Newsflash
Cultură

Romancierul amic al medicilor

de Dr. Al. TRIFAN - oct. 3 2013
Romancierul amic al medicilor
Parisul de la cumpăna secolelor XIX şi XX a cunoscut o apropiere fără precedent a scriitorilor de medici, datorită deschiderii umaniste a filosofiei bolii. Frecventarea de către scriitori a unor cursuri de facultate ca acelea ţinute de Charcot la Salpêtrière era un fapt notoriu. Dintre cei care, având prieteni doctori, au găsit în discuţiile saloanelor pe care le frecventau subiecte semnificative privind tematica morală a fost şi Paul Bourget. Acesta a căutat evidenţierea dilemelor morale peste tot în viaţă.
Culegerea de nuvele Le coeur et le métier (Inima şi meseria) reuneşte problemele morale care apar în diverse profesiuni; multe şi pline de consecinţe se ivesc în faţa celor care practică medicina. De aceea, prima nuvelă din culegere se referă la un caz de conştiinţă. La un dineu monden, scriitorul se află alături de un medic, profesor universitar, care îi povesteşte un caz din tinereţea carierei sale. Însărcinat de marele Trousseau să trateze un bolnav grav din provincie, locuieşte câteva zile în castelul acestuia. Aici, întâlneşte pe medicul său de familie, care-i relatează că lumea vorbeşte despre o legătură adulteră a contesei, soţia muribundului, care, înşelându-l cu cel mai bun prieten, adaugă la cei trei copii ai săi unul din flori. Soţul nu a aflat de infidelitatea soţiei decât pe patul de moarte. Reacţia sa este violentă, cerându-i soţiei să indice care copil nu este al lui. Cum soţia refuză, se răzbună chemându-şi fiii la căpătâi pentru a da în vileag trădarea mamei lor, dezonorând-o. Aici intervine dilema. Cum bolnavul mai avea puţin de trăit, tragedia ar fi fost evitată dacă pacientul său ar fi murit înainte să vină fiii săi. Acest lucru s-ar fi întâmplat dacă medicul ar fi renunţat la orice acţiune terapeutică, grăbind sfârşitul şi salvând mama celor patru fii de la insuportabila umilinţă. El decide însă că principala datorie este de a acţiona medical până în ultima clipă. Făcând aceasta, prelungeşte zilele muribundului, care astfel are posibilitatea de a arunca în faţa soţiei, în prezenţa copiilor ei, infamia păcatului din tinereţe. Rezultatul este tragic: bolnavul se sfârşeşte în câteva ore, dar, după el, la puţin timp, soţia moare şi ea de inimă rea, iar fiii săi se despart pentru totdeauna, fără a se mai revedea vreodată. Nuvela mi-a produs, atunci când am citit-o, ca tânăr medic, o impresie profundă prin problematica intelectuală, morală şi profesională din text. Figura marelui clinician francez Trousseau şi comandamentul hipocratic al doctorului de a nu fi influenţat de viaţa personală a pacientului despre care nu a văzut, nu a auzit, nu a ştiut nimic (nec visa, nec audita, nec intelecta) a avut darul să-mi înflăcăreze imaginaţia. Întreaga atmosferă a nuvelei, presărată cu diagnostice şi tratamente, este adevărat, tributare secolului, reînvie o profesiune care compensa eficienţa redusă printr-o mare frumuseţe morală.
Paul Bourget a frecventat clinica vestitului psihiatru Ernest Dupré, de care a fost apropiat într-o prietenie admirativă. Acestuia îi dedică prefaţa culegerii de trei nuvele din volumul: L’envers du décor (Reversul decorului), sugerând prin acest titlu faptul că aparenţele tabloului caracterial al unor oameni ascund culpabilităţi în cele din urmă descoperite. În prefaţă, scriitorul emite păreri de primă importanţă, anume că descrierile unor personaje din piesele lui Shakespeare (delir de gelozie la Othello) sau Molière (neurastenie melancolică la Argan) pot figura în tratate de psihiatrie ale vremii sale.
Un alt volum, intitulat Tragiques remous (Vârtejuri tragice), conţine ficţiuni istorice redactate pe baza unor documente autentice (corespondenţe, jurnale personale, confidenţe) care au ca trăsătură comună relaţionarea la crize de viaţă individuale, ele însele raportate la mari tulburări sociale, cum au fost cele din anii 1793–1794, 1812, 1871, 1914. Titlul culegerii i-a fost inspirat de un roman al scriitorului-medic Léon Daudet, al cărui erou priveşte pe malul Ronului trecerea zgomotoasă a unui mare remorcher trăgând două barje ce tulbură violent apele fluviului.
Paul Bourget este un mare maestru în evidenţierea şi altor dileme care stau în faţa existenţei participative. Dragostea nu face excepţie şi scriitorul dezvoltă în romanul în două volume Le démon de midi (Demonul amiezii) conflictul dintre pasiunea sexuală şi morala creştin-catolică. Titlul romanului se referă la o superstiţie a călugărilor intraţi din fragedă tinereţe în mânăstire. Aceştia, odată cu scurgerea anilor, când se află la amiaza vieţii (40–50 de ani), intră sub stăpânirea unui diavol care-i face să lepede rasa călugărească şi să fugă din mănăstire, în lume. Tot aşa, Louis Lavedan, un intelectual catolic pe care preoţii îl desemnează ca deputat al partidului şi care se opune secularizării averilor mânăstireşti, sucombă la vârsta de şaizeci de ani tentaţiei unei idile cu fosta lui logodnică, Geneviève, căsătorită cu altcineva. Afecţiunea dintre cei doi devine din ce în ce mai puternică, însă, până la urmă, Louis Lavedan revine la sentimentele catolice dorite şi, de dragul fiului său, se desparte pentru totdeauna de iubita sa.
Paul Bourget este şi promotorul unui gen epic special, care a cunoscut ulterior succesul, anume romanul colectiv. În al său Le roman des quatres, editat împreună cu alţi trei scriitori cunoscuţi ai epocii – Gerard d’Houville, Henri Duvernois şi Pierre Benoit –, fiecare dintre ei face câte unul din cele patru personaje (a căror identitate şi-o asumă) să vorbească prin intermediul schimbului de scrisori. Trama narativă porneşte de la o crimă reală, care a ţinut prima pagină a ziarelor de atunci. Un pictor ilustru îşi ucide cu sânge rece soţia şi pe amantul acesteia. Cum francezii sunt sensibili la crimele pasionale, justiţia îl achită, dar fiica sa va fi instrumentul inocent al unei dreptăţi imanente. Aşa se naşte, evoluează şi izbucneşte o dramă străpungătoare, care se dezvoltă sub ochii cititorului sub forma unei corespondenţe intime între tată, răzbunător fără milă al onoarei sale, fiica sa ţinută în ignoranţa sistematică a tragediei iniţiale şi trăind visătoare într-o provincie îndepărtată, dar reîntâlnind pe vărul său care o iubeşte din copilărie fără speranţă şi pe nepotul celui asasinat. Află pe neaşteptate, în urma uneia din acele întâmplări ale destinului, teribilul secret care i-a fost ascuns. Urmează scrisori cu confidenţe tulburătoare, în care se regăsesc, contradictorii, oroarea, ura sau mila dureroasă. Iubirea va învinge, dar soţul criminal va ispăşi ocolit de toţi.
   Lectura romanelor scrise de Paul Bourget, pline de o moralitate cuprinzătoare, a făcut să se întărească fundamentul principial al criteriilor ce mi-au fost de folos în practica medicală.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe