Bucureştenii
s-au obişnuit ca, în fiecare miercuri, să meargă la muzeul municipiului (Muzeul
Suţu), la serile muzicale oferite, de 15 ani încoace, de Fundaţia „ACCUMM“,
fondată de Petru Maier-Bianu şi continuată de pianista Verona Maier.
La
mijlocul acestei luni, acelaşi muzeu a găzduit un recital aparte, în care au
fost puse la un loc muzica şi proza, într-o combinaţie surprinzătoare, derulat
sub genericul „De la Mozart la Gershwin“. Punctul de interes a fost reprezentat
de cele două soliste ale Operei din Braşov – soprana Anda Pop şi mezzosoprana
Carmen Topciu –, acompaniate la pian de însăşi Verona Maier.
Anda
Pop (absolventă a Facultăţii de Medicină şi a clasei de canto de la
Universitatea Naţională de Muzică) este recunoscută fie prin recitalurile
prezentate de-a lungul timpului, fie prin apariţiile (totuşi, foarte rare) în
spectacolele Operei Naţionale, unde se pregăteşte să contureze, la 8 martie,
rolul titular din „Madama Butterfly“ de Puccini. Despre Carmen Topciu s-au
auzit, de câţiva ani, comentarii favorabile sau ecouri ale prezenţelor sale (şi)
în străinătate, dar abia acum am descoperit-o cu adevărat. Pentru mine,
mezzosoprana constituie o revelaţie sub toate aspectele: glas amplu, cald şi
strălucitor deopotrivă, de o frumuseţe care atrage imediat atenţia, egal în
toate registrele, condus cu o tehnică şi o muzicalitate remarcabilă, dublat de
o expresivitate şi o trăire ardentă a personajelor întrupate, cu o sinceritate şi
un temperament ce „trădează“ o încărcătură interioară deosebită.
Sunt
date pe care le-am regăsit din plin în ariile din „Semiramida“ de Rossini,
„Ioana D’Arc“ de Ceaikovski sau „Carmen“ de Bizet, dar şi în duetele
interpretate alături de Anda Pop, alese din „Cosi fan tutte“ de Mozart şi din
opera rossiniană. Soprana preferă arii din mozartiana „Nunta lui Figaro“,
„Rusalka“ de Dvor˘ák sau „Paiaţe“ de Leoncavallo, redate cu dăruire şi
implicare emoţională. Vocea sa generoasă, de obicei vibrantă şi experienţa „de
scenă“ îşi pun amprenta asupra manierei de cânt, spectatorii trecând poate în
plan secund unele stridenţe remarcate în special în acut, apreciind
dezinvoltura cu care a rezolvat paginile atât de diferite stilistic. Ambele
soliste trec lejer de la scriitura mozartiană la cea romantică sau veristă,
dovedind o atentă cunoaştere în acest sens, precum şi o pronunţie adecvată în
italiană, franceză, rusă şi cehă.
S-a
dorit un program „mai altfel“, aşa încât actriţa Andreea Măcelaru-Şofron a
citit convingător un monolog din piesa „Master-class“ de McNally, interpretând,
desigur, rolul Mariei Callas, dar şi un dialog cu „eleva“, bine creionată de
actriţa Luminiţa Erga. Cele două s-au regăsit şi în scene din piese de Wilde
sau Faydeau. Dacă primele secvenţe au avut cumva legătură cu seara de operă,
următoarele au fost total scoase din context, aspect compensat într-o oarecare
măsură de interpretarea convingătoare şi nuanţată.
Finalul
a adus o altă schimbare abruptă de atmosferă şi de ţinută: pentru piesele de
Gershwin a fost invitat actorul Filip Ristovski (absolvent şi de canto al UNMB,
unde predă la clasa de operă), angajat şi la Operetă, poate datorită înfăţişării
sale agreabile şi charismatice şi mişcărilor suple, deşi vocal rămâne total
deficitar. În melodia parcursă solo şi în duet sau terţet, timbrul său
necalitativ, cu sunete „drepte“, a contrastat cu sonoritatea plină şi frumoasă
a glasurilor celor două soliste. Culmea este că actorul a emis cele mai multe
acute, în timp ce soprana Anda Pop şi mezzosoprana Carmen Topciu – formate ca
atare – au convins că pot aborda şi scriitura apropiată de musical, dar şi mişcarea
dansantă cerută de ritmul pregnant. Sinceră să fiu, aş fi preferat ca segmentul
ultim să lipsească sau, oricum, să se cânte Gershwin, astfel încât întreg recitalul
să păstreze o cotă valorică unitară, la nivelul artistic al paginilor din
opere.
Important
pentru organizatori rămâne totuşi faptul că publicul a fost încântat, s-a
amuzat şi a aplaudat entuziast, semn că serata muzicală a avut succes în
ansamblul ei şi că spectatorii vor reveni şi în săptămânile viitoare la Palatul
Suţu (şi) pentru a descoperi ce alte repere interesante va propune stagiunea
„ACCUMM“.