Newsflash
Cultură

Recital de operă, dar nu numai

de Anca FLOREA - feb. 27 2015
Recital de operă, dar nu numai
Bucureştenii s-au obişnuit ca, în fiecare miercuri, să meargă la muzeul municipiului (Muzeul Suţu), la serile muzicale oferite, de 15 ani încoace, de Fundaţia „ACCUMM“, fondată de Petru Maier-Bianu şi continuată de pianista Verona Maier.
La mijlocul acestei luni, acelaşi muzeu a găzduit un recital aparte, în care au fost puse la un loc muzica şi proza, într-o combinaţie surprinzătoare, derulat sub genericul „De la Mozart la Gershwin“. Punctul de interes a fost reprezentat de cele două soliste ale Operei din Braşov – soprana Anda Pop şi mezzosoprana Carmen Topciu –, acompaniate la pian de însăşi Verona Maier.
Anda Pop (absolventă a Facultăţii de Medicină şi a clasei de canto de la Universitatea Naţională de Muzică) este recunoscută fie prin recitalurile prezentate de-a lungul timpului, fie prin apariţiile (totuşi, foarte rare) în spectacolele Operei Naţionale, unde se pregăteşte să contureze, la 8 martie, rolul titular din „Madama Butterfly“ de Puccini. Despre Carmen Topciu s-au auzit, de câţiva ani, comentarii favorabile sau ecouri ale prezenţelor sale (şi) în străinătate, dar abia acum am descoperit-o cu adevărat. Pentru mine, mezzosoprana constituie o revelaţie sub toate aspectele: glas amplu, cald şi strălucitor deopotrivă, de o frumuseţe care atrage imediat atenţia, egal în toate registrele, condus cu o tehnică şi o muzicalitate remarcabilă, dublat de o expresivitate şi o trăire ardentă a personajelor întrupate, cu o sinceritate şi un temperament ce „trădează“ o încărcătură interioară deosebită.
Sunt date pe care le-am regăsit din plin în ariile din „Semiramida“ de Rossini, „Ioana D’Arc“ de Ceaikovski sau „Carmen“ de Bizet, dar şi în duetele interpretate alături de Anda Pop, alese din „Cosi fan tutte“ de Mozart şi din opera rossiniană. Soprana preferă arii din mozartiana „Nunta lui Figaro“, „Rusalka“ de Dvor˘ák sau „Paiaţe“ de Leoncavallo, redate cu dăruire şi implicare emoţională. Vocea sa generoasă, de obicei vibrantă şi experienţa „de scenă“ îşi pun amprenta asupra manierei de cânt, spectatorii trecând poate în plan secund unele stridenţe remarcate în special în acut, apreciind dezinvoltura cu care a rezolvat paginile atât de diferite stilistic. Ambele soliste trec lejer de la scriitura mozartiană la cea romantică sau veristă, dovedind o atentă cunoaştere în acest sens, precum şi o pronunţie adecvată în italiană, franceză, rusă şi cehă.
S-a dorit un program „mai altfel“, aşa încât actriţa Andreea Măcelaru-Şofron a citit convingător un monolog din piesa „Master-class“ de McNally, interpretând, desigur, rolul Mariei Callas, dar şi un dialog cu „eleva“, bine creionată de actriţa Luminiţa Erga. Cele două s-au regăsit şi în scene din piese de Wilde sau Faydeau. Dacă primele secvenţe au avut cumva legătură cu seara de operă, următoarele au fost total scoase din context, aspect compensat într-o oarecare măsură de interpretarea convingătoare şi nuanţată.
Finalul a adus o altă schimbare abruptă de atmosferă şi de ţinută: pentru piesele de Gershwin a fost invitat actorul Filip Ristovski (absolvent şi de canto al UNMB, unde predă la clasa de operă), angajat şi la Operetă, poate datorită înfăţişării sale agreabile şi charismatice şi mişcărilor suple, deşi vocal rămâne total deficitar. În melodia parcursă solo şi în duet sau terţet, timbrul său necalitativ, cu sunete „drepte“, a contrastat cu sonoritatea plină şi frumoasă a glasurilor celor două soliste. Culmea este că actorul a emis cele mai multe acute, în timp ce soprana Anda Pop şi mezzosoprana Carmen Topciu – formate ca atare – au convins că pot aborda şi scriitura apropiată de musical, dar şi mişcarea dansantă cerută de ritmul pregnant. Sinceră să fiu, aş fi preferat ca segmentul ultim să lipsească sau, oricum, să se cânte Gershwin, astfel încât întreg recitalul să păstreze o cotă valorică unitară, la nivelul artistic al paginilor din opere.
Important pentru organizatori rămâne totuşi faptul că publicul a fost încântat, s-a amuzat şi a aplaudat entuziast, semn că serata muzicală a avut succes în ansamblul ei şi că spectatorii vor reveni şi în săptămânile viitoare la Palatul Suţu (şi) pentru a descoperi ce alte repere interesante va propune stagiunea „ACCUMM“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe