Weekendul 16–18 septembrie a fost generos în evenimente culturale. Bucureştiul şi-a sărbătorit cei 552 de ani de atestare documentară prin concerte, expoziţii şi târguri, descrise de dna dr. Maria Dragotă, iar vineri spre sâmbătă, mii de cinefili au asistat în terase şi cinematografe la proiecţiile din cadrul Nopţii Albe a Filmului Românesc – printre ei, dra Sorina Vasile.

 "> România explicată pe film - Viața Medicală
Cultură

România explicată pe film

de Dr. Sorina VASILE - oct. 5 2011
România explicată pe film

Weekendul 16–18 septembrie a fost generos în evenimente culturale. Bucureştiul şi-a sărbătorit cei 552 de ani de atestare documentară prin concerte, expoziţii şi târguri, descrise de dna dr. Maria Dragotă, iar vineri spre sâmbătă, mii de cinefili au asistat în terase şi cinematografe la proiecţiile din cadrul Nopţii Albe a Filmului Românesc – printre ei, dra Sorina Vasile.

 

Filmul românesc a ieşit să se plimbe o noapte prin minţile oamenilor ameţiţi de reţetele cinematografice ale americanilor.

  „Când zici gratuit, parcă o iau razna toţi.“ Aşa încearcă să explice unul din organizatorii de la Noaptea Albă a Filmului Românesc aglomeraţia (aproape 7.500 de oameni) care a bântuit străzile din Iaşi, Timişoara, Cluj şi Bucureşti în noaptea de 16 spre 17 septembrie.
  În grădina Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti e plin de tineri care stau pe scaune verzi de plastic şi râd în hohote la Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu regizată de Andrei Ujică. Filmul e proiectat pe un ecran gigantic agăţat de unul din zidurile cărămizii ale muzeului. Un băiat slab cu un tricou roşu ţine o sticlă de bere într-o mână, iar cu cealaltă îl imită pe Ceauşescu: „Alo! Alooo! Tovarăşi, tovarăşi! Aşezaţi-vă liniştiţi“. Se şuşoteşte din toate părţile: „Acum îi înţeleg pe ai mei săracii“ sau „Băăi, ce vremuri triste. Dă-ncoa’ iPhone-ul să fac o poză!“.
  Filmele de genul acesta nu scot de obicei mulţi bani din proiecţii. În mall-uri, stau lângă suratele americane o săptămână, maximum două – în funcţie de încasări. Doi prieteni îmi explică de ce nu vor nici în ruptul capului să meargă la cinema pentru un film românesc: „Toate se termină incredibil de prost, de parcă regizorul s-a plictisit şi a terminat mai repede ca să plece la bere“, îmi zice revoltat unul. Celălalt – „De ce aş merge să dau bani într-un cinematograf care miroase urât şi să văd ceva oribil, când mall-ul e plin de filme bune care mă fac să mă simt bine?“.
  În noaptea asta totul e diferit ca prin vrajă – chiar lângă curtea luminată de imaginile alb-negru cu Ceauşescu, în sala veche din Noul Cinematograf al Regizorului Român, tinerii stau unul peste altul înghesuiţi să se uite la Bună! Ce faci? – filmul lui Alexandru Maftei. Acesta spune povestea a doi soţi de 40 de ani care se reîndrăgostesc unul de celălalt vorbind pe internet. Organizatorii spun că a fost aşa de mare aglomeraţia acolo că le-a fost frică să nu leşine cineva de căldură şi să fie nevoie de ambulanţă. Oamenii ies încântaţi şi trăncănesc mulţumiţi de Gabriel şi Gabriela, personajele principale care descoperă, după 20 de ani de căsnicie, că sunt suflete-pereche.

„Vive la Crise!“

  În grădină la GreenHours, clubul de jazz de pe Calea Victoriei, cinefilii par hipnotizaţi de scurtmetrajele celor de la Anim’est. Muzica minimalistă şi ecranul, pe care rulează parcă secvenţe din jocurile pe calculator din anii ’90, atrag privirile spectatorilor ca o gaură neagră. O femeie grasă, care pare desenată de un copil stângaci, îşi petrece zilele mâncând în faţa televizorului. Când lumea cade în bucăţi pe lângă ea, începe să alerge şi se transformă într-o tânără zveltă. Animaţia sfârşeşte cu un panou pe care scrie mare – „Vive la Crise!“. Oamenii aplaudă anemic şi prelung, ca şi cum ar fi în transă.
  La Patria, Viorel, cu o armă de vânătoare, îşi împuşcă socrii şi notarul soţiei de care tocmai a divorţat. Apoi merge la secţie şi se predă poliţiştilor cu care stă liniştit la taclale şi care vor să-i dea o cafea. Cristi Puiu, regizorul şi interpretul lui Viorel în Aurora, spune despre opera sa că este inamicul somnului care cuprinde creierul. În noaptea asta, spectatorii insomniaci îşi dau coate şi chicotesc la cadrele lungi şi violenţa înecată care pe mine mă ţintuieşte pe scaun şi-mi dă fiori.
  După seara asta, mi se ciocnesc în minte poveştile şi emoţiile personajelor ca şi cum ar fi ale mele. Încerc să construiesc sensuri pentru finalurile abrupte ale filmelor, dar nu găsesc nimic care să mă mulţumească. O săptămână mai târziu caut răspuns la orice alt film românesc, dar nu mai găsesc nicăieri în Bucureşti un loc în care să ruleze unul.

„Da! Uite mă, cât e de real“

  „Noi considerăm că merită să plăteşti pentru ceva străin, nu pentru ceva autohton. Totdeauna ce fac alţii e mai bun“ – spune Ramona Sârbu, organizatorul evenimentului, când o întreb de ce crede că oamenii preferă alte filme în locul celor româneşti.
  E al doilea an în care Ramona şi grupul ei, care organizează şi TIFF (Transilvania International Film Festival), au pus pe picioare evenimentul acesta după modelul celorlalte nopţi albe. Au făcut asta ca să reatragă publicul către filmele româneşti. În secret, Ramona şi colegii ei speră însă că pot da şi o lecţie astfel – „să dovedim că filmele româneşti pot plăcea foarte mult şi trebuie până la urmă să mergi la cinema, ca să recompensezi munca realizatorilor de film, pentru a putea continua“.
  Pe de altă parte, organizatoarea spune că există situaţii în care chiar unele din filmele noastre ţin departe publicul de cinema – are mulţi prieteni care nu mai vor să mai audă de regizorii din „noul val“ – „Nu te duci la film să te încarci. Se termină şi ţie tot iţi vine să zici: «Da, mă – cât e de real». Oamenii nu vor să vadă iarăşi la cinematograf ce văd în fiecare zi pe străzi sau la locul de muncă“.
  E convinsă însă că regizorii nu vor renunţa prea curând la metoda aceasta de a face film – e o tendinţă foarte apreciată în străinătate, care aduce multe premii filmului românesc: „Reflectă foarte multe lucruri din ce înseamnă poporul şi mentalitatea noastră“.
  E două noaptea, Festivalul Filmului Românesc s-a terminat, iar cinefilii iau autobuzul spre casă. E plin de oameni care încă au chef de glume şi poveşti. Se face linişte abia pe la a treia staţie de la Unirii, când urcă un băiat de vreo 10 ani, cu hainele murdare, care strigă prost o rugăciune „pentru un bănuţ“. Mă uit la el şi zic în şoaptă: „Da! Uite mă, cât e de real…“.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe