul de mare pentru a răsplăti munca și realizările celor care nu și-au precupețit timpul pentru a aduce pe scenă o altă imagine a lumii teatrului. Am văzut și am scris în urmă cu ceva timp despre unele succese de la Unteatru cu piesele „Trei femei înalte“ de Edward Albee și „Un tramvai numit dorință“, text care aparține dramaturgului american Tennessee Williams. De această dată, organizatorii au alcătuit un program destul de complex, cu multe puncte de atracție, capabile să atragă categorii cât mai largi de spectatori. S-au desfășurat opt spectacole de teatru, șase concerte live și un vernisaj de fotografii realizate de Adi Bulboacă. Printre invitați s-au numărat destui oameni importanți în domeniul artei, artiști din panoplia de vedete a peisajului teatral, prieteni și susținători morali ai celor ce conduc destinele acestui teatru.
    Primul spectacol prezentat a fost de fapt o premieră – „Vandalul“,un text scris de Hamish Linklater, autor necunoscut la noi, dar despre care am fost asigurați că este un scriitor notoriu în lumea anglo-saxonă și care a venit să asiste personal la premiera piesei sale din România. N-am reușit să aflăm părerea lui despre textul descifrat cu adâncă înțelegere de regizoarea Andreea Vulpe și interpretat cu destulă convingere de tinerii actori Ionuț Vișan, Mihaela Trofimov și Liviu Pintileasa. Următorul spectacol a fost „Hamlet“,un studiu despre sulfurosul personaj shakespearian, în care actorii Alina Berzunțeanu, Richard Bovnoczki și Petre Kerek au căutat cu modestie să descifreze tainele textului care a făcut să curgă atâta cerneală în zeci de cronici și studii academice. A urmat textul dramaturgului britanic Martin Crimp – „Avem nevoie de multă atenție“,tălmăcit cu destulă acuratețe de tânăra regizoare Sânziana Stoican și interpretat cu entuziasm de Mădălina Anea, Silviu Debu, de supla și fascinanta Sabrina Iașchevici (pe care am văzut-o și în spectacolele teatrului Odeon) și de Cristina Casian.
   „Liliom“, piesa scriitorului maghiar Molnár Ferenc (care a fost ecranizată în urmă cu foarte mulți ani), regizată de Kovács Zsuszánna, având în distribuție pe Sabrina Iașchevici, Corina Moise, Ionuț Vișan, Florina Gleznea, Liviu Pintileasa, Silviu Debu și Andrei Seușan (a se observa că Unteatru folosește cam același grup de actori) este poate spectacolul cel mai fragil artistic, cel mai crud, părând pregătit în pripă. Dar te poți întreba care teatru prezintă numai și numai spectacole excepționale.
Concertul lui Alex Ștefănescu    Unul dintre concertele live a fost susținut de tânărul Alex Ștefănescu, într-un stil amical inconfundabil, cu sensibilitate și debitând glume și povestioare amuzante cam în felul în care o face de ani de zile cunoscutul actor Radu Gheorghe.
    Unteatru a fost înființat în iulie 2010 și a funcționat la un moment dat într-o casă părăsită de pe strada Ilfov, în spatele palatului CEC, fiind de mirare cum de rezistă victorios atâtor vicisitudini prin care trec arta teatrală și tagma actorilor tineri. Unteatru este de admirat pentru îndârjirea cu care persistă în activitatea sa, este de aplaudat pentru abnegația cu care lucrează, atrăgând foarte multe talente ale tinerei generații. Nu sunt cuvinte de laudă pentru pasiunea constantă pe care o are pentru arta teatrală și pentru textele cu o anumită substanță intelectuală. Este de apreciat pentru calitatea deosebită a unor spectacole, dar mai ales pentru atragerea unui număr mare de actori care, neputând pătrunde în teatrele mari profesioniste, constituite în ultimul timp în adevărate ghetouri de interese personale, găsesc pe această scenă un climat propice de valorificare a calităților lor.
    Este însă de mirare și aproape inexplicabil cum niște creatori tineri nu au găsit până la ora actuală un text scris de un autor român (în afară de cel al lui Matei Vișniec) care să oglindească fidel realitățile României de azi. Le recomand cu plăcere piese scrise de Dinu Grigorescu sau un excepțional text al profesorului Radu Iftimovici, despre evenimentele din decembrie ’89, intitulat „Ah, ce grozav e să faci amor pe ploaie“ și, fără jenă, două din piesele mele: „Dosarul curvelor“ și „Prologul sau o repetiție cu o piesă interzisă de cenzura comunistă“.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe