Newsflash
Cultură

Răsturnare de situație în breasla fierarilor

de Candid STOICA - iul. 27 2018
Răsturnare de situație  în breasla fierarilor
    Cinci zile la rând, sala mare a Teatrului Național a găzduit spectacolul Fierarii. Piesa intitulată inițial „Cu capuʼ pe nicovală”, care aparține lui Miloš Nikolić, a fost reactualizată și regizată de Horațiu Mălăele.
    Textul a mai fost pus în scenă de Mălăele la Teatrul Nottara în anul 2000, iar în 2016 la Teatrul Ariel din Râmnicul Vâlcea, cu titlul „Între ciocan și nicovală”. Spectacolul „Fierarii” a fost interpretat de patru mari actori ai momentului: Horațiu Mălăele, George Mihăiță, Maia Morgenstern și Mircea Rusu.
    Povestea acestei piese poate fi fascinantă. În varianta originală, textul dramaturgului Miloš Nikolić (născut în Kosovo în 1939) este axat pe povestea unui fierar neamț care, după oarecare vreme, descoperă că fiul său și al soției sale e făcut de fapt cu un român. Horațiu Mălăele a adaptat subiectul respectiv, astfel că fierarul neamț este român și îl cheamă Grigore. După o vreme, el află că fiul său este copilul ungurului Peter, care la rândul său a aflat că băiatul său are drept tată pe rusul Ivan, iar Ivan a constatat că fiul său aparține lui... Grigorie. Această nebunie genetică, dezvoltată de soția lui Grigore, interpretată magistral de Maia Morgenstern, ar fi consecința războiului, pentru că toți bărbații, fierari de meserie, au fost într-o vreme și soldați pe front și ea n-a vrut ca spița fierarilor să dispară. O teorie, aparent logică, destul de hilară, poate imorală, dar care a dat roade în vremuri de restriște.
    Dincolo de excelenta interpretare a actorilor, care au desprins cu abilitate filonul comic, care în subtextele lor adaugă de multe ori conotații ascunse, Horațiu Mălăele este același bătrân hirsut și gâlcevitor. El se aseamănă cu Hagi Tudose, care nu înțelege mai deloc teoria soției sale, dar e nevoit să o aprobe tacit. Dar, oare, care tată, cap de familie onorabilă, român neaoș, ar accepta o asemenea situație?
    George Mihăiță reușește, într-un rol destul de ingrat (ungurul Peter), să ofere imaginea unui părinte trist și amărât în dublă ipostază de tată a doi copii care sunt ai lui, dar sunt ca și cum n-ar fi, pentru că aparțin altor familii. Mircea Rusu ne oferă în scurta sa apariție din finalul piesei imaginea de „carton” al unui tată ultragiat și el de tristele consecințe genetice al războiului.
    Surpriza serii însă o oferă Maia Morgenstern, care reușește, în rolul soției (Matilda) – un rol destul de dificil –, să ne arate o altă fațetă a femeii care se crede pe drept fidelă, care întoarce legile pe dos, fiind încredințată cu inconștiență că adevărul este al ei, dincolo de granițele războiului.
    Decorul Mariei Miu, o aglomerare de obiecte aparținând unei fierării, este util, actorii strecurându-se prin el fără să-l stânjenească, iar costumele, de asemenea, sunt cât se poate de realiste și adecvate. George Marcu a punctat la obiect multe din momentele de interes ale piesei. Dar dacă actorii sunt așa cum am scris – excelenți –, nu trebuie să uităm de cel care s-a străduit să umple sălile cu spectatori cinci seri la rând. Oare care o fi numele lui ?
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe