Newsflash
Cultură

Relaxant, dar discutabil

de Anca FLOREA - nov. 27 2014
Relaxant, dar discutabil
    Toamna a adus, la Opera din Constanţa, ediţia cu numărul patruzeci a Festivalului internaţional al muzicii şi dansului (25 octombrie – 23 noiembrie). Au fost seri excelente de balet – o premieră cu „Romeo şi Julieta“ de Prokofiev; o Gală cu solişti ai teatrului (din Anglia, Japonia, Coreea de Sud şi Bucureşti); „Don Quijote“ de Minkus; spectacole de operă – „Elixirul dragostei“ de Donizetti, „Flautul fermecat“ de Mozart, urmat, la mijloc de noiembrie, de „Turandot“ şi „Boema“ de Puccini, precum şi premiera „Imitations“ de Dinos Constantinides. Spectacolele au alternat cu „Seara muzicii româneşti“ (organizată în parteneriat cu Facultatea de Arte de la Universitatea „Ovidius“) sau cu pagini din opere şi operete abordate de solişti de la Opera din Braşov, în colaborare cu Constanţa Brass Band.
     Gala de operetă, la care am asistat sâmbătă seara, a fost concepută ca un colaj din partituri celebre, momentele succedându-se în regia şi scenografia lui Mario Nikolov din Bulgaria, acesta apărând şi în ipostază solistică, în compania unor colegi din ţara vecină. Valentina Korceakova şi Edelina Kaneva au avut avantajul unor prezenţe scenice atractive, în timp ce Mario Nikolov şi Hristo Sarafov au dorit să reliefeze fie latura „în forţă“, fie cea cu accente comice, cântând în limba bulgară sau în germană, chiar şi în duetele cu soliştii noştri.
    De la Opereta bucureşteană au fost invitaţi Mediana Vlad, Alfredo Pascu, Stefan Popov, parteneri de scenă fiindu-le interpreţi „ai casei“ cu glasuri bune şi mai ales cu expresivitate vocal-scenică sau cu un talent deosebit în rolurile de compoziţie. În secvenţe pline de vervă, nostalgice sau temperamentale, i-am ascultat cu plăcere pe Lucia Mihalache, Roxana Bageac, Daniela Vlădescu, Smaranda Drăghici, Gabriela Dobre, Constantin Acsinte şi Doru Iftene, încercând să fac abstracţie de unele probleme de cânt remarcate la câţiva dintre ei. Am dorit să mă las cucerită de farmecul muzicii din „My Fair Lady“ de Loewe, „Voievodul ţiganilor“ şi „Liliacul“ de Strauss, „Contesa Maritza“, „Regina ceardaşului“ de Kálman, „Paganini“, „Văduva veselă“ sau „Giuditta“ de Lehár, „Frumoasa Elena“ şi „Orfeu în Infern“ de Offenbach, „Lăsaţi-mă să cânt“ de Dendrino.
    Nu au lipsit nici valsul „Voci de primăvară“ sau „Polca Tritsh-Tratsh“ de Strauss şi mult aşteptatul „Can-can“ din „Orfeu în Infern“ de Offenbach, împlinite prin dansul alert şi bine realizat al balerinilor (coregrafia Mihai Mândruţiu).
   Corul (pregătit de Adrian Stanache) a sunat omogen, iar orchestra, după un început uşor ezitant, a rezolvat cu acurateţe parcurgerea lucrărilor, iar la pupitru, Tiberiu Oprea (Filarmonica din Piteşti) s-a străduit să coordoneze relaţia fosă–scenă şi să evite decalajele, rezultând o reprezentaţie agreabilă, fără mari pretenţii de regie, dar fluentă şi bine pusă la punct.
    A doua zi am revenit în sala Operei pentru o „premieră de divertisment muzical“ care, sub titlul „O, sole mio“, a cuprins numeroase canţonete celebre, pe lângă cea care a inspirat genericul. Am ascultat piese precum „Vieni sul mar“, „Non ti scordar di me“, „Torna a Surriento“, „Mamma son tanto felice“, „Matinatta“, „Amapola“ sau „Chitara romana“, „Funiculi“ şi, bineînţeles, „Con te partiro“, pe care Daniela Vlădescu a abordat-o alături de Daniel Madia (Opereta din Bucureşti), acesta nereuşind să convingă nici vocal, nici expresiv, aşa cum se petrecuse şi în „O, sole mio“. Destul de discutabili au fost şi Bogdan Ocheşel şi Doru Iftene, dar i-am reascultat pe Lucia Mihalache, Smaranda Drăghici, Gabriela Dobre (deopotrivă semnatara concepţiei spectacolului), cărora li s-au alăturat Stela Sârbu, Veronica Răceală-Coman, Raluca Daraban, Laurenţiu Severin. Basul Constantin Acsinte a apărut de această dată în calitate de chitarist, optând pentru miniaturi „de atmosferă“.
   Programul a inclus şi arii din operele „La Rondine“ şi „Boema“ de Puccini, precum şi ansambluri din opereta „Văduva veselă“. Fanfara „Muzica apelor“ dirijată de charismatica Inga Postolache a împlinit acea seară mozaicată cu alte fragmente îndrăgite din partituri de gen, într-o structură de asemenea cu impact imediat la public. Şi, firesc, din final nu putea să lipsească „Brindisi“ din „Traviata“ verdiană, readucând pe scenă toţi interpreţii implicaţi în program.
    Soliştii au utilizat microfonul, poate pentru că au fost susţinuţi de un acompaniament orchestral înregistrat, costumele diverse şi decorul asigurând o ambianţă colorată unei derulări muzicale ce a răspuns aşteptărilor celor care astfel au reascultat melodii adesea îngânate cu drag.
    Faptul că ambele spectacole au atras mulţi melomani în sala Operei dovedeşte că intenţia managerului Daniela Vlădescu de a include în festival şi opereta şi canţoneta a fost inspirată, pornind de a ideea că publicul are nevoie şi de „altceva“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe