Newsflash
Cultură

Prin meandrele timpului

de Paula ROMANESCU - sept. 5 2014
Prin meandrele timpului
     Arta românească are încă multe de „spus“ în cel fără de sfârşit dialog al luminii cu umbra, al privirii cu oglinda de ape a sufletului în care omul, răsfrângându-şi chipul, se preschimbă în copilul inocent care va fi fost odată, în făt-frumos din nici el nu mai ştie care poveste ori în etern participant la marele carnaval al lumii cu sau fără măşti, când nu plonjează direct în somnul (i)raţiunii din care mai alege „fragmente de memorie“ despre un timp cu alte şi alte poveşti.
    Un glas aparte în arta româ­nească din timpul pe care îl traversăm vine dinspre Italia: Doina Botez.
    După ce a absolvit cursurile Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu“ din Bucureşti (1975), Doina Botez a lucrat în studiourile „Animafilm“ şi, deopotrivă, a făcut ilustrare de carte pentru copii (să fi fost modul ei de a evada dintr-o realitate sufocantă în care artistul – ei, da, chiar şi el! – era obligat să se încadreze într-un „înnobilant“ anonimat social dictat de pumnul vigilent al politicii purtătoare de far roşu?). În 1978, Galeria de Artă Orizont din Bucureşti i-a fost cea dintâi deschidere spre… orizontul marii arte de care se simţea chemată. Alte trei expoziţii personale aveau să urmeze până în acel noiembrie 1989, când chemarea irezistibilă a largului de zare (a se citi „nevoia de libertate“) a devenit imperioasă şi artista-pictor din România a plecat în cetatea eternă spre a da măsura întreagă talentului său îndelung strunit în chingile realismului socialist. Şi iată-ne în 2014 la Salonul de Carte Bookfest Bucureşti. La standul editurii Institutului Cultural Român a fost lansat elegantul album de artă Doina Botez – Il corpo dell’ immagine (Opere 1989–2013), Ed. Skira, sub înaltul patronaj al Ministerului Culturii din România. Albumul a fost editat cu sprijinul Centrului Naţional de Carte – Institutul Cultural Român. 
     Conceput ca o veritabilă expoziţie retrospectivă, albumul ne poartă prin timp ca şi cum el – timpul – ar fi un drum cu meandre, rătăciri, căutări, disperare, spe­ranţe, doruri, ca tot atâtea chipuri ce amintesc de om. De la acea Solitudine (1989) în care doar ochii „umbrei umane“ privesc spre nicăieri, iar „umbra crucii“ se întinde ca o frontieră de boare peste infinitul ca un deşert de cenuşă, până la Una chimera per difesa (2013) – personajul feminin care ţine în mână o pană (de înger? de vultur? de vestitor al păcii sub măslinii în floare?) –, drumul artei este jalonat de artistă cu învolburări de vânt şi o întreagă faună carnavalescă (arlechini, bacante, himere, zei, legende, saltimbanci, dansatoare, cântăreţi), poveşti de care omenirea nu dă semne că s-ar sătura vreodată.
     Cele mai multe lucrări sunt duble portrete, triple măşti; multiple sensuri ale jocului de-a viaţa. Personajele feminine sunt toate simboluri ale fastului, ale beţiei simţurilor pentru care nu doar vinul se face răspunzător. Pe lângă chipurile–măşti–oglinzi, mâinile sunt omniprezente: mâini de dansatoare de flamenco, mâini de îndrăgostiţi abandonaţi somnului, mâini care apropie de buză cupa de vin, mâini care înalţă prin Dans spaniolsimpla lor încleştare un omagiu lui Manuel de Falla, mâini care (în sfârşit!) înlătură de pe un chip masca, mâini ale nostalgiei, mâini – cea mai perfectă alcătuire a întregului care este făptura umană, lutul acela în care, dintr-o singurătate de neîndurat, Marele Sculptor al Universului l-a creat pe om după chipul şi asemănarea Sa, şi peste care (în joacă?!) a suflat şi-un fir de duh, făcându-se că uită că lutu-i pieritor. Numai că el, pieritorul, a prins la rându-i să creeze chipuri ale văzutelor care să uite să mai moară. Astfel de chipuri creează şi pictoriţa română Doina Botez, plecată din ţara ei cu o lună înainte de marea rupere a zăgazurilor lumii noastre, în acel Decembrie ’89, şi mutată sub cerul Europei în care ni se tot spune c-am fost primiţi şi noi de prin 2007. Doina Botez a intrat în lumea fără frontiere a artei, cu paşaport românesc, cu suflet de creator dintre cei aleşi, pentru care singurul paşaport spre oameni rămâne valoarea artei sale – oglindă fermecată în care se răsfrânge chipul lumii „cum este“, când „ca lumea suntem noi“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe