Newsflash
Cultură

Primăvara, tinerii şi muzica

de Anca FLOREA - apr. 4 2012
Primăvara, tinerii şi muzica
   Vremea însorită de primăvară a adus, întâmplător sau nu, şi o efervescenţă aparte a vieţii muzicale, multe dintre manifestările sfârşitului de martie stând sub semnul tinereţii, pentru că nu puţini dintre cei aflaţi la primii paşi într-o dorită carieră au apărut în faţa publicului, iar alţi câţiva, deja afirmaţi, au reconfirmat aprecierile din evoluţiile anterioare.
   Lumea cântului rămâne extrem de atractivă şi de ofertantă, dovadă şi publicul numeros care a urmărit, la Muzeul de Istorie a Municipiului Bucureşti (Palatul Suţu), în cadrul stagiunii muzicale „Iosif Sava“ a Fundaţiei ACCUMM, superbele „Povestiri în fapt de seară“ prin care Georgeta Stoleriu – îndrăgită şi apreciată soprană, acum în calitate de ilustru pedagog – a dorit, concepând spectacolul, să ne convingă încă o dată că între genurile muzicale nu există graniţe de percepţie şi de înţelegere, cu condiţia ca acestea să beneficieze de o interpretare pe măsură. Iar studenţii pe care îi pregăteşte, alături de colegi de la alte clase, au dovedit că reuşesc să abordeze opera, musicalul, liedul, oratoriul sau piesele româneşti de inspiraţie folclorică la un nivel cu totul deosebit, nu doar în plan vocal, ci mai ales sub aspect stilistic şi expresiv. Acompaniaţi de pianista Inna Oncescu, însoţiţi uneori şi de chitara pe care Alma Boiangiu ştie să o însufleţească, au cântat cu dăruire, cu pasiune, totodată cu dezinvoltură şi farmec, s-au mişcat agreabil într-un scenariu echilibrat, fără a lăsa să se ghicească emoţiile care, cu siguranţă, au existat. Firesc, am descoperit cu încântare glasul „încărcat“ şi vibrant ca trăire interioară al sopranei Elena Dincă, realmente impresionantă în aria din opera La Wally de Catalani, deopotrivă în melodia de Nicu Alifantis, absolut impresionantă în Doină; vocea cristalină, strălucitoare şi performantă a sopranei de coloratură Ana-Maria Manea în arii din opera Directorul de teatru de Mozart sau din oratoriul Creaţiunea de Haydn, dar şi în sensibila miniatură de Tiberiu Brediceanu. Soprana Ana-Maria Szekely şi-a reconfirmat calităţile în arii din operele Motanul încălţat de Trăilescu şi Manon Lescaut de Auber; o altă soprană –Georgiana Vârjoghe – a reliefat sensibilitate şi muzicalitate în lieduri de Schumann şi Ceaikovski, dar şi vervă în duetul din opera Hansel şi Gretel de Humperdinck, alături de A. M. Manea. De asemenea, tenorul Nicolae Simonov a preferat genul miniatural, punându-şi în valoare glasul cald, frazarea elegantă în pagini de Brahms sau Foster, în timp ce basulFilip Panait, încă în faza de studiu, a rezolvat cu acurateţe ariile din operele Moise de Donizetti şi Nevestele vesele din Windsor de Nicolai, iar Codruţ Bujor a susţinut cu aplomb aria de Cesti, scena din opera Richard Inimă de leu de Gretry, precum şi un lied de Schumann, pentru ca Alma Boiangiu să readucă nostalgia lui Bob Dylan în sonuri vocale acompaniate de chitară, recitând totodată versuri cu profundă semnificaţie ideatică semnate de Candidus, M. F. Powers, N. Stănescu etc. Întreaga „compoziţie“ – doar aparent eclectică – s-a încheiat cu ruga plină de puritate a copiilor din Hansel şi Gretel, interpretată de toţi soliştii, îndelung aplaudaţi, asemeni Georgetei Stoleriu, de spectatorii care au trăit intens poezia, visarea, lirismul, dramatismul, suferinţa, reculegerea sau voioşia debordantă prin care ne-a purtat acel program inteligent gândit, realizat cu rafinament şi real profesionalism.
   Culmea este că tocmai soprana care m-a entuziasmat – Elena Dincă – nu a trecut în etapa finală a concursului de canto derulat la Opera Naţională chiar în acele zile, deşi toată lumea a apreciat-o fără rezerve; dar trebuiau să se afle, printre cei 11 finalişti, alţi câţiva pe care îi tot vedem promovaţi în varii moduri, precum Ana Cebotari, Iurie Maimescu, Ionuţ Hotea, Irina Baianţ, pe lângă candidaţi (şi) din străinătate. Mă întreb ce părere ar fi avut elevatul maestru Valentin Teodorian, tenor căruia i-a fost dedicată această a patra ediţie a unei competiţii care duminică şi-a desemnat câştigătorii; evident, îi vom asculta ulterior şi în spectacolele ONB şi atunci publicul va decide, aşa cum va aprecia dacă soprana Veronica Anuşca, laureata de anul trecut, a meritat sau nu premiul întâi…
   Şi tot tinerii – în parte studenţi – au evoluat pe scena de operă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, în producţia Gianni Schicchi de Puccini, montată de Anda Tăbăcaru-Hogea şi dirijată de Alexandru Petrovici, personajele fiind conturate cu destulă credibilitate de Jean-Kristof Bouton, (acelaşi tenor) Ionuţ (notat acum… Ioan) Hotea,Florina Ilie, Georgiana Costea, Iustinian Zetea şi alţii, care s-au străduit să demonstreze că au voce şi că au învăţat ce trebuie la clasa de canto. În fosă, o orchestră redusă, dar bine pusă la punct; pe scenă, o desfăşurare fluentă şi adesea amuzantă. Într-un cuvânt, o seară agreabilă, fără discrepanţe majore în plan calitativ.
   Iar sala Radio a găzduit două recitaluri-eveniment, deosebit de apreciate de melomani, pentru că excelentul violoncelist Răzvan Suma a oferit, pentru prima dată într-o singură seară, integrala Suitelor de Bach, tălmăcite cu har şi fineţe, etalând permanent un sunet rotund şi generos, pus în valoare pe un violoncel cu istorie glorioasă şi „îmbrăcat“ în proiecţiile şi luminile diverse imaginate de Tom Brânduş; un concert prezentat anterior în câteva oraşe din ţară, unde impactul a fost la fel de puternic, ovaţiile prelungi răspunzând astfel întrebării din genericul „Vă place Bach?“. Câteva zile mai târziu, Radio România Muzical a aniversat 15 ani de existenţă, invitându-şi ascultătorii fideli la un recital susţinut de pianista germano-japoneză Alice Sara Ott, care, la doar 24 de ani, are o cotă internaţională deosebită, cântând – coincidenţă sau nu – la… 24 martie, surprinzând nu doar prin faptul că… nu poartă pantofi şi că părul lung îi invadează chipul şi trupul filiform, ci şi prin maniera în care a abordat opusuri de Mozart, Schubert sau Musorgski.
   Să mai spună cineva că viaţa muzicală bucureşteană nu este bogată şi diversă, că tânăra generaţie nu este în prim-plan…
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe