Institutul Cervantes a organizat luna trecutã, pentru al treilea an consecutiv, Festivalul Flamenco, care a reunit dansatori şi cântăreţi pasionaţi de spiritul vulcanic al Peninsulei Iberice. Dna dr. Raluca Bulea ne redă, la rubrica Institute Culturale, scântei din magia dansului andaluz.

 "> Ritmuri de flamenco - Viața Medicală
Cultură

Ritmuri de flamenco

de Dr. Raluca BULEA - apr. 12 2012
Ritmuri de flamenco

Institutul Cervantes a organizat luna trecutã, pentru al treilea an consecutiv, Festivalul Flamenco, care a reunit dansatori şi cântăreţi pasionaţi de spiritul vulcanic al Peninsulei Iberice. Dna dr. Raluca Bulea ne redă, la rubrica Institute Culturale, scântei din magia dansului andaluz.

 

  Când soseşte luna martie, indiferent cum arată vremea afară, chiar dacă nu este foarte cald şi mai vedem încă urme ale marilor zăpezi ale lui februarie, hotărâm, în mod unilateral, că a venit primăvara. Ceea ce înseamnă o stare de spirit mai bună, mai veselă, bucuria de a trăi manifestată mai des şi mai pregnant. În ajutorul acestei decizii ne vin şi spectacolele organizate peste tot în oraş, iar din acest punct de vedere în luna ce a trecut am fost cu adevărat răsfăţaţi cu o agendă culturală foarte bogată, care a marcat repere pentru toate gusturile şi vârstele. Dintre acestea ne-am oprit asupra unui eveniment de anvergură, un adevărat maraton cultural: Festivalul Flamenco, subintitulat Flamenco clasic şi noile genuri, pe care Institutul Cervantes l-a organizat la Bucureşti, pentru al treilea an consecutiv, din dorinţa de a oferi celor interesaţi una dintre cele mai tipice şi mai cunoscute manifestări ale spiritului din Peninsula Iberică, cu precădere a părţii sudice a acesteia, regiunea care poartă melodiosul nume de Andaluzia.
   Iniţiat în 2010, cu ocazia deţinerii preşedinţiei Uniunii Europene de către Spania, Festivalul s-a bucurat de o primire extraordinară din partea publicului bucureştean, ceea ce i-a determinat pe membrii echipei de la Cervantes să îşi propună pe mai departe aventura organizării sale, care, încetul cu încetul, devine un reper constant în calendarul de evenimente culturale ale Capitalei, o nouă tradiţie, aşteptată cu nerăbdare de cei care l-au descoperit în anii anteriori. Aşa se face că, între 3 şi 26 martie a.c., am avut din nou posibilitatea de a ne bucura sau de a descoperi în premieră un mod de exprimare artistică ce depăşeşte graniţa genurilor, o întrepătrundere de muzică (vocală şi instrumentală), dans, dar şi culoare, prin costumele prezentate – inclus, din 2010, în lista patrimoniului cultural imaterial al UNESCO.
   Primele spectacole au fost găzduite de Teatrul Naţional, cooptat în rândul partenerilor evenimentului. Scena sa primitoare, dar încărcată de memoria succeselor şi talentului tuturor celor care au urcat vreodată pe ea, a fost locul unde am putut admira spectacolul de dans flamenco al companiei Belén Maya. Solista, căreia la ea acasă i s-ar spunebailaora, a fost acompaniată vocal de José Valencia şi David Vázquez, iar la chitară de Rafael Rodríguez. La ridicarea cortinei, scena a părut dintr-o dată prea mare pentru cei doar patru componenţi ai trupei, erau parcă stingheri acolo. Apoi însă, s-au auzit primele acorduri ale muzicii şi imediat a început dansul iar în acea clipă spaţiul s-a restrâns şi nimic nu a mai contat dincolo de dansatoare, care a reuşit, pe tot parcursul spectacolului, să îi ţină pe spectatori ca vrăjiţi, incapabili să îşi desprindă ochii de la ea. Dintr-o dată, nu mai eram lângă agitata Piaţă a Universităţii din Bucureşti, ci într-unul din barurile de flamenco ale Sevilliei, însoţindu-i şi noi pe artişti cu câte un olé de admiraţie… Orice elemente de scenografie ar fi fost redundante, singure muzica şi corpul dansatoarei fiind suficiente pentru a capta complet atenţia şi dragostea publicului. Şi pentru că într-o echipă trebuie să existe loc de exprimare pentru toată lumea, fiecare artist a avut propriul său moment de comunicare specială cu cei din sală, într-un solo menit să transmită pasiunea şi dăruirea cu care au îmbrăţişat arta numită flamenco, în forma ei cea mai pură şi apropiată de origini.
   De o cu totul altă factură a fost concertul de a doua zi, susţinut de Elsa Rovayo „La Shica“, o tânără cântăreaţă sosită, la rândul său, la Bucureşti, alături de propriul grup de instrumentişti: José Luis Ordoñez (chitară spaniolă), Guillem Aguilar (bass) şi Pablo Martín Jones (percuţie), în vreme ce, la Chişinău, Belén Maya cucerea şi publicul moldovean. Plecând de la genurile tradiţionale copla, sevillana şi flamenco, La Shica reuşeşte să creeze ceva nou, foarte personal, amestecându-le cu ritmuri de jazz, rock şi chiar hip-hop. Prin interpretarea ei plină de vitalitate ne arată afecţiunea pentru Spania natală, precum şi dorinţa de a face cunoscute vechile melodii vibrante, emoţionante, într-o manieră accesibilă şi pentru generaţia tânără, care de prea puţine ori mai are disponibilitatea de a asculta cântece de altădată. Cu toate acestea, publicul de la Bucureşti a apreciat mai mult interpretările clasice sau aproape clasice ale unor piese arhicunoscute precum Limosna de amores sau La bien pagá, în detri­mentul abordărilor foarte moderne.
   După o întreagă săptămână de lucru, am aşteptat cu nerăbdare sosirea weekendului, care a însemnat un nou reper din agenda Festivalului Flamenco şi totodată o schimbare de registru şi de stil muzical. Sub eleganta cupolă a Ateneului Român, prota­gonistul serii a fost tânărul chitarist Pablo Sáinz Villegas, care şi-a intitulat recitalul „Influenţa flamenco în muzica spaniolă“. Lucrările alese pentru ilustrarea temei au aparţinut compo­zitorilor Joaquín Turina, Joaquín Rodrigo, Francisco Tárrega, Isaac Albéniz şi Gerónimo Giménez. Muzica lor seducătoare a transportat auditoriul sub soarele blând al unei înserări andaluze şi a fost cu atât mai convingătoare sub degetele delicate dar pricepute ale interpretului, care părea că devine una cu instrumentul său în unele momente. Din sudul Spaniei, am trecut preţ de o piesă în Italia, pentru a lua parte la etern incitantul Carnaval de la Veneţia, şi parcă îi vedeam aievea pe vestiţii gondolieri, uneori veseli, alteori nostalgici, cântând pe canale, fiind aproape imposibil de sesizat unde se termina barcarola şi unde începea ritmul de flamenco. Atmosfera magică i-a pătruns pe toţi cei prezenţi, care în final l-au răsplătit pe solist cu flori şi îndelungi aplauze, iar cei mai norocoşi s-au mai putut bucura încă o dată de muzica lui, a doua zi, la Sala Radio, cu un program intitulat de această dată „Chitara clasică: din Europa în America“.
   Ajunşi la jumătatea lui martie, ne-am reîntors la acel flamenco de pe străzi şi din taverne, cu un tânăr cantaor din Cádiz, David Palomar, acompaniat de Ricky Rivera (chitară), Javier Katumba (percuţie), Ale Benítez (bass) şi Anabel Rivera (voce); artist distins cu o serie de prestigioase premii şi care a împărtăşit publicului reunit două seri la rând în sala ArCuB câte ceva din spiritul şi din esenţa meleagurilor sale natale. Cunoscătorii limbii spaniole au avut o bucurie sporită de a fi părtaşi la aceste spectacole, căci, dincolo de ritm, de linia melodică, de intonaţia, gesturile şi mimica foarte expresive ale solistului, au putut înţelege mai în profunzime totul, mulţumită cuvintelor din piesele prezentate. Aparţinând genurilor clasice din flamenco – soleá, seguidilla, granaína, tanguillo, dar şi altele –, melodiile din spectacolul lui David Palomar sunt cântece triste, de doliu, de dor, de despărţire, muzică inspirată de peisajele andaluze, lucrări din repertoriul unor legende vii ale muzicii (cum a fost omagiul adus solistei mexicane Chavela Vargas), dar şi altele mai vesele, cu un ritm antrenant, compoziţii proprii, menite să transmită publicului iubire, speranţă şi forţa de a depăşi momentele dificile ale vieţii. Seara s-a încheiat cu o demonstraţie de cântec şi dans, în aplauzele publicului care a urmărit finalul stând în picioare.
   Încet sau poate prea repede, a mai trecut o săptămână, şi iată-ne ajunşi la ultimul weekend al Festivalului Flamenco, pentru care gazdele ne-au lansat o dublă provocare. Mai întâi, într-o plăcută seară de sâmbătă, ne-am reîntors la atmosfera distinsă dar primitoare a Ateneului, pentru un recital oferit de mexicanul Jorge Federico Osorio, pianist consacrat, ajuns la deplină maturitate artistică, cu o carieră impresionantă în spate. Auditoriul s-a delectat cu lucrări semnate de Padre Antonio Soler, Isaac Albeniz, Manuel de Falla şi Enrique Granados. Deşi surprinzătoare pentru unii, prezenţa unui solist de peste ocean în programul de flamenco nu face decât să confirme angajamentul Institutului Cervantes pentru promovarea spiritului hispanic în ansamblul său şi nu doar a Spaniei-mamă.
   Pentru încheiere, ne-au fost oferite două seri aparte, ţinând de un gen mai nou, destul de neobişnuit şi care solicită un anumit grad de cunoaştere şi din partea publicului, care altfel nu ar fi putut aprecia aşa cum se cuvine un concert de jazz-flamenco. Pe scena Sălii Radio s-au aflat cei doi solişti, Jorge Pardo (flaut şi saxofon) şi Isaac Turienzo (pian), care ne-au purtat „Între două lumi“. Ne-a surprins înainte de orice faptul că saxofonistul a ţinut să ajungă la noi, deşi era cu o gleznă recent accidentată, ceea ce l-a determinat să vină în cârje, cu piciorul în ghips, dar a făcut acest efort din dorinţa de a nu ne lipsi de muzica sa. Piesele care ne-au fost propuse au reuşit pe deplin, într-o manieră foarte subtilă, să ilustreze atât mixtura aparte de jazz şi flamenco, cât şi trecerea de la Lumea Veche la cea Nouă, cu acorduri în care America Latină era mai mult decât prezentă, între saxofon şi pian. Aplauzele de la sfârşit, deşi veneau din partea unei săli nu la fel de pline ca la spectacolele anterioare, au fost pe deplin meritate.
   …Cortina a căzut, reflectoarele s-au stins, iar spectatorii sunt din nou la casele lor, însă mult mai bogaţi sufleteşte, după ce au călătorit, timp de aproape o lună, într-o ţară cu spirit înrudit, pe care o îndrăgim şi ne dorim de fiecare dată să o revedem, acolo la ea sau, dacă nu se poate altfel, măcar aici, la noi. La Festivalul viitor.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe