Newsflash
Cultură

Preţul libertăţii

de Geo VASILE - dec. 15 2014
Preţul libertăţii
   Adevărul absolut despre iubire nu a fost nicicând accesibil muritorilor de rând. Trăirile inimii, fie că e vorba de elanul unei aspiraţii romantice, fie de o atracţie fizică ce se traduce printr-o dorinţă inestinguibilă, recitite prin filtrul memoriei, ca­pătă întotdeauna nuan­ţe inedite, noi motivaţii, posibile interpretări şi proiecţii ce se răsfrâng multiplicate ca într-un joc de oglinzi.
    Scriitorul danez Jens Christian Grøndahl (născut în 1959, la Lyngby, autor a peste 20 de cărţi), foarte preţuit în patria sa, dar până acum necunoscut în România, a reuşit să ofere un roman ce se derulează atât în România ulti­melor patru decenii, cât şi în Danemarca şi Italia, un roman al jocu­lui iubirii şi hazardului, fundalul socio-politic al ţării noastre fiind un punct permanent de referinţă. Naraţiunea focalizează destinul adolescentei şi apoi tinerei şi adultei Elena, în Bucureşti, alături de părinţi şi apoi de soţul ei, pictorul Milu, cu care va avea un copil, la Copenhaga alături de americanul Scott, şi în fine în Italia, alături de un negustor de antichităţi pe care îl va fi cunoscut înt-un restaurant din capitala Danemarcei. O altă temă paralelă este scurgerea timpului şi schimbările pe care varii experienţe le modelează în noi, modelându-ne.
    Mă refer la romanul tradus excelent din daneză (cu unele inexplicabile ezitări de limbă română, tip „recepţionistă“ în loc de „recepţioneră“, „monoloage“ în loc de „monologuri“) de Carmen Vioreanu, Piazza Bucarest (Ed. Polirom, 2013). Vocea autorului este limpede, exactă şi pare capabilă să pună în lumină pliurile cele mai subtile ale acestui suprem joc de şah care este relaţia sentimentală, o perpetuă alternanţă de lumini şi clarobscur, de iluzii eşuate, de învingători şi victime, de destine bulversate de marşul ineluctabil al istoriei etc. Mai mult decât făţişe ni se par neliniştea şi urgenţa personajului narator (un interpret al romancierului) de a înţelege personajele feminine, în cazul de faţă pe Elena, ce au de înfruntat un adversar imprevizibil şi inconturnabil: materia din care sunt concepute visele noastre de libertate şi iubire.
   Naratorul, de aceeaşi vârstă cu Elena, a crescut la Copenhaga. Vicky, mama sa, părăsită la 19 ani de soţ, îşi reface viaţa alături de Scott, un american ce refuzase încorporarea pentru frontul din Vietnam şi se refugiase în Danemarca. Discret, timid, blajin şi inimos, devine cel mai bun prieten al băieţelului de şase ani, fascinat de priceperea aceluia de a confecţiona zmee, de stăruinţa de a fi mereu o prezenţă prietenoasă, ocrotitoare, candidă, de a nu da semne de plictiseală. Anii trec, Vicky îl părăseşte pe Scott, care, recăsătorit (un fel de a spune!) cu românca Elena, se va instala undeva în nord, în Jutlanda. Când cortina romanului se ridică, Elena tocmai îl părăsise la rândul ei pe danezul de origine americană.
   Copilul, acum un tânăr de ispravă, ce-a continuat să-l vadă pe Scott şi după divorţul de mama lui, Vicky, îi aduce acestuia o scrisoare expediată din Bucureşti la vechea adresă din Danemarca, pe numele Elenei, aflată acum în Italia. Scott se va întoarce definitiv în Statele Unite, astfel că înainte, se hotărăşte să-şi încredinţeze propria istorie tânărului său prieten.
   Ne aflăm în 1988, în plină dictatură ceauşistă. Scott fusese trimis în Transilvania pentru a face un reportaj fotografic. Este însoţit de un şofer, delator în solda Securităţii, şi o tânără şi atrăgătoare transla­toare, nu alta decât Elena. Grøndahl povesteşte cu mult rafinament şi oarecare tandreţe relaţionarea celor doi din acea perioadă bucureşteană, datorată hazardului pur. Elena îşi arată, în lipsa şoferului, fireşte, adevărata sa faţă, interesul pentru viaţa din Occident, pentru libertatea de a călători. O primă, exemplară lecţie de alegere a libertăţii primise deja prin plecarea definitivă a soţului ei Milu, un artist boem ce se droga, la Köln. Îşi dă seama că Scott era şansa ei providenţială „să scape din această închisoare în care se născuse fără să fie întrebată şi în care singura perspectivă care se contura era să putrezească din interior şi să ajungă o femeie bătrână şi acră, înainte de a împlini patruzeci de ani“. Cu atât mai inexplicabilă va apărea cititorului despărţirea lor ireversibilă, de fapt plecarea Elenei din casa americanului-danez. Ascultase de un al şaselea simţ ce pare s-o fi avertizat că acel mediu nu i-ar fi fost cel mai prielnic vieţii şi idealului, sau Elena era o ipocrită, febril-capricioasă aventurieră atrasă de imprevizibil? Ca de pildă, cel din urmă gest al său, de a face cuplu în restaurantul în care lucra la Copenhaga cu un client-turist, anticar din Arezzo? Enigma eternului feminin?
   De altfel, în prima parte a cărţii, tânărul scriitor-narator n-o cruţase pe Elena, portretizând-o in aqua forte, inclusiv din punct de vedere anatomic. Deşi îi recunoaşte unele calităţi, fiul lui Scott le converteşte subit în tot atâtea defecte: îi repugnă atât comportamentul ei (exhibarea cvasiimpudică a feminităţii sale provocatoare în contradicţie cu ignorarea lui Scott, ce era totuşi bărbatul ei în acte!), cât şi ereziile sale în privinţa istoriei, artelor, literaturii.
   Să ne amintim cum a început totul… Într-o zi, după ce Elena îl invitase la o serată literar-artistică a unor prieteni ce evadau ca şi ea în spiritualitate, singurul reazem al unui exil interior, Scott îi propune o căsătorie ciudată, asexuată, morganatică, albă, cum se spune, care să-i îngăduie să părăsească legal România. La 22 de ani, ea va ajunge la Copenhaga în casa lui Scott. Deşi el o doreşte la nebunie, este prea educat (inhibat!) şi stângaci spre a-i face avansuri carnale. Viaţa lor în comun va lua sfârşit brusc, fără o explicaţie verosimilă. Scott nu-şi va reveni nicicând din acest şoc. Şi acum, după 25 de ani de când o cunoscuse, scrisoarea aceasta pentru Elena, la ce bun?
   Naratorul, acum matur şi mai tolerant, va să devină protagonist-investigator al acestei istorii; decide să plece în căutarea ei sub pretextul de a-i înmâna scrisoarea, împins de fapt de o curiozitate mai mult sau mai puţin amoroasă (rezistase eroic tentaţiilor ei explicite) şi chiar omenească, căci se întrebase uneori ce s-o fi ales din complicata fiinţă numită Elena, iubitoare de cărţi, muzică simfonică şi tablouri. După nenumărate peripeţii şi episoade misterioase, o va reîntâlni la Roma, în Piazza Bucarest, adresă deloc întâmplătoare. Acolo, printr-o peripatetică iniţiere în istoria, arhitectura şi pieţele şi străzile celebre ale Romei, ea îi va povesti celui ce va pune secvenţele cap la cap, enigmaticul şi durerosul ei itinerar omenesc şi sentimental.
   Romanul lui Grøndahl este în fond istoria indivi­duală a unor relaţii umane ratate din perspectiva fiecăruia dintre cele trei personaje memorabile, americanul Scott, naratorul danez şi românca Elena, pe fundalul istoriei colective ajunse în stadiul ultim al desacralizării. Este înainte de toate istoria Elenei despre libertate şi preţul ei, despre o iubire tragică cu un epilog tragic, despre supravieţuire prin dedublare.
   Cele două portrete, voci, perspective, cea a naratorului tânăr şi cea a naratorului adult, în ciuda unor discordanţe flagrante, rod al unor idiosincrazii de tot felul, legitime pentru un tânăr îndrăgostit la vremea aceea, dar blocat în complexul său de superioritate, reuşesc să reconstituie o Elenă devenită Om şi o viaţă devenită Istorie.
   Jens Christian Grøndahl face dovada unui prozator ce performează prin imaginaţie, forţă analitică, portrete psiho-fizice, monologuri îngropate, detalii ambientale de mare impact şi empatie pentru personajele sale, ale căror sentimente se îmbrăţişează, se distanţează, pentru ca uneori să se întrerupă brutal. Personajele se lasă trăite, aservite, modelate de hazardul numit şi viaţă. Să fie doar Elena cea care încearcă cu disperare să reînnoade aceste filamente interumane întrerupte de timp, de rutină sau resemnare (laşitate!), căutând aici sau acolo adresa numită speranţă? Cel mai important este ca la adresa respectivă să mai locuiască cineva.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe