La rubrica Arte frumoase, dna Paula Romanescu descifrează posibile semnificaţii ale picturilor dnei dr. Marina Musset, medic oncolog la Paris.

 "> Să auzi culoarea - Viața Medicală
Cultură

Să auzi culoarea

de Paula ROMANESCU - mai 16 2012
Să auzi culoarea

La rubrica Arte frumoase, dna Paula Romanescu descifrează posibile semnificaţii ale picturilor dnei dr. Marina Musset, medic oncolog la Paris.

 

     Stranii mai sunt şi simţurile creatorilor, oameni ca şi noi şi, totuşi, altfel! După ce un Camil Petrescu „a văzut idei“ (ba, mai mult, ne-a ajutat să le vedem şi noi, cei cu „suflete“ nu tocmai „tari“ şi, în niciun caz Dantoni sau Bălceşti!), în chiar anii dintâi ai mileniului trei, Marina Musset, medic-pictor, românca pariziană cu un doctorat în medicină, specializată în oncologie, după ce s-a angajat pentru mai bine de patru decenii în bătălia cu marele secerător de vieţi – cancerul, în Parisul acela sinonim cu lumina, cu luxul, cu paradisul din toate visele noastre de prizonieri în ţarcul „du meilleur des mondes possibles“ dintr-un alt timp, a prins să „audă“ culori dintre acelea care „mişcă undele adânci ale sufletului“, te ajută „să dialoghezi cu propriu-ţi eu“ purtându-te spre adâncul întru dezlegarea neînţelesurilor dintre suflete, prin crearea de punţi de aur cald precum surâsul, ori printr-o „terapie“ ca un psalm întru slava vieţii.
     Pictor autodidact, Marina Musset se afirmă în pictura contemporană abordând „un expresionism abstract cu inflexiune vitalistică“, de-ar fi să-i dăm crezare lui Claude Mollard cu zicerea lui consemnată în catalogul care serveşte de carte de vizită la expoziţia Culoarea – impuls vital, găzduită de curând la Palatul Suţu – Muzeul Municipal.
     Membră a „Who’s who“ International Art Club – Lausanne şi a Federaţiei Internaţionale Culturale Feminine (FICF) – Paris, Marina Musset expune pentru prima oară în 2005, la Paris, în cadrul expoziţiei „Pictura actuală în multiplicitatea formelor ei“, după care, urmând inflexiunile deloc amăgitoare ale cântului sirenelor-culori, a continuat cu asiduitate să le tălmăcească înaltul şi adâncul, purtându-le ciudatele „portative“ prin Italia, Belgia, Franţa şi, pentru a doua oară, în România, în fostul mic Paris: în 2009, la Sala „Brâncuşi“ de la Palatul Parlamentului şi, în 2012, la vechiul palat Suţu.
     Pânzele Marinei Musset sunt un fel de muzică de paradă la o sărbătoare a vieţii cu lumină însemnată. „Titlurile“ lucrărilor, evocând obsedant lupta dintre viaţă şi moarte (de care medicul are prea bine ştire, iar pictoriţa nu face decât să dea culorii grai), sunt mai degrabă „nume“, „simboluri“, „chiot“ sau „linişti“.
     În „Bătălia de la Austerlitz“ nu putea lipsi, desigur, „soarele“. Dar de  ce va fi ales plasticiana să ridice în faţa discului roşu (ca un ghem de sânge ridicat chiar din câmpul presărat cu victime care au adăugat „luminii“ victoriei propria lor viaţă) înalte suliţi de trestii deloc gânditoare, ca un strigăt sfâşietor de mamă: Ajunge! Şi-apoi, ce rost să aibă buchetul de flori albastre logodite cu negrul, de nu speranţa că din noaptea gândului va răsări odată şi seninul de suflet!
     Convinsă că şi sufletul se poate „fotografia“, artista culorii Marina Musset ne invită să învăţăm a privi cu sufletul, să-l „îmbrăcăm“ în culoare şi să-l lăsăm să-şi descânte „Enigma“.
     Lucrarea cea mai puternică, cea mai plină de sensuri, cea mai cântătoare, cea mai mângâietoare dintre toate câte compun expoziţia prezentă, rămâne „Giverny“-ul acela ca un omagiu adus marelui pictor impresionist Claude Monet.
     Şi „Austerlitz“-ul de aici tot a Monet aduce, iar „Irişii“ trimit la tumultul provocator al vieţii, deşi, prea bine ştim, prea bine o ştie şi medicul-pictor Marina Musset, inexorabila „doamnă în negru meşteră la coasă“ are de-a pururi ultimul cuvânt. Ei, şi?! Până atunci, să învăţăm să ascultăm culorile ca tot atâtea chipuri ale luminii cea cu viaţă însemnată, să ne lăsăm purtaţi prin lumea de simboluri deloc „abstracte“, deloc „expresioniste“, prin care ne conduce artista ca pentru o terapie.
     Cât de bine i-ar sta medicului parizian Marina Musset integrată în marea familie a Cenaclului medicilor pictori din România „Ion Ţuculescu“! Cât de înalt „vorbitoare“ ar fi culoarea din lucrările sale în dialog românesc de taină mereu nouă cu lucrările unor pictori-medici autohtoni ca Elena şi Dan Paulian, Suzana Bantaş, Petru Damir, Maria Mănucă, Gabriela Ciobotaru-Călin, spre a nu-i numi decât pe aceştia, deşi ochii sufletului nostru se deschid uluiţi şi spre mai tinerii creatori care „spun“ în felul lor culorii cum să „vorbească“.
     Dacă în pictura artistei Marina Musset roşul este predominant, e poate semn că sângele – fluviu cald de viaţă – bate mereu cu talazuri de „Intensă bucurie“ în prea strâmtele maluri care închid firul de viaţă omenească, tot încercând să-l înveţe pe omul pieritor cum să nu mai moară deloc, înscriindu-se în curgerea largă a lui ars longa, deşi prea bine ştim căvita nostra brevis est.
     Bine aţi venit acasă cu daruri de lumină cântătoare logodită cu ape de tihnă şi linişti grăitoare, stimată doamnă Marina Musset!

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe