Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Replici savuroase la Teatrul Naţional

Viața Medicală
Candid STOICA vineri, 11 iunie 2021

Teatrul Naţional din București a deschis stagiunea cu una dintre piesele mai scurte ale lui Teodor Mazilu, „Frumos e în septembrie la Veneţia”, o piesă cu replici savuroase.

main_006A4549Teatrul Naţional din București a deschis stagiunea cu una dintre piesele mai scurte ale lui Teodor Mazilu, autorul care prin producţia sa dramatică a dinamitat celebra dramaturgie realist socialistă, aducând arta teatrului pe făgașul normal.

Piesa Frumos e în septembrie la Veneţia este un text în care autorul se războiește încă o dată cu ipocrizia și filistinismul societăţii în care a trăit, și din ale cărei tipare și convenţii artistice s-a luptat să scape, construind o lume mai adevărată.

Aparent, pe scenă nu se întâmplă mai nimic, doar o lungă și sinuoasă discuţie plină de subtilităţi despre anumite habitudini, despre visuri și aspiraţii. Și totuși, sub conversaţia celor doi, un domn și o doamnă, într-un salon aflat într-o mică pensiune din Veneţia, se strecoară zeci de săgeţi otrăvite, de impulsuri care mai de care mai ciudate.

Acestea au la bază conflictul subteran dintre esenţă și aparenţă, care ar putea duce la conflicte acute între cei doi, dar care sunt estompate de dorinţa nerealizată ideatic, de a se plimba cu gondola pe Marele Canal din Veneţia.

O piesă plină de replici savuroase, care are nevoie de doi actori complecși, capabili să înţeleagă intens toate subtilităţile exprimate de autor. Oana Pellea și Mircea Rusu sunt doi actori inteligenţi, cu o mare experienţă teatrală, care împreună cu regizoarea Mariana Cămărășan au căutat cu disperare să găsească noi coordonate și să adâncească atât liniile mai vechi, cât și direcţiile ascunse ale piesei.

În mod normal, cred că Teatrul Naţional avea datoria de a monta una dintre piesele mari ale autorului, care îl reprezintă plenar și unde, sub masca unei comedii, acesta atacă frontal una dintre multiplele probleme ale societăţii comuniste: îmbogăţirea prin fraudă a unei pături suprapuse, situaţie echivalentă și astăzi pe mai toate planurile societăţii românești actuale.

Oare de ce Teatrul Naţional se ferește permanent de asemenea piese? Pe cine oare ar supăra astăzi replicile din coroziva piesă „Mobilă și Durere”, de exemplu? Ceea se petrece astăzi în viaţa reală întrece cu mult fantezia autorilor dramatici, oricât de imaginativi ar fi ei, iar actualilor manageri ai teatrelor le e frică de piese care ar putea atinge demnitatea unor înalte personaje, servindu-le astfel pe tavă motive de a fi înlocuiţi.

Etichete: Teatrul National Teodor Mazilu Frumos e in septembrie la Venetia oana pellea

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.