Newsflash
Cultură

Primul festival Celibidache

de Anca FLOREA - iul. 20 2012
Primul festival Celibidache
     Dorind să onoreze centenarul naşterii celebrului dirijor Sergiu Celibidache, fiul său, Serge, prin fundaţia ce poartă numele maestrului, a organizat prima ediţie a unui festival care, timp de peste două luni, a cuprins cursuri de măiestrie, dialoguri, seri camerale şi simfonice, susţinute de personalităţi care, în majoritate, au studiat sau au colaborat de-a lungul vremii cu Celibidache. În prim-plan s-a aflat, iniţial, violonista octogenară Ida Händel, încercând să cânte şi în public, lăsând totuşi locul, după câteva tentative amare, unor tineri care au preluat pretenţioasele partituri pe care îşi programase să le abordeze. Pentru a sublinia şi legătura pro­fundă pe care Celibidache a păstrat-o cu Moldova natală, parte dintre mani­festări s-au derulat la Iaşi, iar Filarmonica din acest oraş a cântat şi la Ateneul Român.
     Seria de concerte a fost programată însă între 30 iunie şi 7 iulie, pro­punând repere atractive pentru melomani, dar nu şi „vârfuri“ la care ne-am fi aşteptat să se regăsească printre cei invitaţi la comemorarea centenarului unuia dintre cei mai proeminenţi dirijori ai veacului XX. Din fericire însă, Orchestra Română de Tineret a susţinut două concerte – primul, cel de deschi­dere, sub bagheta lui Cristian Mandeal, realizând impresionant Simfonia nr. 5 de Ceaikovski, oferind totodată, în primă audiţie la Bucureşti, Grădina de buzunar compusă chiar de Celibidache, pentru ca apoi, în penultima seară, condusă de Markus Theinert, să demonstreze nu doar un sunet, o omogenitate şi o supleţe uimitoare, ci mai ales faptul că poate evolua la cotele unei interpretări cuceritoare chiar şi atunci când cel de la pupitru se rezumă doar la tactarea măsurii, cu o gestică schematică şi uniformă care... nu spune nimic. Cea mai bună dovadă a capacităţii şi disponibilităţii entuziaştilor tineri a fost performanţa de a cânta monumentala Simfonie nr. 4 de Bruckner într-o manieră cuceritoare, construind planuri sonore, nuanţe şi suprafeţe deosebit de expresive doar aşa cum simţeau ei, cum intuiau că îi conduce fraza şi construcţia muzicală. Şi mă întrebam, ascultându-i, cum ar fi reuşit să interpreteze dificilul opus dacă ar fi avut parte de un dirijor performant, care să ştie ce să le ceară, cum să le explice şi să-i înveţe ce înseamnă, cu adevărat, Bruckner. Dar uvertura operei Forţa destinului de Verdi a sunat minunat (şi pentru că era lucrată şi cântată anterior aşa cum trebuie), iar colaborarea cu talentatul percuţionist Peter Saldo în Concertul pentru marimbă şi orchestră de Milhaud a fost suplă şi fără greş, chiar dacă partitura nu era ofertantă decât pentru solist.
     Filarmonica bucureşteană a evoluat şi sub bagheta cunoscutului Enrique Garcia Asensio, colaborând cu apreciatul violonist Liviu Prunaru în Concertul beethovenian, alăturat Simfoniei nr. 2 de Brahms, pentru ca în finalul festivalului, în faţa unei săli înţesate de oficialităţi, sosind la Ateneu cu rochii de seară şi costume elegante (mai potrivite pentru un bal la Parla­ment...), să fie condusă de directorul artistic al festivalului, Mark Mast, totodată dirijor principal al Filarmonicii din München, în fruntea căreia Celibidache s-a aflat până în ultima clipă; riguros, precis şi sigur pe sine, a optat pentru Ma mère l’oye de Ravel, Concertul nr. 20 de Mozart – al cărui solist a fost Dan Grigore, pianist foarte apropiat Maestrului în anii ’90 –, pentru ca apoi să prezinte, în premieră mondială, o altă lucrare scrisă de Celibidache – suita românească Haz de necaz, amplă, cu o orchestraţie excelentă, cu sugestii autohtone inteligent incluse în textura bogată (cu un singur solo în manieră tipică folclorului nostru), punctat de un umor fin şi de multă voioşie, într-o desfăşurare amplă, de multe ori ca un vârtej susţinut de (multe) alămuri. Sigur că a avut efectul scontat, sigur că s-a bucurat de aplauze prelungi, dar cu certitudine ar fi fost nevoie de un dirijor cu un plus de fantezie, de maleabilitate şi inventivitate, capabil să înţeleagă spiritul şi verva (subtilă sau „declarată“) care de această dată au fost doar intuite de spectatori.
     Un program de sală elegant şi bine structurat, o expoziţie cu fotografii superbe dar... fără nicio explicaţie referitoare la locaţie, dată, personajele care îi sunt alături lui „Celi“, o mediatizare permanent susţinută, un cuvânt final rostit de Serge Celibidache cu farmec şi dezinvoltură (semn că a moştenit mult de la tatăl său), o efervescenţă deosebită au împlinit evenimentul, chiar dacă această primă ediţie a avut doar câteva momente cu adevărat speciale. Să sperăm că anul viitor se va bucura şi de prezenţa unor celebrităţi de peste hotare, nu doar a unor discipoli studioşi ai Maestrului, de care însă au rămas foarte departe...
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe